2007-04-17, 13:39
Medlem
Selbstmords avatar
En polare bankade ihjäl sin rullstonsbundne farsa med en stekpanna (förra året?) på fyllan, jag hade snackat med honom bara 2-3 timmar innan han stack iväg och skulle "snacka" med farsan.. Han hade tydligen skurit sönder underlivet på farsgubben, och skurit sig själv ganska rejält också.. Sitter inlåst nu. Motivet var tydligen att fadern utsatt sonen för övergrepp..

Skomakare blir nedhuggen i köpcentrumet, killen som gjorde det knatar runt obemärkt (under tiden skomakaren blöder ihjäl) i 5-10 minuter innan ambulans och polis dyker upp.

Sen finns det ju den, även om det inte var _direkt_ där jag bor, men i närheten - om en anabolastinn, kåt, full, hög (?) idiot som antastar sin styvdotter (var det väl?) och hennes 13-åriga polare och våldtog och mördade den ena..
Citera
2007-04-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Norrköping - "Cajsa-mordet"

När: den 8 januari 2005

Mördad: Cajsa Johansson, 19 år

Mördare: En 26-årig turk. Namnet skrevs i gratistidningen men inte på internet. Så jag vet inte namnet.

Typ av mord: Våldtäktsmord. Knivhugg i halsen, strypskador och slagen med en 12 kg tung sten i ansiktet.

Dödsorsak: Förmodligen kvävd av sitt eget blod.

Greps: Av tysk polis på flygplatsen i München.

Cajsa lämnar nattklubben Palace vid 03.00-tiden och går norrut längst promenaden på väg hem. Utanför Matteusskolan stöter hon på mannen i en bil.

Turkens historia:

Han ska åka och dela ut tidningar, och ser Cajsa gå längst gatan på väg hem, och han raggar då upp henne lite snabbt, tänker att ett knull hinner man väl med innan jobbet, dom åker till en park, där dom har sex i en stödriva, och han lämnar henne sedan på samma plats hon plockades upp. Sedan åker han och delar ut tidningarna.

Sedan ska flickan ha funnits död 1 mil längre bort, i motsat riktning hem.

Polisen finner det föga troligt att flickan skulle låtit sig raggas upp av turken och gått med på att ha sex ute i snön mitt i vintern.

Dessutom är han dömd för en brutal våldtäkt, ett år innan, på en annan 19-årig tjej.

Bakgrundsinformation publicerad på NT.se:

Turken är inte dömd för mordet. Men hans trovärdighet torde vara närmast 0.

Det enda jag vet från norrköping så jag ahr inget att tillägga.
Citera
2007-04-17, 15:07
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nofmjalu
Det enda jag vet från norrköping så jag ahr inget att tillägga.
Numera är han dömd för mordet och sitter på livstid..
Citera
2007-04-19, 21:44
Medlem
Mozakas avatar
Åmselemorden skedde några mil ifrån där jag bor. Dom flesta vet säkert redan vad som hände.
Annars kan ni ta en titt här -> http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85mselemorden
Citera
2007-04-28, 11:44
Medlem
Rakiis avatar
Ett annat uppmärksammat men fortfarande olöst fall är det mordet som inträffade på en gångväg mellan Arninge och Hägernäs (Täby, Stockholm). Under kvällstid efter arbetet ska en man ha gått från sitt arbete som ligger bara en 40-50 m ifrån mordplatsen troligtvis mot Hägernäs station för att ta tåget. Väl då han gått dessa 50 m blir han nerslagen och dödad av en okänd gärningsman som nu polisen varken hittat och varnar åter igen att han ska slå till.

Tror däremot inte att han kommer slå till igen då det osar engångsföreteelse, impulsivitet kring just tillvägagångssättet och platsen (öppen gågata). Sen är ju inte heller teorin om att dom båda ska ha känt varandra och det uppstått inre konflikter i deras förhållande som varken vännerna eller polisen kände till.

