Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-29, 18:17
  #1
Medlem
Det pratar mycket om globaluppvärmning. Folk ska ha solceller, bli veganer och elcyklar ska subventioneras.

Vad finns det för intressanta bolag om man tror att detta inte är någon utveckling som kommer stoppas, utan att vi istället kommer behöva anpassa oss till förändringarna.

Vad jag kan komma på är att vatten på flaska bör bli en ännu större handelsvara, men vet inte vad det finns för bra bolag för det direkt. Några andra tips på vad man kan gå in i om man tror att miljöanpassning är framtiden, snarare än klimatbekämpning?
Citera
2018-11-29, 18:26
  #2
Medlem
Finns så klart inte ett enda svar på den frågan, men handlar saker som kommer ha framtid vilket även inkluderar miljö både konsekvenser av miljö och mer åt miljö anpassning.

Men stor global marknad med många bolag, så lättast är försöka handla brett eller index mot ny teknik / grön energi etc.

Jag investerar även i vatten resurser, inte för handlar om miljö utan effekt av miljön. Vatten I framtiden kommer vara en extrem värdefull resurs med större värde.
Citera
2018-11-29, 18:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag investerar även i vatten resurser, inte för handlar om miljö utan effekt av miljön. Vatten I framtiden kommer vara en extrem värdefull resurs med större värde.

Får man lov att fråga vilka aktier det gäller, rent konkret?
Citera
2018-11-29, 18:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det pratar mycket om globaluppvärmning. Folk ska ha solceller, bli veganer och elcyklar ska subventioneras.

Vad finns det för intressanta bolag om man tror att detta inte är någon utveckling som kommer stoppas, utan att vi istället kommer behöva anpassa oss till förändringarna.

Vad jag kan komma på är att vatten på flaska bör bli en ännu större handelsvara, men vet inte vad det finns för bra bolag för det direkt. Några andra tips på vad man kan gå in i om man tror att miljöanpassning är framtiden, snarare än klimatbekämpning?
Vatten på flaska är en växande marknad där jag själv köper Imsdahl då o då
Problemet med den specifika produkten är konkurrensen. Den dagen det börjar bli en stor marknad så kommer både Spendrups i Sverige o Coca Cola satsa på det. Coca Cola är så stora att de kommer slå ut de små märkena som jag köper i dag. O just att blanda vatten är inte något som kan utvecklas så mkt mer än i dag.

Men nu tänker du faktiskt rätt.
Miljö är en i dag, stor bransch o den kommer växa till oanade höjder. I dag är vi bara inne i dess linda.
Men du ska se till teknikutvecklare där du bla har Tesla. Som biltillverkare är de snart en parentes i historien medan de har en stor potential som utvecklare av ny teknik.
Lagring av energi är även det en marknad då ex sol o vind alstrar mest på dagen medan hushållen förbrukar på kvällen.
Du har även grön energi bland elleverantörer som redan har näten.

Egentligen är det rätt enkelt att komma på saker som miljötänket kommer ta över. Det jag nu tog upp var saker jag bara kom på när jag skrev. Liksom, allt kommer påverkas av miljötänket.
Ditt problem är att bestämma dig för just DEN aktien du ska satsa på o om just det företaget överlever närdet exploderar. Typ, när Coca Cola tar över vatten på flaska från Imsdahl som då går i konkurs.
Citera
2018-11-29, 18:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrwong
Får man lov att fråga vilka aktier det gäller, rent konkret?

Skriver aldrig exakt vad jag handlar, men vatten resurser rent allmänt handlar jag som ETF:er.

Sedan äger jag specifik i flertal länder infrastruktur inom el / vatten. (Elnät, kraftverk, avlopp, dricksvatten / vatten distribution etc)

För el och vatten kommer alltid finnas ökande behov av. Och största delen av världens befolkning bor inte i väst utan i u-länder som kommer ha stor växande tillväxt och då extremt behov av el och vatten infrastruktur.

Jag handlar inga aktier inom EU alls nästan, lite undantag i nya teknik och biotech företag etc.

Sedan viss exponering inom telecom men då mot Italien / Spanien inom EU då.
Citera
2018-11-29, 18:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Skriver aldrig exakt vad jag handlar, men vatten resurser rent allmänt handlar jag som ETF:er.

Sedan äger jag specifik i flertal länder infrastruktur inom el / vatten. (Elnät, kraftverk, avlopp, dricksvatten / vatten distribution etc)

För el och vatten kommer alltid finnas ökande behov av. Och största delen av världens befolkning bor inte i väst utan i u-länder som kommer ha stor växande tillväxt och då extremt behov av el och vatten infrastruktur.

Jag handlar inga aktier inom EU alls nästan, lite undantag i nya teknik och biotech företag etc.

Sedan viss exponering inom telecom men då mot Italien / Spanien inom EU då.

Jag förstår och respekterar detta. Jag tackar för ett fint svar.
Citera
2018-11-29, 18:47
  #7
Medlem
Jag vill inte ha en massa miljöaktier med grön energi
Det är precis tvärt om, bygga murar, stormskydd, mer aggressiva metoder för att utvinna olja osv. Vad kommer folk behöva när isarna har smält och haven är fulla av plast?
Citera
2018-11-30, 00:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag vill inte ha en massa miljöaktier med grön energi
Det är precis tvärt om, bygga murar, stormskydd, mer aggressiva metoder för att utvinna olja osv. Vad kommer folk behöva när isarna har smält och haven är fulla av plast?
Det ena utesluter inte det andra.
Aktietips för mig är att generera pengar o du tänker riktigt rätt när du fokucerar på miljön då allt kommer få en miljöinriktning oavsett om det handlar om utbyggnad av vatten som inlägget lite ovan eller ren miljöteknik.
Jag personligen ger inga konkreta tips då risken alltid finns att de slår fel o när det gäller nya branscher så kan ett bra förslag bli dåligt då det dök upp tusen andra som var bättre.

Poängen är enkel. Miljö säljer redan i dag o det kommer explodera. Ditt jobb är det enkla att se utifrån dig själv o vad du kan tänka dig köpa i en affär. Ta bara de som satsade på lågenergilampor. Jag skrattade åt dessa pga priset o ändå håller jag på att byta ut mina lågenergilampor mot LED.
Även när jag konsumerade så missade jag marknaden o först nu när den är död så ser jag potentialen som fanns under några år fram till nästa steg inom miljötekniken.
Citera
2018-11-30, 08:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag vill inte ha en massa miljöaktier med grön energi
Det är precis tvärt om, bygga murar, stormskydd, mer aggressiva metoder för att utvinna olja osv. Vad kommer folk behöva när isarna har smält och haven är fulla av plast?
Brännvin för att vräka i sig och komma bort ifrån skiten.
Brännvin har ju annars alltid varit ett hyfsat säkert kort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback