Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-03, 01:49
  #13
Medlem
Heauxms avatar
Vi ville ju hyra ut våran men för det första hade vi fått hyra ut den sjukt billigt och enligt vår BRF så behövdr skäken vara specifika. Exempelvis att vi skulle tillfälligt bo utomlands eller plugga i en annan stad. Sedan behövde man förnya "godkännandet" att hyra ut varje år.
Citera
2018-12-03, 02:28
  #14
Medlem
Låter som en sjukt dålig "investering" i mina ögon. En tvåa i en vanlig stad kostar ca 1,5 miljoner, minst. Lägg på en avgift om minst 4000 i månaden och din månadskostnad är 7000 med ränta. Om du har tur kan du få ut 9000 för uthyrning. Alltså i bästa fall 2000 i förtjänst, men då sliter också någon på din nya fina lägenhet.
Citera
2018-12-03, 18:02
  #15
Avstängd
Aztec09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Du kan inte bara hyra ut lägenheten hur som helst.
Du måste ha ett giltigt skäl, och få ett godkännande från föreningens styrelse.
Att bara ange investering som skäl är absolut inget giltigt skäl.

Herregud, tror du verkligen att jag berättar att jag vill ha det som en investering? Var inte orolig jag har giltiga skäl.

Lägenheten är en bostadsrätt som kommer gå upp i värde och ska säljas i framtiden.
Men ni har verkligen fått mig att nojja nu, om jag hyr ut den för 9000 kr i månaden till hyresgästen, och hyran för mig är 4000 kr med tv, bredband o el, hur mycket blir det över för mig? Det va nån som sa 2000 kr, det känns inte alls värt.
Är man pengakåt för att man vill hyra ut sin lägenhet när man inte bor i den?

Och varför i helvete äger man inte sin lägenhet fullt ut i Sverige? Och behöver betala hyra? Så är det inte i andra länder, köper man en lägenhet så är den din 100% och man kan göra vad man vill med den utan att behöva fråga någon annan. Fett kasst
Citera
2018-12-03, 18:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Herregud, tror du verkligen att jag berättar att jag vill ha det som en investering? Var inte orolig jag har giltiga skäl.

Lägenheten är en bostadsrätt som kommer gå upp i värde och ska säljas i framtiden.
Men ni har verkligen fått mig att nojja nu, om jag hyr ut den för 9000 kr i månaden till hyresgästen, och hyran för mig är 4000 kr med tv, bredband o el, hur mycket blir det över för mig? Det va nån som sa 2000 kr, det känns inte alls värt.
Är man pengakåt för att man vill hyra ut sin lägenhet när man inte bor i den?

Och varför i helvete äger man inte sin lägenhet fullt ut i Sverige? Och behöver betala hyra? Så är det inte i andra länder, köper man en lägenhet så är den din 100% och man kan göra vad man vill med den utan att behöva fråga någon annan. Fett kasst

Varför har du köpt en bostadsrätt om du inte tycker om den boendeformen? En ägarlägenhet eller ett hus hade nog passat dig bättre.
Citera
2018-12-03, 20:07
  #17
Medlem
Som Besserschmitt skrev
Citat:
Varför har du köpt en bostadsrätt om du inte tycker om den boendeformen?
En ägarlägenhet eller ett hus hade nog passat dig bättre
https://www.jm.se/ypsilon/?gclid=Cj0...MaArbdEALw_wcB
http://www.sverigesbostadsformedling...-agarlagenhet/
Citera
2018-12-04, 15:13
  #18
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Luktar snarare som en investerare som köpt ett nybygge och skulle kamma hem ett par hundratusen utan att ens flytta in.

Sen blir den inte såld och nu ska vederbörande hyra ut den tills marknaden vänder för att åtminstone inte behöva betala för sin urusla investering.

Just nu finns det massor med personer som sitter i samma sits, tyvärr.
Det kan ni tacka svetsaren för.
Citera
2018-12-04, 16:31
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Luktar snarare som en investerare som köpt ett nybygge och skulle kamma hem ett par hundratusen utan att ens flytta in.

Sen blir den inte såld och nu ska vederbörande hyra ut den tills marknaden vänder för att åtminstone inte behöva betala för sin urusla investering.

Just nu finns det massor med personer som sitter i samma sits, tyvärr.
Det kan ni tacka svetsaren för.

Varför anser du att det är beklagligt? Att folk som köper bostad på spekulation misslyckas ser jag enbart som positivt. Vad har deras spekulation för samhällsnytta?
Citera
2018-12-04, 21:05
  #20
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Och varför i helvete äger man inte sin lägenhet fullt ut i Sverige? Och behöver betala hyra? Så är det inte i andra länder, köper man en lägenhet så är den din 100% och man kan göra vad man vill med den utan att behöva fråga någon annan. Fett kasst

Det är för att du har köpt en andel i en bostadsrättsförening. Du äger egentligen inte din lägenhet, utan du har köpt ett andelstal i föreningen. Lite som att köpa aktier i ett företag om man ska vara lite långsökt. Därför kan du inte göra precis vad du vill med lägenheten utan att det godkänns av de andra delägarna.
Det du kallar hyra är ingen hyra utan det är pengar som går till drift och underhåll av fastigheten.

Det finns lägenheter med äganderätt i Sverige men är relativt ovanligt. Även där måste man betala en avgift för underhåll av fastigheten. Vanligt är att man har bildat någon typ av ekonomisk förening.
__________________
Senast redigerad av megacoolman 2018-12-04 kl. 21:08.
Citera
2018-12-05, 10:00
  #21
Medlem
Gasparos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Och varför i helvete äger man inte sin lägenhet fullt ut i Sverige? Och behöver betala hyra? Så är det inte i andra länder, köper man en lägenhet så är den din 100% och man kan göra vad man vill med den utan att behöva fråga någon annan. Fett kasst

Du betalar ingen hyra utan du betalar avgift till föreningen. För att betala lån, reparationer och andra relaterade kostnader. Helt omöjligt att du inte visste vad en brf är, så dum kan ju ingen vara.
Citera
2018-12-05, 12:49
  #22
Medlem
OldFashioneds avatar
Du ställer frågor som en sjuåring skulle kunna googla fram svar på. Använd Google så slipper du få felaktiga svar.

3% är en skälig avkastningsränta enligt hovrätten (RH 2017:34).

Hur mycket du kan ta i hyra styrs av marknadsvärdet. Alla tvåor på 50kvm i Sverige är inte värda lika mycket.
Citera
2018-12-05, 13:01
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marty87
Låter som en sjukt dålig "investering" i mina ögon. En tvåa i en vanlig stad kostar ca 1,5 miljoner, minst. Lägg på en avgift om minst 4000 i månaden och din månadskostnad är 7000 med ränta. Om du har tur kan du få ut 9000 för uthyrning. Alltså i bästa fall 2000 i förtjänst, men då sliter också någon på din nya fina lägenhet.

Bra kommentar, har heller inte förstått vitsen med hyreslägenheter som investering. Dessutom får man räkna med renoveringsbehov och att man kan få väldigt knepiga hyresgäster. Det enda man tjänar på är väl om priset på lägenheten stiger men så ser det ju inte ut i dagsläget.
Citera
2018-12-09, 22:23
  #24
Medlem
megacoolmans avatar
Tanken med bostadrätter är ju inte att folk ska ha det som investeringsobjekt, vilket driver upp bopriserna ännu mer.
En stabil förening vill inte heller ha en massa kreti och pleti boendes i lägenheterna, utan man vill ha koll på vilka som bor där. Det är svårt om folk hyr ut i andra hand utan att föreningen kan göra en bakgrundskoll på hyresgästerna.
Därför kan man i många föreningar bli nekad medlemskap om man inte själv har tänkt att bosätta sig i lägenheten.
Man kan ofta få lov att hyra ut under en tidsbegränsad period, om man t ex studerar på annan ort eller liknande. I regel ska hyresgästen godkännas av föreningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback