2008-05-15, 20:24
Medlem
waaaH_5s avatar
riktigt god öl enligt mitt tycke. har inhandlat 2st till ikväll skål och må väl!
Citera
2008-05-16, 00:51
Medlem
Minns tydligt att jag testade detta öl kring jul för ett par år sedan. Köpte två flaskor, och kom att ge bort en och en halv. Antar att det säger lite om hur mycket jag uppskattade den (väldigt) distinkta rökaromen. Smaken är som baken, brukar det väl heta; även om denna inte gick hem hos mig, hör Rauchbier onekligen till de mer intressanta inslagen i Systembolagets repertoar.
Citera
2008-05-16, 08:31
Medlem
Skavanks avatar
Inte prövat just den, men minns att jag hittade en viss Nils Oscars Rökporter nere på bolaget, och den var inte helt fel. Och nog smakar det lite åt tjärahållet, underbart gott!
Citera
2008-05-20, 15:49
Medlem
Den är mycket god, helt klart värd att prova även om man inte tror att man kommer gilla den
Citera
2008-05-20, 15:54
Medlem
Aldrig smakat, men får väll kila inom bolaget på fredag eftermiddag
Citera
2010-05-31, 23:46
Medlem
Har också provat denna rauchbier och blev mycket positivt överraskad.
Även provat Spezial-nånting som nån skrivit om i tråden tidigare.

Surfat runt på internet efter andra sorters rauchbier... hittar ingenting bra alls faktiskt. Det enda som kommer upp som resultat är dessa två, och att det är huvudsakligen i Bamberg som rauchbier görs nuförtiden.

Någon som hittat några andra rauchbier? Bolaget/pub/utomlands?
Citera
2010-06-02, 02:20
Medlem
putteputte88s avatar
Ah Schlenkerla! Den är mycket god till smakrikare mat som grillat eller vilt, men kan ibland - om man inte är på rätt humör - bli lite för mycket utan tilltugg. Länge sen jag köpte en nu, men får se till att inhandla ett par inför sommarens grillningar! Roligt att se att den här tråden bumpades, igen
Citera
2010-06-02, 12:06
Medlem
Jag tillhör ett sällskap som varje sommar har vägarna förbi Bamberg, där denna himmelska (nåja, den är god till en början) bryggd slukas i ohemula mängder. Den Biergarten vi håller till på sätter verkligen standarden för hur det ska drickas genom att på herrtoan, bredvid pissoarerna, ha en kräkoar; som en pissoar, fast högre belägen med större träffarea, större utlopp samt med två bastanta handtag på väggen ovanför.

Jag skulle vilja rekommendera Schlenkerlas rökveteöl också. Det bör finnas i välsorterade ölbutiker i Tyskland. Det är något lenare i smaken än deras vanliga rököl, och därmed något godare också. Ett bättre balanserat öl helt enkelt.
Citera
2010-10-27, 15:50
Medlem
Wickermans avatar
Hmm, upptäckte nu att Humbug (år 2008) bumpat min obesvarade tråd från -06, och nu år 2010 upptäcker jag att det faktiskt fanns svar i den.

Kanske ska ge den där ölen en chans till någon gång. Jag har ju utvecklat min smak för andra drycker mer under dessa år så kanske ska man ge den en chans. Finns någon rök-öl på systemet som inte smakar korv?

Citat:
Ursprungligen postat av berguv
...Den Biergarten vi håller till på sätter verkligen standarden för hur det ska drickas genom att på herrtoan, bredvid pissoarerna, ha en kräkoar; som en pissoar, fast högre belägen med större träffarea, större utlopp samt med två bastanta handtag på väggen ovanför...

Låter civiliserat Någon som sett sånt på fler ställen? (Ursäkta OT)
Senast redigerad av Wickerman 2010-10-27 kl. 16:27.
Citera
2010-10-27, 16:02
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berguv
Jag tillhör ett sällskap som varje sommar har vägarna förbi Bamberg, där denna himmelska (nåja, den är god till en början) bryggd slukas i ohemula mängder. Den Biergarten vi håller till på sätter verkligen standarden för hur det ska drickas genom att på herrtoan, bredvid pissoarerna, ha en kräkoar; som en pissoar, fast högre belägen med större träffarea, större utlopp samt med två bastanta handtag på väggen ovanför.

Jag skulle vilja rekommendera Schlenkerlas rökveteöl också. Det bör finnas i välsorterade ölbutiker i Tyskland. Det är något lenare i smaken än deras vanliga rököl, och därmed något godare också. Ett bättre balanserat öl helt enkelt.
Mycket gott. Men som sagt inget man bälgar i sig flaskvis. Åtminstone inte jag.
Citera
2010-10-27, 16:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wickerman
Hmm, upptäckte nu att Humbug (år 2008) bumpat min obesvarade tråd från -06, och nu år 2010 upptäcker jag att det faktiskt fanns svar i den.

Kankse ska ge den där ölen en chans till någon gång. Jag har ju utvecklat min smak för andra drycker mer under dessa år så kankse ska man ge den en chans. Finns någon rök-öl på systemet som inte smakar korv?

Låter civiliserat Någon som sett sånt på fler ställen? (Ursäkta OT)
Nils Oscar rökporter är inte lika rökig som Aecht Schlenkerla. Annars är det tunt med rököl på bolaget, det fanns ytterligare en tillfälligt i våras, men den är slutsåld. Rököl åt folket!
Citera
2010-10-27, 21:37
Medlem
Algebras avatar
En underbar öl.. Då man har hällt upp den i glaset så kan man bara sitta och njuta av doften både länge och väl för att sedan sakta men säkert inmundiga denna underbara öl.

Rekommenderas starkt till den som inte har prövat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in