Citat:
Ursprungligen postat av
TraXzman
Letade noga i forumet men hittade inget
Lite regler är väl:
- Det ska vara sås-aktigt som kan göras separat och sen tillsätta kycklingen, alltså ingen gryta eller stuvning
- Av kycklingskyn
- Kall sås
- En röra
- Utan kycklingskyn
- Till pasta, potatis eller ris med kyckling
- Länkar med recept är bara bra
Sätt DIN prägel på en bra Wajes Chicken Thai:
Riv eller finhacka väldigt fint, färsk ingefära ca 2 msk för 4 stora filéer (helst 5-600g kycklinglårfilé)
Finhacka fint 5-6 stora fina klyftor vitlök (sämre eller mindre klyftor -öka mängden)
Blanda i större skål av t.ex. glas.
Tillsätt ca 3 dl rapsolja. Rör om.
Tillsätt ca 1-3 dl Sweet Sauer Sause (het sås) efter smak
Tillsätt ca 3/4 dels dl av Oystersås
Tillsätt ca 1/4 dels Fish Sauce
Tillsätt ca mindre än 1/4 av Sesamolja
Rör samman allt till en enda sås.
Smaka av och nu tillsätter du om DET DU TYCKER OM fattas. Öka mängden.
Om det tvärtom smakar FÖR STARKT ELLER FÖR MYCKET av något och du vill stilla smaken.
Särskilt SweetSauerSauce. Öka eller minska eller var nöjd.
Tillsätt pö om pö Rapsolja tills du är nöjd i övrigt med annat.
Rör om och när du är nöjd och låt vila 10 min.
Smaka av och var nöjd och tillsätt sedan strimlad kyckling efter behov. Det går att öka mängden kyckling eller blanda styckdetaljer men alltid utan skinn. Samt att kycklinglårfiléer blir lyxigare men strimlad kycklingbröst går utmärkt. Blanda i kyckling i såsen och se det som en marinad. Blanda runt och låt all kyckling täckas ca 30 min.
Efter ca. 30 minuter ös allt från marinadskålen på mellanvärme/het panna (ha lite känsla här) och låt steka i sin marinad till färg i lugn och ro. Låt på medelvärme kycklingen ta färg och marinaden blanda sig samman. Sjuda samman och skapa grunden till hela rätten. Efter ca 10-15 min. tillsätt ca 3 dl riktig grädde. Rör om väl, låt alla såser med grädden blandas ordentligt och se till att kycklingen långsamt sjuder sig färdig, smakrik och och saftigt genomstekt.
Smaka av såsen noga och tillsätt om du saknar något av grundingridienserna från grunden.
Sjud samman och servera med t.ex. Jsmineris och en spännande grön sallad eller din gröna favoritsalsa.