2018-10-29, 14:00
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
KAN kan hon väl, men hon kommer ingen vart med sitt "ärende" och hyresvärden kommer nog tycka att hon är en idiot, vilket hon har visat bevis på. Fixar du skador som din kanin har ställt till i din lägenhet på ett antagligen fackmannamässigt vis, då du anlitat en hantverkare, kommer hon ingen vart med detta heller. Att föra oväsen (exempelvis "hantverksljud") klockan åtta på morgonen, är helt i sin ordning. Hade det varit före klockan 07 på morgonen, hade hon haft vatten på sin kvarn.
Mycket riktigt. klockan sju är normal tid för hantverkare att börja sin dag, så det finns ingenting att säga om att bullret börjar vid åttatiden. Normalt säger man att nattro skall råda mellan 22 och 06, så grannen kommer knappast att komma någon vart med sin anmälan.
Citera
2018-10-29, 14:11
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Kärringen var här nyss igen..

Jag tvekade först att öppna när jag såg henne genom titthålet men jag gjorde det ändå och hon var ganska sur.

Hon höjde rösten åt mig och hon ville veta vad jag höll på med i lägenheten. Jag sa åt henne att jag inte gillade henne attityd.

Hon skrek ”Jag sa ju åt dig att du inte får renovera i lägenheten”

Jag sa tillbaka med lugn röst att jag inte renoverar utan reparerar lister. Och om hon trakasserar mej en gång till så ringer jag polisen.

Hon sa att jag skulle göra det och att hon tänker stå här och vänta tills de kommer. Hon tänker berätta för polisen att jag började väsnas klockan 8.

Jag stängde dörren men innan jag hann stängda sa hon att hon kommer tillbaka om det inte är tyst.

Jag förstår inte vad jag har gjort för fel? :/

Tycker att du ska kontakta hyresvärden och berätta hur kärringjäveln beter sig. Hennes beteende är inte ok alls.
Jag hade snickare i min lägenhet för några veckor sedan, fick nya tapeter i alla rum och dom kom 07:10 och ingen klagade.
Citera
2018-10-29, 14:11
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Be hon dra åt helvete och sluta leka perfekt hon ska uppenbarligen inte bo i lägenhet. Kl 07.00 får du väsnas hur mycket du vill måndag till fredag.

Nej det får du inte. Du får inte föra oväsen så det stör dina grannar någon gång på dygnet, men speciell hänsyn ska visas efter 22 och före 8. Fattar inte varför så många tror det får göra hur de vill på dagarna.

Läs gärna detta: https://www.metro.se/artikel/juristen-det-h%C3%A4r-g%C3%A4ller-n%C3%A4r-dina-grannar-%C3%A4r-st%C3%B6kiga-xr
Citera
2018-10-29, 14:12
Medlem
Okej om det var en fest som började, jag hade förstått klagomålen då.

Din granne ska fullständigt skita i huruvida du renoverar lägenheten eller inte. Oavsett om det är hyresgästen eller fastighetsägaren som sätter in hantverkare, så kommer ljuden vara detsamma. Saken är att hon antagligen bara blev störd utan att inse att det var inom normal störningsgrad. Du kommer inte byta lister för jämnan. Så länge du inte utsätter grannarna för onödigt mycket störningar eller på sämre tider så betalar du för att kunna leva i din bostad. Att vara lugnare på kvällarna är en annan sak som ingår i normal hänsyn. Byter jag listerna själv kan jag tänka på att många med barn lägger dem omkring 19-20.00.

Normalt sover inte människor 08.00 i vårt samhälle om det inte är nattarbetare (som man kan visa hänsyn om man känner till sådant) och är man hemma får man kliva upp i annat fall. Det mesta efter 07.00 är okej och efter 08.00, mer än rimligt.
Citera
2018-10-29, 14:45
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Nej det får du inte. Du får inte föra oväsen så det stör dina grannar någon gång på dygnet, men speciell hänsyn ska visas efter 22 och före 8. Fattar inte varför så många tror det får göra hur de vill på dagarna.

Läs gärna detta: https://www.metro.se/artikel/juristen-det-h%C3%A4r-g%C3%A4ller-n%C3%A4r-dina-grannar-%C3%A4r-st%C3%B6kiga-xr

Då är ju detta något nytt jag har själv arbetat som hantverkare innan jag sa upp mig. Och vi har all rätt i världen att komma kl 07.00 men vi brukar oftast ta lite hänsyn och göra sånt som låter lite mer en normalt efter 08.00-09.00

ps ni som bölar ring aldrig en hantverkare då och ge fan i att klaga om det tar tid och låter ni stör ju er på allt skaffa barn eller något som tar upp ert liv.
Citera
2018-10-29, 14:48
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Då är ju detta något nytt jag har själv arbetat som hantverkare innan jag sa upp mig. Och vi har all rätt i världen att komma kl 07.00 men vi brukar oftast ta lite hänsyn och göra sånt som låter lite mer en normalt efter 08.00-09.00

ps ni som bölar ring aldrig en hantverkare då och ge fan i att klaga om det tar tid och låter ni stör ju er på allt skaffa barn eller något som tar upp ert liv.

Nu var ju inte detta menat mot hantverkare, reglerna är ju för att folk inte ska leva rövare och spela musik på högsta ljud mitt på dagen. Att reparera lägenheten är nåt grannarna får tåla.
Citera
2018-10-29, 14:50
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Nu var ju inte detta menat mot hantverkare, reglerna är ju för att folk inte ska leva rövare och spela musik på högsta ljud mitt på dagen. Att reparera lägenheten är nåt grannarna får tåla.

Ja och var det inte detta tråden handlade om? Att just ts tog hjälp av en hantverkare att reparera.
Citera
2018-10-29, 14:54
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ja och var det inte detta tråden handlade om? Att just ts tog hjälp av en hantverkare att reparera.

Jo, men det var ju du som skrev att man får låta precis hur mycket man vill under dagarna. Jag tolkade det som att du menade att du får göra precis vad man vill (som att spela musik). Men ja, underhåll av lägenheter i ett hyreshus får man räkna med.
Citera
2018-10-29, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Varför var du tvungen att fixa listen så satans tidigt? Jag hade också blivit jävligt sur om nåt jävla kaninmongo började härja så tidigt.

8 är ju förfan inte tidigt, är det en vardag så är ju normalt folk på jobbet den tiden, fast du kanske går på soc å ligger hemma hela dagarna?
Citera
2018-10-29, 15:18
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Jo, men det var ju du som skrev att man får låta precis hur mycket man vill under dagarna. Jag tolkade det som att du menade att du får göra precis vad man vill (som att spela musik). Men ja, underhåll av lägenheter i ett hyreshus får man räkna med.

Nej det var så du tolkade det, Jag pratade endast om hantverkare.
Citera
2018-10-29, 15:21
Medlem
ICanHass avatar
Haha, underbart att folk verkar hålla med idioten till kärring!

Klart som fan du får ta hem hantverkare, och 8 är inte tidigt. Bor man i hyreshus får man köpa sådant, oavsett hur mycket man jobbar nätter eller är lättstörd. En sak om det vore 7 en söndag, eller 8 på kvällen en vardag...
Nej, du kan gott be kärringen anmäla bäst hon vill, vem hon nu ska anmäla till...
Citera
2018-10-29, 15:59
Medlem
dannees avatar
Kl 0800 på en vardag? Det är bara att köra. Från 07.00.
På helger kan det dock vara ifrån 08.00 eller 09.00...

Tycker du ska maila hyresvärden å berätta att hon trakasserar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in