• 3
  • 4
2018-11-30, 06:19
Medlem
Kontakta vårdcentralen och tala om hur du mår, det finns hjälp att få även om man ibland måste stå på sig lite och får du inte hjälp via vårdcentralen får du byta. Är nästan säker på att man har rätt till samtalshjälp 10 gånger inom högkostnadskyddet. Finns även samtalstöd med diakon som inte kostar så mycket eller kanske ingenting, vet inte men då kanske man får vända sig till kyrkan.
Citera
2018-11-30, 09:06
Medlem
Jag upplever trådens titelfrågeställning och innehållet som två olika saker. Varför din familj mår dåligt är utifrån informationen som givits svårt att svara på. Det du verkar vara ute efter är svaret på hur du själv ska må bättre.

Vanligt är att man, i familjer där man inte pratar om dessa svåra saker, reagerar på känslor och konflikter genom undvikande och tillbakadragande. Det är ganska logiskt eftersom dessa strategier känns bättre i stunden. Samtidigt kommer det inte in ny ”positiv” information från andra ställen och problem och känslor läggs på hög. Leder ofta till ångest och känslor av meningslöshet, särskilt om strategierna är såkallat rigida. Ett sätt att arbeta med detta är att prova sig fram till andra strategier. De är oftare jobbiga i början eftersom de kräver att du utsätter dig för just det smärtsamma som du undviker. Det kan därför vara en stor fördel att gå till en legitimerad psykolog som kan hjälpa dig kartlägga beteendet, hjälpa dig härbärgera affekter, och påbörja ett förändringsarbete. Som tidigare medlem skriver är det bra att i ett första läge vända sig till en vårdcentral. Jag skulle hålla ögonen öppna för vad de erbjuder. Är det en kurator som erbjuds är det vanligen inte regelrätt terapi, utan stödjande samtal vilket har låg evidens avseende förändringspotential.

Edit: javisst går det vanligen på högkostnadsskyddet.
Senast redigerad av Psykstreber 2018-11-30 kl. 09:08. Anledning: Tillägg av information
Citera
2018-11-30, 20:48
Medlem
cece123s avatar
Du kan även vända dig till habilitering, där man har vana att prata problem med människor inom autism spektrat.
Det är dessutom gratis med samtalsstöd, de kan ge dig verktyg hur du ska handskas med
det du upplever och ge dig vidare råd utifrån de problem du upplever.
Förändringsterapier för människor med autism är inte alltid att rekommendera då de inom spektrat
kan må sämre av terapi.
Kbt kräver insikt om asperger och mer stöd tex av terapeuten, därför rekommenderar jag inte en vanlig vårdcentral för samtalsstöd.
Citera
2023-09-05, 23:40
Medlem
Jag känner mig generad när jag ser relationen andra har med sin familj som jag inte gör också men någon i familjen måste ta initiativ och dra ihop alla samman igen som föräldrar job borde vara och inte vara så blir de bättre
Senast redigerad av ForumsHack 2023-09-06 kl. 00:16.
Citera
2023-09-05, 23:55
Medlem
fellowvessels avatar
Finns alltid något att prata om.
jag chattar väldigt mycket med min ena yngre bror då han är inne mycket på Steam och mina andra lillebror ingenting typ fast han är med där också iofs.
Citera
2023-09-06, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Pappan har mestadels varit distanserad, mer åt sig själv.

Vad menar du med om jag utelämnar något? Förmodligen att mina föräldrar varit våldsamma när vi var yngre, och mycket mobbning i skolorna för alla oss.
Våldsdynamik.. Aouch. Ja där har ni din och dina syskons mående, vem var den våldsamme? Din far, mor eller rentav båda och hur länge och under vilka av era år? Gissar de första då småbarn orsakar stress vilket kan tippa över en instabil personlighet.

Ser man saken ur ett bibliskt perspektiv då vi nästan måste med tanke på hur vanligt detta är, säger den att roten till ont börjar i hjärtat. När hjärtat blivit less, tar ondskan fart och med tanke på att din syster självskadar som brukar vara pga att man lärts in att man är helt värdelös så man fortsätter skada sig själv då man tagit över förövarens bild av sig "Jag är ingenting, jag tar upp plats och borde inte finnas" And voilá.

Så jag skulle säga problemet börjar med era föräldrar. Två instabila har dragits till varann och sedan fört över sitt eget mående på sina barn. Dem kan man inte laga men man kan laga er om ni är villiga att jobba på det.
Citera
2023-09-08, 18:29
Medlem
Det du hör eller ser om andra familjer, kan också vara helt missvisande observationer.
Finns gott om exempel på familjer som sett fungerande ut på ytan, men som haft eller har allvarliga problem.

Tror det är bättre att skapa sin familj, eller sin närmaste eller närmaste, av valfria mänskor ute i samhället/världen, istället för att lägga så överdrivet mycket fokus på blodsband.

Mycket ohälsa beror givetvis på hur uselt och mänskofientligt vårt system är konstrurerat, till följd av idioter till väljare(och då menar jag inte endast politiska väljare, utan väljare i allmänhet)
Citera
2023-09-08, 18:34
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Jag har mått dåligt sedan 15 års åldern och är 21 nu. Min lillebror har mått dåligt sedan grundskolan och är drygt 17-19 nu. Jag har även fått reda på att min lillasyster självskadar och hon går fortfarande i högstadiet. Min mamma har också mått dåligt en längre tid och min pappa undviker mestadels familjen.

Det känns som att min familj helt enkelt är en av 1000 gällande dessa omständigheter. Total misär. Vi alla undviker att prata med varandra, jag har inte haft en konversation med någon av mina syskon på flera år, trots att vi bor under samma tak. Har inget gemensamt sedan vi var små.

Mår dåligt som fan. Har ingen "bra" familj, inga vänner, svårt för socialt samspel. Vad är poängen med livet...

Jag blir fan avundsjuk när jag hör andra prata om sina familjer, jag blir förvånad när jag ser andras syskon vara tillsammans. Jag har aldrig något att se fram emot.

Grejjen är den att de flesta människorna i vår omgivning visar upp en fasad som inte riktigt är sann. Alla har saker de kämpar med. Vissa mer än andra. Vi är många som växt upp i dysfunktionella familjer. Det är möjligtvis bara något som det inte pratas så högt om.

Du vet när man åker flygplan så sägs det att man ska sätta på sig syrgasmasken först innan man hjälper andra? Precis sådär är det. Börja med att rädda dig själv. Sök hjälp. Kanske börja med någon form av samtalskontakt? Du kan ju kontakta din vårdcentral men även få ganska snabb hjälp via mindler online där de har terapeuter. Kanske är det så att du har någon diagnos som ställer till det för dig gällande det sociala. Om du får hjälp med det kan du få verktyg att gå vidare som kan hjälpa dig att må bättre.

Slutligen så ska du inte bry dig så mycket om hur andra människor lever sina liv eller samhällsnormer. Fundera på EN sak som gör dig glad och låt den få ta mer plats i ditt liv. Så ska du se att mycket annat kommer att följa med.

Gällande familjen så är det så att problem du har med dina föräldrar kan du inte lösa med dem utan du behöver lösa det med dig själv för att gå vidare.

Syskonen kanske det blir bättre med längre fram när du mår bättre?

Bra att du vågar skriva om hur du mår. Det är ett bra första steg.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in