2011-12-29, 20:22
Medlem
Softis...s avatar
Jag tycker att när man bor i ett flerbostadshus så ska nyckelorden vara "att respektera varandra". Det betyder att om en granne tycker att du stör så bör du ändra på ditt beteende. Det gäller så klart inte om gnällgubben under dig tycker att han störs av att du vänder blad i boken du läser. Med andra ord så har tidpunkten på dygnet inget med frågan att göra. Stör du, så stör du, oavsett tid på dygnet.

Sedan beror det ju också på var man bor. När jag pluggade så bodde jag på studentkorridor, och fick då tåla lite mer ljud och sådant. Samtidigt så var de flesta rätt förstående och sänkte volymen om man knackade på och berättade att man hade tenta dagen efter.
Senast redigerad av Softis... 2011-12-29 kl. 20:40.
Citera
2011-12-31, 14:37
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag tycker att när man bor i ett flerbostadshus så ska nyckelorden vara "att respektera varandra". Det betyder att om en granne tycker att du stör så bör du ändra på ditt beteende. Det gäller så klart inte om gnällgubben under dig tycker att han störs av att du vänder blad i boken du läser. Med andra ord så har tidpunkten på dygnet inget med frågan att göra. Stör du, så stör du, oavsett tid på dygnet.

Sedan beror det ju också på var man bor. När jag pluggade så bodde jag på studentkorridor, och fick då tåla lite mer ljud och sådant. Samtidigt så var de flesta rätt förstående och sänkte volymen om man knackade på och berättade att man hade tenta dagen efter.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Sen vill jag tillägga att det beror lite på fastighetens standard också. Jag själv som har riktigt dåligt boende brukar hela tiden tänka på att inte klampa för hårt när jag går, inte har teven eller stereon på med för hög volym. Nått som inte skulle ha varit nått problem i en riktig och bra byggd fastighet..
Citera
2011-12-31, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Sen vill jag tillägga att det beror lite på fastighetens standard också. Jag själv som har riktigt dåligt boende brukar hela tiden tänka på att inte klampa för hårt när jag går, inte har teven eller stereon på med för hög volym. Nått som inte skulle ha varit nått problem i en riktig och bra byggd fastighet..

Det är just sådana hänsynsfulla personer man vill ha som granne
Citera
2011-12-31, 20:12
Medlem
Snurrens avatar
Jag bor i ett "skitlugnt" område där det är dödstyst på kvällarna, men ibland är grannara bort och tonårsdottern är ensam hemma vilket gör att hon gärna bjuder hem polare... Eh... jättehög musik kan jag stå ut med tills...t ex strax efter midnatt, sen bör dom sänka tycker jag (vilket dom inte gjort). Känn slite jobbigt, men det är rätt sällan så vi står ut även om vårt sovrum gränsar till rummet där dom spelar musik.
Citera
2012-01-05, 02:38
Medlem
lill-lenins avatar
Ligger i sängen och försöker sova, men det är någon kärring i lägenheten ovan(tror jag) som envisas med att skrika varannan minut på något asiatiskt språk. Misstänker att mina vietnamesiska grannars morsa har blivit dement och återupplever vietnamnkriget eller något, hon låter väldigt arg och skriker högt. Andra natten i rad nu som hon håller på...

Vad gör jag?
Citera
2012-01-05, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lill-lenin
Ligger i sängen och försöker sova, men det är någon kärring i lägenheten ovan(tror jag) som envisas med att skrika varannan minut på något asiatiskt språk. Misstänker att mina vietnamesiska grannars morsa har blivit dement och återupplever vietnamnkriget eller något, hon låter väldigt arg och skriker högt. Andra natten i rad nu som hon håller på...

Vad gör jag?

Gå dit och be henne hålla käften?
Citera
2012-01-05, 16:45
Medlem
Grannens lögner

Fick nyligen veta att jag gör ljud från mig från grannen under mig visste redan jag skulle få problem med dom för gubben där nere kom till mig runt 19:00 när jag städade och använde damsugaren och ringde på att jag gjorde för mycket ljud, NÄR DOM NYLIGEN FLYTTADE IN PÅ SAMMA JÄVLA DAG!

Hur som helst

Frågan lyder varför grannen ljuger om:

1: Dom har talat med mig om problemet. (Dom har ringt hyresvärden vet ej hur många gånger)

2: Dom vill inte ringa på för att störa! (Dom var uppe och lyssnade på vid dörren av alla grannar för att försäkra sig vem som gör ljudet, det vill säga efter klockan 22:00, det sa hon själv)

Jag kan ändra mig om jag stör mina grannar det är inga problem med det men det jag har problem med om varför dom jävlarna ljuger om saker dom har inte alls gjort!
Citera
2012-01-05, 16:54
Medlem
brewslees avatar
Du skriver som en jävla kratta, men om jag förstår dig rätt så menar du att grannarna ljuger när de säger att de pratat med dig om att du för oväsen, men du skriver också att de pratat med dig om att din dammsugare för oväsen? Då har de iaf pratat med dig en gång?
Citera
2012-01-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brewslee
Du skriver som en jävla kratta, men om jag förstår dig rätt så menar du att grannarna ljuger när de säger att de pratat med dig om att du för oväsen, men du skriver också att de pratat med dig om att din dammsugare för oväsen? Då har de iaf pratat med dig en gång?

Jag beklagar för det, men är lite förbannad. Dessutom den gången dom kom och klagade var för 1 år sen, så tyvärr håller det inte upp med att dom har "talat" med mig.
Citera
2012-01-05, 23:45
Medlem
Psykiskt sjuk och störande granne, får ingen hjälp. Vad ska vi göra?

Jag och min sambo är relativt nyinflyttade i vår hyresrätt. Vi är jätte nöjda med lägenheten och läget, men grannen ovanför gör oss galna. Det är en ensamstående tant som är född 1925, hon bankar, hamrar, borrar, hoppar jämnfota, skriker och håller på 24 timmar om dygnet. Vi kan inte sova, vi kan inte bjuda hem folk, vi får näst intill psykbryt av att vara hemma. I genomsnitt sover vi 3-4 timmar per natt, vi orkar knappt jobba. Se en film är bara att glömma, har inget bra hemmabiosystem som överröstar. Min sambos väninna kan inte komma över då hon har en bebis som gråter när det bankar och smäller. Vi har även fått reda på att familjen som bodde här innan oss klagade också utan att få hjälp, likaså familjen som bodde här innan dom.

Jag har knackat på flera gånger, hon har endast öppnat en gång. Då förstod jag att hon är sjuk. Hon pratade om att hon såg och hörde saker, kortfattat. Vi har ringt hyresvärden flera gånger, dom säger att dom ska undersöka saken men det händer inget. Dom har ingen störningsjour och vi har ringt polisen hur många nätter som helst, några gånger har dom skickat ut en patrull som knackat på men dom säger att dom inte kan göra något för att tanten säger att hon är oskyldig och ska gå och lägga sig. Nu har vi ringt polisen så många gånger att ikväll var dom otrevliga mot oss och uppmanade oss till att flytta. Kan ju även tillägga att hyresvärden hänvisar till polisen och polisen hänvisar till hyresvärden. En natt, kl 2 en vardag, så stod kärringen och bankade i diskbänken och skrek som en dåre, jag ställde mig utanför hennes dörr och spelade in på mobilen genom brevinkastet. Varken hyresvärden eller polisen är öht intresserade av den här filmen.

Min sambo är gravid och hur ska det fungera när den lille kommer? Vi får ju ingen hjälp av någon. Det måste väl finnas någon annan man kan vända sig till?
Citera
2012-01-05, 23:48
Medlem
cammos avatar
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Vad-kan-jag-gora-om-inte-varden-gor-nagot-at-en-granne-som-stor.aspx
Citera
2012-01-05, 23:50
Medlem
spldynamicss avatar
lägg upp filmen föfaaan!?!?!?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in