2010-10-27, 21:48
  #25
Medlem
Senappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nils Oscar rökporter är inte lika rökig som Aecht Schlenkerla. Annars är det tunt med rököl på bolaget, det fanns ytterligare en tillfälligt i våras, men den är slutsåld. Rököl åt folket!

Det kommer snart en specialare till Systembolaget: 3600 stycken Aecht Schlenkerla Eiche Doppelbock som ligger på 8%. Pris? 34:90 för en halvliter. Jag har dock inte smakat den varianten ännu, men lita på att jag kommer göra det snart. Förra året, runt jul, såldes Aecht Schlenkerla Urbock som är lite starkare än den Aecht Schlenkerla Märtzen som säljs på bolaget. I mitt tycke är Urbocken godare än sin standardbror. Om någon är intresserad av att läsa mer om detta fantastiska bryggeri kan jag rekommendera följande länkar:
http://www.smokebeer.com
http://beeradvocate.com/beer/profile/263

Går man på välsorterade pubar finns det lite fler varianter rauchbier, t.ex. Helsinges rököl (kan ses som en nybörjarvariant). Närke Kulturbryggeri har en del där min favorit är "Anders Göranssons Bästa Rököl" men "Häklefjäll" är inte dum den heller. Smaken på de två sistnända skiljer sig en del mot Aecht Schlenkerla, där tysken ger assosiationer av rökt skinka eller rökt medwurst får man av Närkingen en smak jag tycker kan liknas vid eldsvåda. Låter kanske skumt, men själv tycker jag det är riktigt trevligt.
Citera
2010-10-27, 22:09
  #26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senappi
Det kommer snart en specialare till Systembolaget: 3600 stycken Aecht Schlenkerla Eiche Doppelbock som ligger på 8%. Pris? 34:90 för en halvliter. Jag har dock inte smakat den varianten ännu, men lita på att jag kommer göra det snart. Förra året, runt jul, såldes Aecht Schlenkerla Urbock som är lite starkare än den Aecht Schlenkerla Märtzen som säljs på bolaget. I mitt tycke är Urbocken godare än sin standardbror. Om någon är intresserad av att läsa mer om detta fantastiska bryggeri kan jag rekommendera följande länkar:
http://www.smokebeer.com
http://beeradvocate.com/beer/profile/263

Går man på välsorterade pubar finns det lite fler varianter rauchbier, t.ex. Helsinges rököl (kan ses som en nybörjarvariant). Närke Kulturbryggeri har en del där min favorit är "Anders Göranssons Bästa Rököl" men "Häklefjäll" är inte dum den heller. Smaken på de två sistnända skiljer sig en del mot Aecht Schlenkerla, där tysken ger assosiationer av rökt skinka eller rökt medwurst får man av Närkingen en smak jag tycker kan liknas vid eldsvåda. Låter kanske skumt, men själv tycker jag det är riktigt trevligt.
Provade Närkes Svensköl för ett par år sedan och då föll den inte mig i smaken alls. Kanske skulle jag ha en annan åsikt i dag. En annan rököl som tyvärr försvunnit är Tokens Röklakritsporter från Ölands Gårdsbryggeri. Dubbelbocken från Aecht Schlenkerla kommer jag garanterat att köpa.
Citera
2010-10-27, 23:19
  #27
Medlem
Senappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Provade Närkes Svensköl för ett par år sedan och då föll den inte mig i smaken alls. Kanske skulle jag ha en annan åsikt i dag. En annan rököl som tyvärr försvunnit är Tokens Röklakritsporter från Ölands Gårdsbryggeri. Dubbelbocken från Aecht Schlenkerla kommer jag garanterat att köpa.

Närke har gjort en hel hög med olika varianter av rauchbier, många fler än de vi listat här i tråden. Dom jag nämnde valde jag ut för att dom är så brutala. Har smakat saker från Närke som smakat som Helsinges rököl som jag som Schlenkerlafantast tycker är lite väl mesig.

