• 1
  • 2
2018-12-02, 17:58
Medlem
Cthulhummms avatar
Okidoki, jag kanske överreagerar eller något, men vill se om jag kan få något svar eller något. Så here we go.

Jag har ett akvarium med två praktbotior, en ancistrusmal och tio neontetror. Jag ger tetrorna mat som de får ha för sig själva, men malen äter upp botiornas tabletter. Han får sina egna tabletter men de äter han sist.

Mina botior kommer ibland fram till sina tabletter men då är malen redan där och snärtar bara med stjärtfenan så sticker botiorna.

Notera att malen är liten, högst fyra centimeter och botiorna är kanske 6-7 centimeter.

Är detta normalt?
Borde jag vara orolig?
Är det likadant för någon annan?

Är tacksam för (nästan) samtliga svar!

MVH
Citera
2018-12-02, 18:30
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cthulhummm
Okidoki, jag kanske överreagerar eller något, men vill se om jag kan få något svar eller något. Så here we go.

Jag har ett akvarium med två praktbotior, en ancistrusmal och tio neontetror. Jag ger tetrorna mat som de får ha för sig själva, men malen äter upp botiornas tabletter. Han får sina egna tabletter men de äter han sist.

Mina botior kommer ibland fram till sina tabletter men då är malen redan där och snärtar bara med stjärtfenan så sticker botiorna.

Notera att malen är liten, högst fyra centimeter och botiorna är kanske 6-7 centimeter.

Är detta normalt?
Borde jag vara orolig?
Är det likadant för någon annan?

Är tacksam för (nästan) samtliga svar!

MVH

Ancistrusar är små skitstövlar. De lägger sig på maten så att ingen annan kommer åt den. Det är helt naturligt för dem att göra så.

Ancistrusar växer rätt kvickt upp till ca 4 cm, men därefter väldigt långsamt upp till de blir fullvuxna på sådär 10-12 cm. Vad är det för botior du har, det finns rätt många olika sorter trots allt?

Om det är så att dina andra fiskar inte får någon mat så är det ju ett stort problem, annars inte.

Men ancistrusar håller sig på botten eller glasrutor, de simmar sällan runt på öppna ytor frivilligt. Så kan du se till att de andra fiskarna inte får sin mat på botten kommer ju inte ancistrusen åt maten. D.v.s. flytande foder, eller något som sjunker långsamt. Eller om du har en hög växt där du kan lägga maten på bladen. Ett annat alternativ är ju att fördela bottentabletterna spridda över botten, ansistrusen kan ju bara vara på ett ställe åt gången.
Citera
2018-12-02, 19:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag har ett akvarium med två praktbotior,
Praktbotia är en stimfisk och ska inte hållas som par, i själva verket ska är det en fisk som blir mer intressant ju fler man har.

Citat:
Lägg i mat samtidigt på flera olika ställen
Citera
2018-12-02, 20:02
Medlem
mg57s avatar
Jag har som en klädnypa helt i plast med ett snöre där jag nyper fast maten så jag ser till att alla kan komma åt den och lyfter ur den när de har ätit färdigt.

Borde ju funka i de flesta kar om man inte kör med större fiskar..
Citera
2018-12-02, 20:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mg57
Jag har som en klädnypa helt i plast med ett snöre där jag nyper fast maten så jag ser till att alla kan komma åt den och lyfter ur den när de har ätit färdigt.

Borde ju funka i de flesta kar om man inte kör med större fiskar..

(Min feting ovan.)

Din idé tycker jag låter riktigt bra, den kommer nog funka. Som Arne.Anka ovan skrev är praktbotior stimfiskar. Du bör m.a.o. ha klart fler än två st. Stimfiskar kan vara lite rädda utan ett stim. Annars hade de nog vågat ta maten från ancistrusen. (Ancistrusar trivs dock bra ensamma.)

Jag vet inte exakt vad du menar med "inga större fiskar", men jag hoppas du är medveten om att dina praktbotior är yngel. De blir upp till 30 cm som fullvuxna. Ett stim av dem kräver m.a.o. ett väldigt stort akvarium.
Citera
2018-12-02, 20:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag vet inte exakt vad du menar med "inga större fiskar", men jag hoppas du är medveten om att dina praktbotior är yngel. De blir upp till 30 cm som fullvuxna. Ett stim av dem kräver m.a.o. ett väldigt stort akvarium.
Praktbotior växer väldigt långsamt så de kan gå några år i ett mindre akvarium.
Citera
2018-12-02, 20:43
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
(Min feting ovan.)

Din idé tycker jag låter riktigt bra, den kommer nog funka. Som Arne.Anka ovan skrev är praktbotior stimfiskar. Du bör m.a.o. ha klart fler än två st. Stimfiskar kan vara lite rädda utan ett stim. Annars hade de nog vågat ta maten från ancistrusen. (Ancistrusar trivs dock bra ensamma.)

Menar att en klädnypa försvinner lätt ner i en mage på en större fisk tex min gamla RTC hade ätit upp den direkt.. sorry för otydligheten men nu har jag saltvatten istället och kör mycket mjuka koraller och lite kirurger och givetvis ett par clowner och ett gäng frökenfiskar så för mig blir det inga problem..

Det var så jag menar med att mitt sätt med klädnypa funkar bra sålänge man inte har några större fiskar

Edit : jag är inte TS och jag har inga praktbotior eller ens ett sötvattenskar
Senast redigerad av mg57 2018-12-02 kl. 20:46.
Citera
2018-12-02, 21:28
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Menar att en klädnypa försvinner lätt ner i en mage på en större fisk tex min gamla RTC hade ätit upp den direkt.. sorry för otydligheten men nu har jag saltvatten istället och kör mycket mjuka koraller och lite kirurger och givetvis ett par clowner och ett gäng frökenfiskar så för mig blir det inga problem..

Det var så jag menar med att mitt sätt med klädnypa funkar bra sålänge man inte har några större fiskar

Edit : jag är inte TS och jag har inga praktbotior eller ens ett sötvattenskar

Oj! Klantigt av mig! Jag blandade helt ihop dig med TS. Jag förstår att mitt svar därför var tämligen obegripligt. Jag beklagar!

För TS borde det funka bra med en klädnypa. Bra förslag av dig! Om praktbotiorna kommer käka upp en klädnypa när de är fullvuxna vet jag ej, men det är nog inte omöjligt att de kanske kan det. Och andra sidan när de väl är fullvuxna är de ändå stora nog att inte bry sig om en ancistrusmal som försöker sno deras mat ändå.
Citera
2018-12-02, 22:49
Medlem
Cthulhummms avatar
Vill tacka för samtliga tips!

Ska försöka med klädnypan och även se om jag kan lyckas få tabletterna på olika ställen.

Är medveten om att praktbotior trivs bäst när de är fler än två, men just nu så har tyvärr inte min lokala djuraffär några botior, men hade tänkt skaffa fler. Är också medveten om att de blir djävulskt stora.

Min ancistrus är riktigt jävlig med samtliga fiskar, men älskar den ändå!
Citera
2018-12-03, 05:47
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Vill tacka för samtliga tips!

Ska försöka med klädnypan och även se om jag kan lyckas få tabletterna på olika ställen.

Är medveten om att praktbotior trivs bäst när de är fler än två, men just nu så har tyvärr inte min lokala djuraffär några botior, men hade tänkt skaffa fler. Är också medveten om att de blir djävulskt stora.

Min ancistrus är riktigt jävlig med samtliga fiskar, men älskar den ändå!

Ta en bit gurka med en gaffel i låt den sjunka ner till botten och låt din ancistrus börja smaska på den innan du slänger ner tabletterna så borde den stanna där
Citera
2018-12-03, 05:52
Medlem
lersaters avatar
spola ner grisen o köp hypanstrictus istället... mycke finare o mindre grisar
Citera
2018-12-03, 11:12
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ta en bit gurka med en gaffel i låt den sjunka ner till botten och låt din ancistrus börja smaska på den innan du slänger ner tabletterna så borde den stanna där

Men tänk på att sugmalar lätt kan spräcka tarmen och man överutfodrar! Hade ett kar med enbart l-malar för ett tag sedan, fick uppleva detta flera gånger innan jag lärde mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in