2007-02-14, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mehow
Janne var över 18 när han blev mördad, han var nog till och med 19. Och det var 2004.

Janne var 22 och det var 2005.
Citera
2007-02-26, 08:57
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggelito
någon som känner till något om mord i GGVV (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd, Värnamo) trakten? Eller Jönköping?

Jodå, Jönköping, Tobias 8 år mördas brutalt med kniv efter skolan

edit: När du efterlysta detta hade det ju inte hänt

Bålsta:
*Psykologen/psykterapeuten(minns ej) Helena/Helene hittas mördad utanför Bålsta vid yttergran av en svampplockare, två baltiska invånare grips, erkänner mordet, det var inte planerat utan hon råkade vara på fel ställe vid fel tidpunkt.
*80-talet, minns ej årtal, skjuts ägaren till leksaksaffären lek och hobby i Bålsta vid busstation, under tunneln/vid tunneln.
Vet ej om det är löst
*70? talet. En person blir mördad på en pub, den stod sen dess öde enda fram till början av 2000 talet då den revs. Den var riktigt spöklik.

Skokloster:
2004 tror jag det var(jag gick nog i nian eller första ring) en man i 30-40 års åldern knivmördas av två syskon på skoklosterspelen. 16 och 19 år?
Han som var 16 känner jag, eller känner och känner gick i samma skola och jobbat i samma grupparbeten ibland och så. Han gick IV i högstadiet, jävligt bråkig

Upplands Väsby(nyinflyttad):
*1913 skedde ett mycket berömt och uppmärksammat mord i Hammarby apotek. vet inget mer om det, stod i wikipedia, nån som vet mer? ett apotek lixom:/.
*2006 mördas en 30 årig man av 2 st män vid pendeltågsstationen.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,870948,00.html

Nån som minns mordet i Solna, vad som var orsaken och så? jag talar alltså om det klassiska mordet på en 17 åring i ett gymnasium. Han hade sprungit för sitt liv och gömt(?) sig på toan i hopp om att de inte såg honom men de såg det och slog in dörren och skjöt honom? (kan vara fel jag minns bara luddigt var typ över 10 år sen eller något tror jag.
Citera
2007-02-26, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calina85
Nån som minns mordet i Solna, vad som var orsaken och så? jag talar alltså om det klassiska mordet på en 17 åring i ett gymnasium. Han hade sprungit för sitt liv och gömt(?) sig på toan i hopp om att de inte såg honom men de såg det och slog in dörren och skjöt honom? (kan vara fel jag minns bara luddigt var typ över 10 år sen eller något tror jag.

Han hade blåst fel person om jag inte minns fel.
Citera
2007-02-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det mest uppmärksamde mordet skedde några mil härifrån ,närmare bestämt på E4 utanför Markaryd ,mordet på en HA motorcykel medlem Blev skjuten av någon dåre i mötande trafik tror man ,for rakt in i skogen ,när polisen kom till platsen hade övriga HA killar i följet transporterat bort (?) den förolyckades mc i en skåpbil ,polisen kunde alltså inte göra någon riktig brottsplats utredning pga bla detta.
Mordet har så vit jag vet aldrig blivit löst.
Rätt ruggigt för mordplatsen trafikeras av tusentals bilar dagligen ,att göra en sådan grej på en sådan offentlig plats

Njae, det var inte "nån dåre i mötande trafik" som sköt honom. Det där är en lång historia som har att göra med klyvningen av en mc-klubb i Skåne, där ena halvan blev HA-prospects, och andra halvan ville stå utanför. Senare gick HA-prospecten ihop med raggarklubben (!!) Dirty Dräggels i Malmö, som blev tvåhjuliga, och sammanslagning resulterade senare i HA Sweden. Varför dessa blev osams med sina f.d. klubbkamrater har väl aldrig riktigt klarlagts, men det eskalerade snabbt och slutade med att den andra halvan sökte skydd hos Bandidos, och sedan var det berömda MC-kriget igång.

Klassiska mord i Östergötland:
1) Två män runt 30, helt okända för polisen slår ihjäl en 50 årig hembrännare i Åby utanför Norrköping, med en spade. Tydligen ska den ene fått spelet när hembrännaren berättade att han sålt hembränt till ungar på högstadiet.

2) Zargonia Danka, assyriska, som jobbade på någon av Linköpings krogar, hos en italienare, försvann. Hon har aldrig hittats. Polis och åklagare var så bergsäkra på att italienaren hade gjort det att de åtalade honom för mord trots att det saknades teknisk bevisning (=kroppen). Det har varit hur mycket snack som helst om detta mord, och jävligt upprört. Ännu tragiskare är att Zargonias brorsa dog nåt år efteråt, fast det låg inget brott bakom.