Att Ölands Gårdsbryggeri försvann var trist, men dom var IMO väldigt ojämna.
Citera
2010-10-28, 11:01
  #28
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickerman
Låter civiliserat Någon som sett sånt på fler ställen? (Ursäkta OT)

Väldigt OT: Jag har sett det nånstans, jag tror det var i Teknologföreningens hus Urdsgjallar på tekniska högskolan i Helsingfors.
Citera
2010-10-29, 01:11
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickerman
Låter civiliserat Någon som sett sånt på fler ställen? (Ursäkta OT)
Fenomenet har skådats på minst en annan Biergarten i Tyskland. Orättvist är det dock, för damerna får visst ingen.
Citera
2010-11-02, 14:04
  #30
Medlem
Jazzholes avatar
Borde väl rent teoretiskt inte vara så svårt att göra själv?

Det är väl bara att lägga i lite pilsnermalt i en rök eller något?
Citera
2011-10-08, 13:30
  #31
Medlem
Morticians avatar
Ahhh, var nere i Bamberg i förra veckan och drack Schlenkerla Rauchbier - Märzen direkt på puben. Fantastisk god öl som smakar MYCKET bättre på puben. Det verkar som röksmaken försvinner lite under transport och lagring på systemet. Det här är en öl som defentivt får 5 stjärnor. Kul är att de fortfarande använder sig av träfat när det är dags att servera slår de bara i en mässingskran direkt i fatet som de ställer på bardisken.
Citera
2011-10-08, 13:52
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Kul är att de fortfarande använder sig av träfat när det är dags att servera slår de bara i en mässingskran direkt i fatet som de ställer på bardisken.
Grattis! dessa öl kallas för ungespundetes. kanske det är anledningen till att du tyckte den smakade bättre.
Citera
2011-10-08, 14:03
  #33
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Ahhh, var nere i Bamberg i förra veckan och drack Schlenkerla Rauchbier - Märzen direkt på puben. Fantastisk god öl som smakar MYCKET bättre på puben. Det verkar som röksmaken försvinner lite under transport och lagring på systemet. Det här är en öl som defentivt får 5 stjärnor. Kul är att de fortfarande använder sig av träfat när det är dags att servera slår de bara i en mässingskran direkt i fatet som de ställer på bardisken.
Kan tro att det är något speciellt med att få den serverad direkt från fatet.
Eftersom tråden utvecklats till en allmän rökölstråd och ingen har nämnt St: Eriks Rauköl än så gör jag det nu. Betydligt tunnare i smaken än Aecht Schlenkerla men ändå ett rököl som bör provas.

http://www.systembolaget.se/11705
Citera
2011-10-08, 16:01
  #34
Medlem
Jimmypops avatar
Jag tycker att Schlenkerla är på tok för blaskig. Det smakar lite som att dom har rökt en 2,8. Rökigheten i sig är det inget fel på, kanske skulle vara lite mer sälta...
Citera
2011-10-10, 14:34
  #35
Medlem
clas_ohlssons avatar
Trevligt att det finns fler här på Flashback med passion för Rauchbier. Som många tidigare nämnt så borde varje man som älskar denna typ av öl vallfärda ner till Bamberg i Tysklad, Mekkat för alla rökta öler.

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmypop
Jag tycker att Schlenkerla är på tok för blaskig. Det smakar lite som att dom har rökt en 2,8. Rökigheten i sig är det inget fel på, kanske skulle vara lite mer sälta...

Jag kan faktiskt hålla med dig om att Schlenkerla är en aningen blaskig. Men den duger gott och väl till Svensson som inte smakat något annat och faller direkt för den karaktäristiska smaken och aromen av rök. Det finns ett annat märke av rauchbier som jag brukar dricka i Tyskland, men den har jag tyvärr tappat namnet på.
Citera
2011-10-10, 16:53
  #36
Medlem
Jazzholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzhole
Borde väl rent teoretiskt inte vara så svårt att göra själv?

Det är väl bara att lägga i lite pilsnermalt i en rök eller något?
Blev påmind av min gamla idé! Här ska göras rökporter.

Wish me luck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in