2006-02-17, 23:28
Medlem
Wickermans avatar
Tycker det är lite kul att testa olika ölsorter och köpte den tyska 'Aecht Schlenkerla Rauchbier' (engelska: Original Schlenkerla Smokebeer) på systemet. Den smakar som att dricka en ölkorv om ni nu kan föreställa er det. Inte direkt äckligt till en början, men blev för mycket efter halva. Hustrun klagade på att det luktade rök och undrade om det kom utifrån!

Någon som blivit förtjust i denna? Själv kommer jag nog inte köpa den igen. Förutom den speciella smaken fick man också en äcklig beläggning på tänderna efteråt.

www.smokebeer.com
nr 1359 på systemet
Citera
2008-05-03, 21:07
Moderator
Humbugs avatar
Denna oerhört gamla post fötjänar inte att bli en nollopost, och jag gör därför en väl grundad bump.

Har nyligen själv blivit förtjust i ölen. Röksmaken är distinkt, men inte störande.
En mjuk ölsmak som smeker gommen vid varje klunk. Jag kan mycket väl tänka mig att den passar till såväl grillat kött som rökt fisk.

Nån mer som provat denna öl? Betyg?
Citera
2008-05-03, 21:21
Medlem
O Dirlewangers avatar
Det är en väldigt speciell öl. Jag dricker inte gärna mer än en per dag så att säga. Men god är den.

Kul bump.
Citera
2008-05-03, 21:47
Medlem
Fruktansvärd, som att dricka tjära...
Citera
2008-05-03, 22:53
Medlem
Fargashs avatar
Passar utomordentligt till en redig pilsnerkorv eller vildsvinsrätter.
Citera
2008-05-04, 11:36
Medlem
Tycker inte den är så farlig,mycket behaglig rökig ton och smak av skinka samt korv =)
Citera
2008-05-04, 14:48
Medlem
Vicious Edds avatar
Rätt häftig och speciell öl, helt klart. Svårt att få i sig en hel flaska dock, detta kan knappast vara någon storsäljare på systemet? Heder åt bryggeriet dock som vågar sig på att brygga ett sådant här originellt öl!
Citera
2008-05-04, 18:40
Medlem
Fargashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious Edd
Rätt häftig och speciell öl, helt klart. Svårt att få i sig en hel flaska dock, detta kan knappast vara någon storsäljare på systemet? Heder åt bryggeriet dock som vågar sig på att brygga ett sådant här originellt öl!

Vet inte hur det är överlag, men i butiken jag jobbar i så säljer den tämligen bra. Men jag måste tillägga att det har inte alltid varit så, utan de flesta "udda" sorterna har börjat sälja ordentligt det senaste året. Känns som om folk är mer och mer villiga att pröva nya saker nu än tidigare.
Citera
2008-05-06, 12:01
Medlem
Latmasks avatar
Aaah! Aecht Schlenkerla! Underbart god tycker jag! Dricker den gärna bara som den är utan korvar och mat och annat till. En kall rauchbier en solig eftermiddag är härligt.

Jag har jagat lite efter andra rököl men inte hittat något som är lika bra som Schlenkerla. Det finns ett tyskt rököl till från Bamberg, men från ett annat bryggeri, Spezial, som är nästan lika god.

Aecht Schlenkerla har hängt med länge på bolaget och verkar finnas på de flesta bolag, så det måste ju finnas ett visst kundunderlag, hoppas verkligen att det fortsätter så, jag skulle sakna det mycket om det inte fanns rököl att få tag på längre.
Citera
2008-05-15, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickerman
Tycker det är lite kul att testa olika ölsorter och köpte den tyska 'Aecht Schlenkerla Rauchbier' (engelska: Original Schlenkerla Smokebeer) på systemet. Den smakar som att dricka en ölkorv om ni nu kan föreställa er det. Inte direkt äckligt till en början, men blev för mycket efter halva. Hustrun klagade på att det luktade rök och undrade om det kom utifrån!

Någon som blivit förtjust i denna? Själv kommer jag nog inte köpa den igen. Förutom den speciella smaken fick man också en äcklig beläggning på tänderna efteråt.

www.smokebeer.com
nr 1359 på systemet
Om man är vegan och vill veta/minnas hur bacon smakar skall man dricka detta öl.
Citera
2008-05-15, 19:30
Medlem
wääuus avatar
Men altså, på era beskrivningar verkan den inte bara vara en öl med rökig smak, utan som att den smakar rökt kött? Det låter äckligt. Till en början låter det gott, men när ni beskriver det som baconaktig smak så avskräcks jag lite...
Citera
2008-05-15, 20:13
Medlem
JosefSvejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Men altså, på era beskrivningar verkan den inte bara vara en öl med rökig smak, utan som att den smakar rökt kött? Det låter äckligt. Till en början låter det gott, men när ni beskriver det som baconaktig smak så avskräcks jag lite...

Visst låter det lite konstigt, men det är helt gudomlig. Lätt smak av rökta charkuterier och en fantastisk doft.
Få saker är trevligare än några Schlenkerla och några korvar i goda vänners lag. Det är en av mina absoluta favoritöl, lättdrucken är den också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in