Länk till Expressen; http://uppsala.expressen.se/1.524577
Citera
2007-04-28, 14:58
Medlem
Megons avatar
För några år sedan, minns inte exakt men det var förmodligen runt år 2000, så höll en kille sitt ex och en annan tjej gisslan i sin lägenhet i Gideonsberg, Västerås. Han knivar ihjäl sitt ex och skadar den andre tjejen som lyckas fly.

Killen heter Jimmy.

Det är allt jag vet, finns det någon med mer info om vad som hänt med killen?
Citera
2007-05-01, 23:07
Medlem
_.Neurosiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
När hände det här?

xxxxxxxxxxx

Jag har ett svagt minne av att det var ett mord i Mora för ca 10-15 år sedan där en man höll sin ex-fru som gissla i en frisörsalong, och sedan sköt ihjäl henne. Någon som har någon info om den händelsen?

Det var en invandrarfamilj.
Farsan i familjen fick ryck när frun tänkte ta ungarna och sticka, efter flera års misshandel.
En morgon när hon ska öppna parets butik så är han där och väntar på henne, håller henne sedan som gisslan innan han placerade ett skott i huvudet på henne och lät polisen gripa honom.

Han dömdes till vård om jag inte minns fel. Han var fri redan efter några få år, även fast han mordhotat hela ex-fruns släkt.

Edit: Dala-Demokraten - http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200306/23/1000011802_TT/1000011802_TT.dbp.asp
Citera
2007-05-02, 02:43
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeRofone
Karlstad
En kvinna som mördades under en bro i stan. När hon var på väg hem från sandgrund. (nuvarande Blue Moon Bar) Efter en danskväll. har vart med i efterlyst nån gång tror jag. Detta var ca. 20 år sedan tror jag. o fortfarande olöst. Någon som vet mer?

1990

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=3431
Citera
2007-05-02, 12:02
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag minns ett ganska gammalt case i jämtland där en flicka hade försvunnit och folk letade som galningar i skogar och andra områden men efter nån vecka så hittade någon henne död invirad i en matta hemma hos föräldrarna tror jag det var och det var hennes brorsa som hade dödat henne. Tror han var utvecklingsstörd. var på 90 talet om jag inte har helt fel..
Citera
2007-05-02, 18:13
Medlem
millanosts avatar
Linköping

Dubbelmorden i linköping på liten pojke och en tant
Citera
2007-05-04, 04:11
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Ett riktigt svin som högg ner henne... Helt sjukt hur dom kunde misslyckas att döma den jävla pizzabagaren.

Nu blev jag nyfiken. Har hört talas om att man inom polisiära kretsar ska ha "vetat" vem mördaren är men att det inte bevisen räckt till fällande dom. Dock aldrig hört något mer om vem denna person är. Du, eller någon annan för den delen med, råkar inte sitta inne med mer info om denna s.k "pizzabagare"?

edit: syftningsfel
Citera
2007-05-04, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Nej, nej. Det kryllar av klassiska mord i Uppsala.

De för sin tid väldigt uppmärksammade Sydowska morden fick sin upplösning på dåvarande hotell Gillet i Uppsala (det stora huset bredvid domtrappan på fyristorg).

Sveriges yngste seriemördare höll till i Uppsala. Han barmhärtighetsavlivade några random pensionärer på äldreboendet på Ulleråkersområdet i Uppsala, och åkte senare fast när han försökte klubba ned en bekants granne i syfte att dissekera honom. Han var knallpsykotisk och helt oförstående till vad han gjort fel.

En irakier/iranier blev skjuten mitt på busstorget i slutet av sjuttiotalet/början av åttiotalet. Det blev väldigt uppmärksammat på den tiden.

Sen har vi ju "Polisaspiranten" och "Alundakvinnan"

Kvinnan försvann väl ifrån sitt hem hösten 2005 och hittades våren 2006 (?) Henns pojkvän (eller f.d pojkvän) polisaspiranten var väl misstänkt hela tiden. Är han dömd nu eller hur gick det?

Fyll gärna på med mera Uppsala relaterade mord!

Riktigt intressant och samtidigt väldigt hemsk tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Ritualmorden skulle jag vilja veta mer om. Speciellt eftersom jag är uppvuxen norr om staden.

Samma här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in