2018-12-03, 20:44
Medlem
Remslems avatar
Hallå, jag står här med en induktionshäll (Electrolux/IKEA) som jag inte blir klok på.
Efter att man har torkat av spisen i samband med vanlig städning, så går den ibland inte på överhuvudtaget, helt utan någon felkod. Man måste då bryta strömmen helt och sätta på den igen. Ibland måste strömmen brytas flera gånger för att hällen ska gå igång.
Hällen är installerad i samband med en köksrenovering. Ska man misstänka att byggarn bara har gjort ett dåligt jobb med att dra elen, eller är det bara en sketen häll?
Hjälp uppskattas!
Senast redigerad av Remslem 2018-12-03 kl. 20:46.
Citera
2018-12-03, 20:55
Medlem
Crashs avatar
Min går inte att starta om den fuktig, kankse är därför din inte funkar
Citera
2018-12-03, 21:15
Medlem
Senapstjuvens avatar
Fukt och touchpanel är ingen bra kombo. Torka av den bättre så den blir torr så är det nog inga problem.
Citera
2018-12-03, 21:16
Medlem
Flintkolas avatar
Min är från Ikea.

Om det tex kokar över vatten så stängs min av och jag måste torka den torr om den ska gå igång.

Dock har aldrig varit med om att man måste bryta strömmen!
Citera
2018-12-03, 21:17
Medlem
woofers avatar
Klassiskt fel på induktionshällar är att elektrolytkondensatorerna börjar torka ut och bli dåliga. Det kan ge konstiga intermitenta fel. Är man händig och kan elektronik så är det relativt enkelt att byta ut dessa. Att lämna in den på service är troligen inte värt det om det inte är en dyrare modell. Detta är speciellt troligt felorsak om hällen börjat bli några år typ 7-8 år.

Kan även vara så att vatten stör tuchfunktionen om det är en sådan häll. Då är det inte så mycket att göra då hällen är av dålig design.
Citera
2018-12-03, 21:57
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Klassiskt fel på induktionshällar är att elektrolytkondensatorerna börjar torka ut och bli dåliga. Det kan ge konstiga intermitenta fel. Är man händig och kan elektronik så är det relativt enkelt att byta ut dessa. Att lämna in den på service är troligen inte värt det om det inte är en dyrare modell. Detta är speciellt troligt felorsak om hällen börjat bli några år typ 7-8 år.

Kan även vara så att vatten stör tuchfunktionen om det är en sådan häll. Då är det inte så mycket att göra då hällen är av dålig design.

Jag har installerat/bytt ut och/eller lagat många induktionshällar och vad jag vet aldrig råkat ut för problem med kondensatorer.
Med det inte sagt att du har fel, några av de kort jag bytt kan mycket väl haft felet du beskriver.
Fast elektrolytkondensatorer brukar normalt ha en betydligt längre livslängd än 7-8 år.
Trådskaparen berättar inte åldern på hällen men jag fick för mig att den inte var så gammal?

IKEA sålde i många år Whirpools produkter, då var hällarna av riktigt sopig kvalité. Många blev liksom varma på fel ställe,,poff!
På diskmaskinerna kunde luckan bli strömförande,, inbyggnadsugnen kunde slå på sig själv med hjälp av felande digital klocka osv. Just det felet var både vanligt och farligt, när jag öppnade skräpet första gången så tog man sig för pannan. En konstruktions-tavla fick varmluftsfunktionen att blåsa hetluft på ett kretskort.. flera år senare såg konstruktionen precis likadan ut!

Whirpool äger två andra sopfabrikat "Indensit" och "Hotpoint" det sistnämnda var företaget som utreddes som vållande till branden i London då över 70 personer omkom.
En kyl tog eld och startade branden, det var ett känt fel som tillverkaren ignorerat. Modellen togs ur produktion efter olyckan.
Citera
2018-12-03, 22:15
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Jag har installerat/bytt ut och/eller lagat många induktionshällar och vad jag vet aldrig råkat ut för problem med kondensatorer.
Med det inte sagt att du har fel, några av de kort jag bytt kan mycket väl haft felet du beskriver.
Fast elektrolytkondensatorer brukar normalt ha en betydligt längre livslängd än 7-8 år.
Trådskaparen berättar inte åldern på hällen men jag fick för mig att den inte var så gammal?

IKEA sålde i många år Whirpools produkter, då var hällarna av riktigt sopig kvalité. Många blev liksom varma på fel ställe,,poff!
På diskmaskinerna kunde luckan bli strömförande,, inbyggnadsugnen kunde slå på sig själv med hjälp av felande digital klocka osv. Just det felet var både vanligt och farligt, när jag öppnade skräpet första gången så tog man sig för pannan. En konstruktions-tavla fick varmluftsfunktionen att blåsa hetluft på ett kretskort.. flera år senare såg konstruktionen precis likadan ut!

Whirpool äger två andra sopfabrikat "Indensit" och "Hotpoint" det sistnämnda var företaget som utreddes som vållande till branden i London då över 70 personer omkom.
En kyl tog eld och startade branden, det var ett känt fel som tillverkaren ignorerat. Modellen togs ur produktion efter olyckan.

Felande elektrolytkondensatorer skulle jag säga är en av dom vanligaste felorsakerna när det gäller elektronik som utsätts för värme. Livslängden på en elykonding beror på vilken värme den utsätts för. Överskrider man den temperatur som den är designad för exempelvis 85 eller 105 grader så kortas livslängden rejält. En servicefirma byter såklart ut hela kretskort, det är för dyrt att sitta och felsöka dem. Men gör man det åt sig själv så kan man ju kosta på sig den tiden. Nya kondingar kostar ju typ en tia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in