Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 22:30
  #13
Avstängd
klarus g35
Citera
2018-12-03, 22:45
  #14
Medlem
Äger en inova t4r lyser riktigt bra å långt. 850lm enligt spec. Den kan du blända folk med, Iofs beror på vilket avstånd dom står på.
Citera
2018-12-04, 14:43
  #15
Medlem
seadog678s avatar
Olight har en kraftig, 25000lm tillfälligt.
https://www.valostore.se/produkt/olight_x9r/
Citera
2018-12-04, 14:57
  #16
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
Olight har en kraftig, 25000lm tillfälligt.
https://www.valostore.se/produkt/olight_x9r/

den har jag, rätt så ball lampa rekommenderas.

eller acebeam x70 värsta som finns på marknaden just nu,

https://jaktbelysning.se/ficklampa/a...0-60000-lumen/

dom där kompakta är lite trixiga, vet inte om dom är så lätta bara dubbelklicka för att få högsta läget. batteritiden är också skit och dom klarar knappt köra högsta ens en minut pga all värme som bildas med så höga lumens, krävs rejält stora pjäser för att driva effektivt för at alstra flera hundra watts värme från dioderna.

@Ondquist innan du uttalar dig, acebeam är bland dom bästa tillverkarna som gör lampor med dessa lumens, dom här s.k coca cola lampor med 4 batterier kommer nästan upp i dom påstådda lumens, dom klarar dock inte driva högsta ens en minut pga all värme, men dom driver verkligen rejält med lumens inget konstigt alls...

jag har ficklampor som hobby jag vet vad jag pratar om,

en CREE XHP50.2 emitter som sitter i klarar teoretiskt 2654 lm som max, så sitter det 18st kan du ju själv räkna ut att det är rejält med lumens dom kommer skicka ut som max, varje emitter har en maxeffekt på 18W! det är som sagt rejält.. allt beror på hur hårt dom driver varje med så många i en lampa antar jag cirka 2000 lumens eller nåt som mest..

här är en video på en som är proffs på att mäta lampor, han får ut cirka 26k lumens på sin, inte riktigt i närheten av dom där 33k men det är ändå sjukt högt för en lampa i den storleken, lycka till att hitta en kina lampa som gör ens en 1/10 lumens det kan man glömma...

https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=WjETqURyc5o
__________________
Senast redigerad av swebarb 2018-12-04 kl. 15:06.
Citera
2018-12-04, 15:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
här är en video på en som är proffs på att mäta lampor

Så varför har han inte en "lumenboll" att mäta med, som proffsen gör?
Citera
2018-12-05, 09:43
  #18
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Så varför har han inte en "lumenboll" att mäta med, som proffsen gör?

dom kostar rätt så mycket för en privatperson att köpa, spelar det nån roll? ifrågasätter du som den andra idioten eller? skulle man sätta lampan på max mot din hud så skulle du skrika efter några sekunder, som att nästan sätta en gasollbrännare på din hud, vill du det eller? mupp

ta reda på fakta innan ni snackar skit om ett bra märke, som att säga att rolex klockor är skit och inte värda pengarna...
__________________
Senast redigerad av swebarb 2018-12-05 kl. 09:46.
Citera
2018-12-05, 10:18
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
dom kostar rätt så mycket för en privatperson att köpa, spelar det nån roll? ifrågasätter du som den andra idioten eller? skulle man sätta lampan på max mot din hud så skulle du skrika efter några sekunder, som att nästan sätta en gasollbrännare på din hud, vill du det eller? mupp

ta reda på fakta innan ni snackar skit om ett bra märke, som att säga att rolex klockor är skit och inte värda pengarna...


Man har standardiserat ett sätt att mäta för att alla ska mäta samma, då går det inte att komma med ett böjt platsrör och säga att man är proffs. Att mäta Lumen genom hudkontakt är inte heller något smart sätt, det bränns lika bra med en 1000lm lampa.

Rolex är inte värd pengarna.

Du är en oseriös tönt och bevisar det själv genom dina inlägg, för andra att se.
Citera
2018-12-05, 10:20
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Tja, söker en ficklampa som verkligen bländar, på minst 15 000 lumen, med stroboskop funktion som aktiveras direkt på första klicket och maxar ljusstyrkan direkt.

Gärna så kompakt som möjligt

Tips på bra lampor?

Med den ljusstyrkan så får du en ficklampa som kostar många tusen och dessutom stor och otymplig om du inte ska ha något skräp för pengarna.

Jag själv äger en olight pro seeker2500 lumen. Kan ge en recension.

2500 lumen är mer än tillräckligt för att blända. Mycket stark på nära håll och hundra meter bort. Lyser upp som en strålkastare. Dubbelclick och lampan lyser upp direkt på högsta ljusstyrkan, som den kan hålla i cirka en och en halv minut innan den växlar ner till normalläge p.g.a av värmeutvecklingen.

Bra batteritid och bra pris, runt 1500 kronor, (denna ficklampa kan du ha livet ut). Stroboskopfunktion, tre snabba klick och lampan strobar på högsta effekt. Ingen klarar titta in i en sådan lampa.

Den har utöver turbo läget och strobläge tre nivåer som man växla mellan genom att hålla knappen intryckt om man vill använda den på nära håll utan att bli bländad, lysaefter nyckelhål och dylikt.

Mycket användbar och kompakt. Ryms i alla fickor.
Citera
2018-12-06, 00:45
  #21
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
jag har ficklampor som hobby jag vet vad jag pratar om
På era möten på gruppboendet, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
en CREE XHP50.2 emitter som sitter i klarar teoretiskt 2654 lm som max, så sitter det 18st kan du ju själv räkna ut att det är rejält med lumens dom kommer skicka ut som max, varje emitter har en maxeffekt på 18W!
Lycka till med att driva 18 st CREE XHP50.2 med 4 st 18650...
Citera
2018-12-06, 05:13
  #22
Avstängd
Plaguetongues avatar
vad ska TS med en 15k lumen strobo lampa till? signalera utomjordlingar? Jag har en pannlampa som går att boosta upp till 2000 lumen och den lyser starkt som fan. 15 tusen lumen kommer skära hål på molnen.
Citera
2018-12-06, 08:06
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
På era möten på gruppboendet, eller?


Lycka till med att driva 18 st CREE XHP50.2 med 4 st 18650...

Om du tittat på specarna för aktuell ficklampa så säger den att den ska klara max lumen i 1 minut, och öven om det sannolikt är en viss överdrift i det så kan man givetvis driva dessa LED med 4 sådana batterier (i versioner avsedda för att leverera extra mycket ampere) en viss tid, om ån väldigt kort.

Ingenstans påstås det ju att det skulle vara i kontinuerlig drift, eller någon längre stund. Men ändå kan man ju få ut extremt mycket lumen under kort tid.

De flesta kraftfulla ficklampor är tid/temp-begränsade på sitt maxläget, och kommer att reglera ned från max efter en viss tid då tempen går över en satt nivå.

Jag har själv ett litet ficklampsintresse och har några trevliga lampor från Nitecore och Olight i min samling, vilka var värstingmodeller för bara några år sedan. Och de är fortfarande rejält kraftfulla med de LED som var de häftigaste när de släpptes, och reglerar med från max/boost efter att antal minuter.

Jag ser personligen liten nytta med att ha ”galenskapsnivå” på lumen i nån ynka minut, då det sällan har något praktisk nytta mer än för att det är fascinerande och imponerande i sig att flasha med.... För har man stått där och bränt på i 43 sekunder så har man ju kanske ändå tömt batteriet nästan helt och riskerar att skyndsamt få stapla hemåt i knappt ledljus....

Mer vettigt då att ha en maxnivå som kan klara sig i minst 30 min. Eller att näst högsta nivå är rejält kraftfullt och klarar flera timmar.
Citera
2018-12-06, 08:16
  #24
Avstängd
vad tror ni om FENIX TK75 5100lm , med extended batterpack ? tänkte mej 2st extra 4 pack 18650 celler
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback