Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-04, 08:32
  #1
Medlem
Aktieklipparns avatar
Ja som rubriken låter! Alla kan vi göra fel och missa något!

Har bara 10% belåning på villan, och inga övriga lån (bor sjukt billigt)
Sjukpension och för låg inkomst enligt bankens levnadskostnader med 2 barn (ca 14K)
Klarar mig gott ekonomiskt och vill byta bank.

Kan något hända om lånelöftet går igenom, och nya banken hunnit lösa
lånen på nuvarande bank?
__________________
Senast redigerad av Aktieklipparn 2018-12-04 kl. 08:48.
Citera
2018-12-04, 09:52
  #2
Medlem
Du kan väl ljuga om inkomst när du ändå håller på?

Visar det sig att du angivit felaktiga uppgifter så kommer nog avtalet rivas upp, pengarna du fick låna ska tillbaka till banken snarast dvs tvångsförsäljning av din nyköpta bostad, och du riskerar både fördyrande kostnader som banken kan lägga på dig och polisanmälan för bedrägeri.

Men testa vettja! De kanske inte kollar ngt! De bara kastar pengar över alla utan att kontrollera uppgifterna... ?
Citera
2018-12-04, 10:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Ja som rubriken låter! Alla kan vi göra fel och missa något!

Har bara 10% belåning på villan, och inga övriga lån (bor sjukt billigt)
Sjukpension och för låg inkomst enligt bankens levnadskostnader med 2 barn (ca 14K)
Klarar mig gott ekonomiskt och vill byta bank.

Kan något hända om lånelöftet går igenom, och nya banken hunnit lösa
lånen på nuvarande bank?

Tror inte det händer något med det. De vill ju bara kolla så att du har råd enligt deras kalkyler. De kan nog inte säga upp ett lån på grund av det och hur skulle de få reda på det? Läs det finstilta.
Citera
2018-12-04, 10:59
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Ja som rubriken låter! Alla kan vi göra fel och missa något!

Har bara 10% belåning på villan, och inga övriga lån (bor sjukt billigt)
Sjukpension och för låg inkomst enligt bankens levnadskostnader med 2 barn (ca 14K)
Klarar mig gott ekonomiskt och vill byta bank.

Kan något hända om lånelöftet går igenom, och nya banken hunnit lösa
lånen på nuvarande bank?
Byta bank kan du väl göra ändå och låt lånet ligga kvar i din gamla? Har du bara 10% belåning så gör det ju ingen större skillnad på om du lyckas få några tiondels procent lägre ränta i en annan bank... varför ens lägga tid och möda på det?
Citera
2018-12-04, 20:52
  #5
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Du kan väl ljuga om inkomst när du ändå håller på?

Visar det sig att du angivit felaktiga uppgifter så kommer nog avtalet rivas upp, pengarna du fick låna ska tillbaka till banken snarast dvs tvångsförsäljning av din nyköpta bostad, och du riskerar både fördyrande kostnader som banken kan lägga på dig och polisanmälan för bedrägeri.

Men testa vettja! De kanske inte kollar ngt! De bara kastar pengar över alla utan att kontrollera uppgifterna... ?

Stor skillnad att "missa" att ta upp folkbokförda barn, och att hitta på en inkomst.

"kasta pengar över alla" och "tvångsförsäljning av ny bostad" du verkar inte ens
ha läst mitt inlägg. Jag skrev att jag hade 10% belåning och ville byta bank, inte ny bostad.

Med tanke på ditt bittra svar så kan man ju undra om du sitter med svarte petter!

Är det bedrägeri att missa kryssa i att man har hemmavarande barn?
Citera
2018-12-04, 20:55
  #6
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Byta bank kan du väl göra ändå och låt lånet ligga kvar i din gamla? Har du bara 10% belåning så gör det ju ingen större skillnad på om du lyckas få några tiondels procent lägre ränta i en annan bank... varför ens lägga tid och möda på det?

Jag tycker helt enkelt inte om Nordea som jag har, och med så låg belåning så får
jag knappt någon ränterabatt där. På ex Danske bank får jag 1,19 i ränta istället för 2%
Citera
2018-12-05, 09:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Stor skillnad att "missa" att ta upp folkbokförda barn, och att hitta på en inkomst.

"kasta pengar över alla" och "tvångsförsäljning av ny bostad" du verkar inte ens
ha läst mitt inlägg. Jag skrev att jag hade 10% belåning och ville byta bank, inte ny bostad.

Med tanke på ditt bittra svar så kan man ju undra om du sitter med svarte petter!

Är det bedrägeri att missa kryssa i att man har hemmavarande barn?
Att man har barn ger väl en stor inverkan på om man har tillräckligt med pengar för att banken ska bevilja ett lån.
Så om lånet beviljas under falska förutsättningar så kan man väl hävda att du bedragit banken.
Citera
2018-12-05, 09:49
  #8
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Att man har barn ger väl en stor inverkan på om man har tillräckligt med pengar för att banken ska bevilja ett lån.
Så om lånet beviljas under falska förutsättningar så kan man väl hävda att du bedragit banken.

En sån granskning borde väl aldrig kunna ske om man sköter sin ekonomi?
Citera
2018-12-05, 11:14
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag tycker helt enkelt inte om Nordea som jag har, och med så låg belåning så får
jag knappt någon ränterabatt där. På ex Danske bank får jag 1,19 i ränta istället för 2%
Ja om du får 1.19 istället för 2 så byt...
Citera
2018-12-05, 11:28
  #10
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Som någon skrev innan. Byt bank utan att byta lån i första läget. När du väl bytt bank tar du upp en diskussion med den nya banken där du visar på din betalningshistorik och allmänna skötsamhet varpå de förhoppningsvis går med att ta över lånet. Om de inte går med på det får du låta lånet ligga kvar där det ligger så länge och är det ett lån på en halv mille så kommer, efter skattereduktion, en ränteskillnad på 0,8 % att bli ca 230 kr dyrare vilket förhoppningsvis inte slår ut din ekonomi.
Citera
2018-12-05, 11:57
  #11
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falstaff Fakir
Som någon skrev innan. Byt bank utan att byta lån i första läget. När du väl bytt bank tar du upp en diskussion med den nya banken där du visar på din betalningshistorik och allmänna skötsamhet varpå de förhoppningsvis går med att ta över lånet. Om de inte går med på det får du låta lånet ligga kvar där det ligger så länge och är det ett lån på en halv mille så kommer, efter skattereduktion, en ränteskillnad på 0,8 % att bli ca 230 kr dyrare vilket förhoppningsvis inte slår ut din ekonomi.

Jag har under många år haft sparkonto hos SBAB, och skall skicka över lite mer innan ansökan!

Tack för ditt svar!
Citera
2018-12-05, 16:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
En sån granskning borde väl aldrig kunna ske om man sköter sin ekonomi?

Du är väl lika bedräglig oavsett kontroll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback