Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-02, 17:56
  #1
Avstängd
Aztec09s avatar
Hej!

Jag har köpt en nybyggd lägenhet som jag vill hyra ut till ett så högt pris som möjligt för att det hela var en inverstering, det är bra läge och bra område och det är en tvåa på 54 kvm + stor balkong.

Hur mycket kan jag hyra lägenheten för? Tänk att lägenheten är i toppskick helt ny med snyggt golv, väggar, kakel, dusch nya moderna vitvaror osv. Sen undrar jag om jag kan hyra ut den möblerad för att ta ut en ännu högre hyra? Kan man det? Kan man hyra lägenheten för vilket pris man vill? Är mycket tacksam för svar
Citera
2018-12-02, 17:58
  #2
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Hej!

Jag har köpt en nybyggd lägenhet som jag vill hyra ut till ett så högt pris som möjligt för att det hela var en inverstering, det är bra läge och bra område och det är en tvåa på 54 kvm + stor balkong.

Hur mycket kan jag hyra lägenheten för? Tänk att lägenheten är i toppskick helt ny med snyggt golv, väggar, kakel, dusch nya moderna vitvaror osv. Sen undrar jag om jag kan hyra ut den möblerad för att ta ut en ännu högre hyra? Kan man det? Kan man hyra lägenheten för vilket pris man vill? Är mycket tacksam för svar

Du kan hyra ut den för hur mycket du vill om du gör det svart, annars inte.
Citera
2018-12-02, 18:00
  #3
Medlem
Här finns en del matnyttig information.
http://www.boupplysningen.se/hyra-ut...t-i-andra-hand
Citera
2018-12-02, 18:02
  #4
Avstängd
Aztec09s avatar
Nej, inget svart. Lägenhet är ju min, kan jag ändå inte hyra ut den för hur mycket jag vill eller finns det en så kallad maxgräns för en 2:a?
Citera
2018-12-02, 18:13
  #5
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Nej, inget svart. Lägenhet är ju min, kan jag ändå inte hyra ut den för hur mycket jag vill eller finns det en så kallad maxgräns för en 2:a?

Du får följa allmännyttans hyror för motsvarande lägenheter. Du kan iofs ta hur mycket som helst men med risk för att du får hyresgästföreningen på dig.

Du får göra ett schablonavdrag för 40.000 om året samt för avgifter till föreningen resten får du betala 30% skatt på.

Har du inhämtat föreningens godkännande att hyra ut? Om inte, så gör det. I vissa fall vill de även kontrollera vem du ska hyra ut till.
__________________
Senast redigerad av megacoolman 2018-12-02 kl. 18:18.
Citera
2018-12-02, 18:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Nej, inget svart. Lägenhet är ju min, kan jag ändå inte hyra ut den för hur mycket jag vill eller finns det en så kallad maxgräns för en 2:a?

Har du lån på den så får du göra ett påslag för kapitalkostnad, som andrahandshyresgästen får betala. Men räkna inte med att bli rik på uthyrning av en bostadsrätt, det är ganska hårt reglerat.

Börja i rätt ände och fixa först tillåtelse för uthyrning via föreningen, så att du inte förlorar rätten att äga lägenheten.
Citera
2018-12-02, 18:58
  #7
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Hej!

Jag har köpt en nybyggd lägenhet som jag vill hyra ut till ett så högt pris som möjligt för att det hela var en inverstering, det är bra läge och bra område och det är en tvåa på 54 kvm + stor balkong.

Hur mycket kan jag hyra lägenheten för? Tänk att lägenheten är i toppskick helt ny med snyggt golv, väggar, kakel, dusch nya moderna vitvaror osv. Sen undrar jag om jag kan hyra ut den möblerad för att ta ut en ännu högre hyra? Kan man det? Kan man hyra lägenheten för vilket pris man vill? Är mycket tacksam för svar

A och O är val av hyresgäst.
Jag skulle personligen enbart hyra ut till instagram-profiler med följare som bevisligen tar hand om sitt hem.
Inga babbar behöver väl knappast nämnas.
Grundlig bakgrundskoll på fejjan, ratsit, etc.

Lycka till säger jag.

Angående hyressättning så har nog andra i tråden bättre svar.
Citera
2018-12-02, 19:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Hej!

Jag har köpt en nybyggd lägenhet som jag vill hyra ut till ett så högt pris som möjligt för att det hela var en inverstering, det är bra läge och bra område och det är en tvåa på 54 kvm + stor balkong.

Hur mycket kan jag hyra lägenheten för? Tänk att lägenheten är i toppskick helt ny med snyggt golv, väggar, kakel, dusch nya moderna vitvaror osv. Sen undrar jag om jag kan hyra ut den möblerad för att ta ut en ännu högre hyra? Kan man det? Kan man hyra lägenheten för vilket pris man vill? Är mycket tacksam för svar

Du kan i princip ta hur hög hyra du vill nu för tiden. För ett antal år sedan kunde hyresgästen gå till hyresnämnden och tvinga dig att betala tillbaka överhyra. Nu kan hyresnämnden bara tvinga dig o sänka hyran. Då är det bara att säga upp hyresgästen o köra på igen med nästa gäst.
Citera
2018-12-02, 20:03
  #9
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aztec09
Hej!

Jag har köpt en nybyggd lägenhet som jag vill hyra ut till ett så högt pris som möjligt för att det hela var en inverstering, det är bra läge och bra område och det är en tvåa på 54 kvm + stor balkong.

Hur mycket kan jag hyra lägenheten för? Tänk att lägenheten är i toppskick helt ny med snyggt golv, väggar, kakel, dusch nya moderna vitvaror osv. Sen undrar jag om jag kan hyra ut den möblerad för att ta ut en ännu högre hyra? Kan man det? Kan man hyra lägenheten för vilket pris man vill? Är mycket tacksam för svar

Hur långt är ett snöre?

Finns lägenheten i Pajala, Kiruna, Rosengård eller Östermalm. Du kanske förstår skillnaden.


Passa dig för felaktiga hyresgäster som tar lägenheten besittning utan att betala hyran, du måste lyckas vräka dom via kronofogden, det tar lång tid innan dom är ute.

Så penningkåt som du är så är risken överhängande att du blir blåst.

Har hört att folk testar att hyra ut den på Blocket först som en test innan dom bestämmer hyresnivån.
Vet en som la ut liknande lägenhet i Sthlm för 16 tusen och mailen blev sönderbombad, testade sen 17 tusen och det blev knäpptyst.
Citera
2018-12-02, 20:30
  #10
Medlem
Citat:
Jag har köpt en nybyggd lägenhet som jag vill hyra ut till ett så högt pris som möjligt för att det hela var en inverstering, det är bra läge och bra område och det är en tvåa på 54 kvm + stor balkong.
Du kan inte bara hyra ut lägenheten hur som helst.
Du måste ha ett giltigt skäl, och få ett godkännande från föreningens styrelse.
Att bara ange investering som skäl är absolut inget giltigt skäl.
Citera
2018-12-02, 22:23
  #11
Medlem
zerokei64s avatar
Vid uthyrning av en privatägd bostad behöver man inte ta hänsyn till allmännyttans hyror för motsvarande lägenheter.

Hyran bestäms av marknaden men det finns ett maxtak som du kan beräkna. Går du över detta tak kan hyresgästen klaga på för hög hyra hos Hyresnämnden och du kan bli tvungen att sätta ner hyran. Håller du dig inom detta tak kommer hyran att anses vara skälig.

Här finns en kalkylator för att beräkna skälig hyra: http://www.boupplysningen.se/hyra-ut/skalig-hyra

Förenklat kan man säga att du får ta med avgift och direkta driftkostnader (el, tv, internet etc som inte ingår i avgiften) samt göra ett påslag för möbelslitage om du hyr ut den möblerad.

Dessutom får du alltid räkna med en avkastningsränta baserat på bostadens värde (oftast försäljningspris eller senaste värdering). Räntan får sättas till ett par procentenheter över Riksbankens referensränta vilket i dagsläget blir ca 3-4% enligt de flesta källor på internet. Det spelar ingen roll om du har lån eller inte på bostaden.

När du beräknat skälig hyra kan du kolla vad andra tar för liknande bostad i ditt område så får du en känsla för vad marknaden är beredd att betala.
Citera
2018-12-02, 22:36
  #12
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Du kan inte bara hyra ut lägenheten hur som helst.
Du måste ha ett giltigt skäl, och få ett godkännande från föreningens styrelse.
Att bara ange investering som skäl är absolut inget giltigt skäl.

Oftast är det som bosseriks skriver så kolla med din BRF. Vanliga skäl brukar vara jobb på annan ort, provbo med sambo osv. Förresten TS, är det en bostadsrätt eller ägarlägenhet du köpt?

Vissa BRF:er har visserligen mer tillåtande regler för andrahandsuthyrning, men den stora majoriteten är restriktiv. Har dock sett flera nya projekt i Stockholm där föreningen tillåter uthyrning utan något speciellt skäl just för att man ska kunna köpa lägenheten som en investering. Tex Unum i Täby (http://unum.se/).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback