• 1
  • 2
2018-12-02, 19:40
Medlem
Hej! Kommer någon gång under nästa år få mitt körkort indraget i Sverige då staten anser att jag har problem med alkohol och kokain, och jag har valt att inte samarbeta i utredningen med att lämna prover osv.

Jag bor numera i Danmark, och har fått mitt körkort inbytt till ett danskt, som jag har förstått det kan Sverige inte dra tillbaka detta, utan endast förbjuda mig att köra bil i Sverige, är detta korrekt?
Citera
2018-12-02, 19:53
Medlem
John-Pauls avatar
Samordning av indragning av körkort inom EU funkar antagligen dåligt som så mycket annat i denna EU gemenskap, jag gissar att har du ett giltigt körkort utfärdat i Danmark utan särskilda villkor så gäller det i alla EU länder.
Citera
2018-12-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b230
Hej! Kommer någon gång under nästa år få mitt körkort indraget i Sverige då staten anser att jag har problem med alkohol och kokain, och jag har valt att inte samarbeta i utredningen med att lämna prover osv.

Jag bor numera i Danmark, och har fått mitt körkort inbytt till ett danskt, som jag har förstått det kan Sverige inte dra tillbaka detta, utan endast förbjuda mig att köra bil i Sverige, är detta korrekt?

Det stämmer , svenska myndigheter kan inte sätta sig över beslut fattade i andra länder
Citera
2018-12-02, 19:59
Medlem
John-Pauls avatar
Vore intressant att veta hur det skulle bli om skulle bli stoppad i Sverige med det Danska körkortet och om kontrollanten då ser att ditt Svenska är indraget, låter märkligt om kontrollanten då skulle ha rätt att ogiltigförklarar det Danska körkortet i Sverige. Troligen ytterligare en EU regel som inte går att implementera i vissa delar.
Citera
2018-12-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Vore intressant att veta hur det skulle bli om skulle bli stoppad i Sverige med det Danska körkortet och om kontrollanten då ser att ditt Svenska är indraget, låter märkligt om kontrollanten då skulle ha rätt att ogiltigförklarar det Danska körkortet i Sverige. Troligen ytterligare en EU regel som inte går att implementera i vissa delar.
Vet en som fick sitt svenska körkort indraget i Tyskland en viss tid, så det går säkert. Det är ju inte så att körkortet som sådant blir indraget men det specifika landet förbjuder körning inom sina gränser. Åker man då fast där är det som att köra utan körkort.
Citera
2018-12-02, 20:37
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet en som fick sitt svenska körkort indraget i Tyskland en viss tid, så det går säkert. Det är ju inte så att körkortet som sådant blir indraget men det specifika landet förbjuder körning inom sina gränser. Åker man då fast där är det som att köra utan körkort.

Ja, det låter rimligt att ett svenskt körkort kan bli indraget i ett annat EU land, men TS menade att han har fått ett danskt körkort efter det, och det gäller i hela EU. Det blir ju helsnurrigt detta för om Sverige, innan TS fick sitt danska körkort dragit in TS svenska körkort så har alltså den danska myndigheten gett TS klartecken att köra i EU, trots att Sverige alltså inte delar den åsikten, och vad ska nu den Svenka myndigheten göra om TS kommer körandes med sitt danska körkort? ska dom säga att det inte gäller i Sverige? TS lämplighet att köra är ju inte beroende av vart i EU han kör och Danskarna har gett honom ett körkort som alltså gäller i EU så vitt TS fick veta när han fick det får vi anta.
Senast redigerad av John-Paul 2018-12-02 kl. 20:39.
Citera
2018-12-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
och vad ska nu den Svenka myndigheten göra om TS kommer körandes med sitt danska körkort? ska dom säga att det inte gäller i Sverige?

Ja, hans behörighet är ju indragen i Sverige alldeles oavsett vilket land hans körkort är utfärdat i.
Citera
2018-12-02, 23:32
Medlem
För att förtydliga, sverige har alltså inte dragit in det ännu, jag har året ut på mig att lämna prover, så allt var i sin ordning när jag bytte till danskt kort
Citera
2018-12-03, 02:35
Medlem
TS ska inte kunna ha två körkort inom samma EES-område så han skall inte kunna få ett körkort i Danmark när han har ett i Sverige.
Citera
2018-12-03, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
TS ska inte kunna ha två körkort inom samma EES-område så han skall inte kunna få ett körkort i Danmark när han har ett i Sverige.

Var skriver jag att jag har 2 samtidigt? Läs innan du svarar
Citera
2018-12-04, 22:30
Medlem
scontris avatar
Kör du bil i Sverige och blir stannad och det framkommer att du har återkallat körkort är det grov olovlig körning. Kan polisen anta att det sker vanemässigt kan dom även beslagta bilen. I Danmark har du ingen spärrtid så där får du köra.
Citera
2019-01-01, 19:01
Medlem
Vet att precis som de föregående redan nämt att förbud att köra i det landet man fått indraget körkort.

MEN har förstått att om motsvarigheten till Transportstyrelsen i Danmark blivit informerade om vederbörandes körkort är indraget i Sverige så kan de göra en bedömning och risken finns att det blir indraget i Danmark, då inom EU.

Nån får jätte gärna rätta mig...

Vill inte skrämmas men har fattat att det kan vara så illa.....
Men byråkratin gör ju säkert sitt att det tar tid...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in