Det spelar ingen roll vart man bor i dagens Sverige så är chansen stor att man får väldigt dåliga grannar.
Jag har anhöriga som bor i hyreshus/villa med bra grannar i stort sett så jag vet att det existerar men det är oerthört sällsynt enligt min egen erfarenhet både i hus och lägenheter.
Tidigare bodde jag granne med en somalisk person som verkade sälja droger ur sin hyresrätt. Massor med kunder som kom och gick dygnet runt och dunkade i dörren så hela fastigheten skakade varje gång oavsett tid på dygnet. Skrikande och debatterade på dygnets alla timmar. Det blev helt ohållbart så jag anmälde personen till hyresvärden många gånger ända tills hyresvärden blev tvungen att agera. Jag dokumenterade med tidpunkter och allt och sedan till slut åkte personen ut. Ge inte upp hoppet det går att få bort dåliga grannar ur hyresrätter även om det kan ta många anmälningar innan det händer något. Fortsätt anmäla och var saklig och spara all dokumentation du har kring det.
Just nu bor jag granne med ytterligare ett hemskt par som spelar hög musik och stirrar hotfullt och hälsar inte. De verkar tro att vi andra som inte vill höra deras äckliga musik är de som det är fel på.
Riktiga WT-äckel som rör sig i sådana kretsar.
Jag har konfronterat dåliga grannar förr och då brukar detta hända:
1. Konfrontation där du ber de vara tysta.
2. Någon vecka går utan oväsen och sedan kör de igång igen som om inget hänt.
3. Vad ska du göra nu? börja anmäla dem till hyresvärden då de vet att det är du? då blir du antingen låst att fortsätta ringa på deras dörr eller välja att anmäla då du redan "avslöjat dig" att det är du som anmält då förmodligen alla andra grannar är för rädda för att anmäla men håller med dig innerst inne.
Om du har andra grannar som också anmäler samtidigt så skulle jag rekommendera att gå den vägen och inte avslöja dig för den hemska grannen. Efter att den dåliga grannen vet att det är du som anmält vem vet vad du då kan vänta dig? behöver du vara på din vakt?
Det blir verkligen ingen bra sits att vara i då man avslöjat sig.
Hoppas det hjälper någon där ute som är i samma sits