3) Finspångs-kokainisten "Örat" knivade ner en kille i 8:an utanför Folkborgen i Norrköping, säkert 20-25 år sedan.

4) Om vi ska snacka klassiker, många decennier bort, så fanns det ett luder som kallades Kajsa Brödsåg för att hon huggit ner en kund i nödvärn, det var nog 40-50 år sedan, i Norrköping.
Citera
2007-02-26, 10:52
Medlem
Swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maajka
Jag antar att du bor i Örebro, har du inte hört talas om mordet i Sannahed som ligger strax utanför kumla som begicks för typ 50 år sen? 2 män våldtog en flicka, och stack sedan in en kniv i fittan på henne. Efter en stund spätta dom henne genom att sticka in ett spätt i fittan på henne. Detta är ett av Sveriges grövsta mord genom tiderna, finns någon bok där man kan läsa mer om detta. Vet inte vad denna bok heter dock, men i den beskrivs flera av Sveriges brutalaste mord.

Häpp jag är uppvuxen i den hålan men har aldrig hört ett ord om detta förut.
Finns det någon som vet något mer om det här?
Citera
2007-02-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Eskilstuna har väl en del, men de som jag minns är liket som hittade sänkt med gallret till en gatubrunn i ett kalkbrott utanför Barva 1994.
En kille erkände för ett par år sen, men friades visst.

Finns ju många klassiska mord i Eskilstunatrakten. En klassiker i ordets rätta bemärkelse skedde år 1900 ombord på ångbåten Prins Carl. Med kniv och pistol hade en 25-årig Gävlebo ihjäl fem personer. Han inledde sin bärsärkagång ombord ungefär när fartyget passerade Torshälla. Han flydde sedan i roddbåt och tog sig dagen därpå till Skogstorp där han tänkt fly med tåget. Polisen hade dock fått upp spåret då mördaren köpt nya kläder i Eskilstuna och lyckades telegrafera till stationen för att hålla kvar tåget. Mördaren greps under stort tummult och blev den näst sista att avrättas i vårt land.

Ett lite nyare mord skedde i en av salarna på tingsrätten i Eskilstuna. Detta måste ha varit runt 1997/1998, jag kommer inte ihåg några exakta detaljer men har för mig att det handlade om en bitter skillsmässa och misshandel. Mannen som stod åtalad dök upp i rätten med ett gäng dynamitgubbar under rocken och sprängde ihjäl sig själv. Det är här minnet sviker mig, men jag TROR att även hans f.d fru strök med. Hans advokat skadades svårt. Någon som minns bättre?
Citera
2007-02-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuro
Ett lite nyare mord skedde i en av salarna på tingsrätten i Eskilstuna. Detta måste ha varit runt 1997/1998, jag kommer inte ihåg några exakta detaljer men har för mig att det handlade om en bitter skillsmässa och misshandel. Mannen som stod åtalad dök upp i rätten med ett gäng dynamitgubbar under rocken och sprängde ihjäl sig själv. Det är här minnet sviker mig, men jag TROR att även hans f.d fru strök med. Hans advokat skadades svårt. Någon som minns bättre?

Advokaten förlorade ena armen men jobbar på fortfarande
Citera
2007-02-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Han hade blåst fel person om jag inte minns fel.
Du minns nog fel... Är rätt så säker på att offrets broder var skyldiga mördarna pengar.
Citera
2007-02-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay_Easton
Du minns nog fel... Är rätt så säker på att offrets broder var skyldiga mördarna pengar.

Okej så det var offrets bror som hade blåsts dom då?
Citera
2007-02-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Okej så det var offrets bror som hade blåsts dom då?
Mjo det var något sånt. Någon knark historia tror jag, minns iallafall att mördarna var riktiga pundare.
Citera
2007-02-27, 13:15
Medlem
Kadeks avatar
Angående mordet i tingsrätten i Eskilstuna så handlade det om en bodelningstvist. Sen var det kvinnans advokat som förlorande underarmen och inte mannens advokat.
Citera
2007-02-27, 13:21
Medlem
Collbasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avestatjej
Det har hänt 3 mord i vårat lilla avesta,,
Lars Hellberg mördad -95 17 år gammal
Janne oxå 17 år tror jag,,-04 ??
och pernilla 31år som blev mördad för nån månad sen,,
och 2 är fortfarande lösta, skrämmande,,
sen har det hänt fler i denna stan för längre sen, men som jag inte vet nåt om

Man får gå långt tillbaka i tiden om man ska hitta några "uppmärksammade" mord i Avesta. Ett som fortfarande är olöst är det sk Taximordet på 1940-talet (tror jag, kanske var på 30-talet). På vägen ut mot Skuggbo/Dalsberga/Hökmora blev en taxichaffis yxmördad och rånad på hela sin kassa (typ 36 kr). Ingen har gripits för dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in