Citat:
Ursprungligen postat av
Cthulhummm
Okidoki, jag kanske överreagerar eller något, men vill se om jag kan få något svar eller något. Så here we go.
Jag har ett akvarium med två praktbotior, en ancistrusmal och tio neontetror. Jag ger tetrorna mat som de får ha för sig själva, men malen äter upp botiornas tabletter. Han får sina egna tabletter men de äter han sist.
Mina botior kommer ibland fram till sina tabletter men då är malen redan där och snärtar bara med stjärtfenan så sticker botiorna.
Notera att malen är liten, högst fyra centimeter och botiorna är kanske 6-7 centimeter.
Är detta normalt?
Borde jag vara orolig?
Är det likadant för någon annan?
Är tacksam för (nästan) samtliga svar!
MVH
Ancistrusar är små skitstövlar. De lägger sig på maten så att ingen annan kommer åt den. Det är helt naturligt för dem att göra så.
Ancistrusar växer rätt kvickt upp till ca 4 cm, men därefter väldigt långsamt upp till de blir fullvuxna på sådär 10-12 cm. Vad är det för botior du har, det finns rätt många olika sorter trots allt?
Om det är så att dina andra fiskar inte får någon mat så är det ju ett stort problem, annars inte.
Men ancistrusar håller sig på botten eller glasrutor, de simmar sällan runt på öppna ytor frivilligt. Så kan du se till att de andra fiskarna inte får sin mat på botten kommer ju inte ancistrusen åt maten. D.v.s. flytande foder, eller något som sjunker långsamt. Eller om du har en hög växt där du kan lägga maten på bladen. Ett annat alternativ är ju att fördela bottentabletterna spridda över botten, ansistrusen kan ju bara vara på ett ställe åt gången.