Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-29, 14:28
  #1
Medlem
ieshos avatar
Jag tycker att det behövs en egen tråd för de diskussionerna och kanske kan tråden bidra till ökad klarhet i en viktig och infekterad fråga?

Källor:
Vincent Langes kriminaltekniska sammanställning
Sakkunnigutlåtanden från SKL, FBI, BKA och FOA
Brottsplatsundersökningen

Det är en brist att källorna härrör från organisationer som har koppling till stay behind och Holmérs Palmeutredning, vilka själva kan misstänkas vara inblandade i mordet, men alternativa källor är för mig helt okända.
__________________
Senast redigerad av iesho 2018-11-29 kl. 14:43.
Citera
2018-11-29, 14:41
  #2
Medlem
ieshos avatar
Tommy Axelsson säger i videon

https://www.youtube.com/watch?v=yfg6f9B0Mkc&t=490s

att han nyårsafton 1985-86 stod i sin hörnlägenhet på Västmannagatan och sköt diagonalt över gatan (men uppåt förstås), vilket betyder i riktning mot Skandiahuset.

Om man väljer att tro på Axelssons berättelse så skickade han iväg exakt två kulor av exakt samma sort som de som sedan upphittade i exakt rätt riktning. Enligt Vincent Lange skulle kulorna ha hamnat ungefär där de hamnade om Axelsson skjutit med ungefär 80 graders vinkel.

De kulor som hittades befann sig 800 meter från Axelssons fönster på 30 meters avstånd från varandra i sidled, vilket motsvarar en vridning i sidled av pistolen med vinkeln arctan(30/800)=2,1 grader.

Den skandalöst korrumperade "Palmeutredningen" kan ha nappat på denna "gåva från ovan" och fejkat en isotopöverensstämmelse mellan makarna Palmes kläder och Axelssons kulor. Därför frågar jag mig, kan det bevisas eller motbevisas att de upphittade kulorna är de rätta?
Citera
2018-11-29, 16:21
  #3
Medlem
junks avatar
Jag har väldigt svårt att tro att det är kulorna från TA's vapen, att få dom så nära varandra med att skjuta upp i luften känns helt enkelt inte troligt alls.

Och hur högt upp i himlen kommer denna typ av kula om den avfyras från en revolver innan den vänder nedåt?

Var tog det vapnet vägen sedan det är väl inte provskjutet då eller?
Citera
2018-11-29, 16:54
  #4
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Jag har väldigt svårt att tro att det är kulorna från TA's vapen, att få dom så nära varandra med att skjuta upp i luften känns helt enkelt inte troligt alls.

Och hur högt upp i himlen kommer denna typ av kula om den avfyras från en revolver innan den vänder nedåt?

Var tog det vapnet vägen sedan det är väl inte provskjutet då eller?
Kulorna hittades 30 meter från varandra i sidled vilket motsvarar en vridning av revolverpipan med 2 grader.

Jag tror att kulan far upp någon dryg km innan den vänder nedåt och att den sedan faller nästan rakt ner med en hastighet som ökar till gränshastigheten uppnås, då kraften pga luftmotståndet helt tar ut gravitationskraften. Ska se om jag hittar något på nätet.
Citera
2018-11-29, 19:30
  #5
Medlem
Thurizas-09s avatar
Bra initiativ att skapa en tråd om de upphittade kulorna!

Oavsett vad vissa vill påstå finns det en hel del oklarheter relaterat till de förmenta mordkulorna. Sättet och platserna för upphittandet exempelvis.

Därutöver så finns individer som var delaktiga i utredningen som ifrågasätter äktheten. Mest iögonfallande är Vincent Langes uttalanden. Lägg därtill att han hade som stående order att han skulle direkt tillkallas till mordplatsen vid särskillda fynd. Detta negligerades och han fick aldrig granska någon av kulorna på plats.

Råder minsta lilla tvekan om äktheten kring kulorna har eventuella sabotörer lyckats i sitt uppsåt då det avsevärt försvårar bindandet av någon med teknisk bevisning. Samt utgör det en demoraliserande faktor för de som faktiskt arbetar med det tekniska. Om tvivel är sått kan hela arbetet verka meningslöst med resultat därefter.

Läst långt bak i tråden att även en gevärskula upphittats någon månad efteråt. Kombinera det med markvardsvapnet så spär det på märkligheterna. Finns vittnen som uppfattat tre avfyrade skott även om de är i klar minoritet.
Citera
2018-11-29, 20:35
  #6
Medlem
SGDFs avatar
Ytterligare en sak angående kulorna, som helt säkert är dom rätta:

Om man vill vilseleda och lägga ut fel kulor, måste man först hitta dom rätta. Om fyra kulor av två olika typer hittas, gagnar det knappast konspiratörerna.

Och ursäkta mig, men alla som var med och letade spår tillhör inte mördarens krets, och nej, dom hittade inga kulor. Dels är det svårt mitt i natten, och dels gjorde man inga jätteansträngningar förrän dagen efter.

Var glada över kulorna, dom är det enda som är något att hålla fast i.
Citera
2018-11-29, 21:32
  #7
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ytterligare en sak angående kulorna, som helt säkert är dom rätta:

Om man vill vilseleda och lägga ut fel kulor, måste man först hitta dom rätta. Om fyra kulor av två olika typer hittas, gagnar det knappast konspiratörerna.

Och ursäkta mig, men alla som var med och letade spår tillhör inte mördarens krets, och nej, dom hittade inga kulor. Dels är det svårt mitt i natten, och dels gjorde man inga jätteansträngningar förrän dagen efter.

Var glada över kulorna, dom är det enda som är något att hålla fast i.
Nu städade ju Sony Björk & Co och förde bort säckvis med material som sopats upp från marken och det var först därefter dom privatpersoner hittade kulorna. Men kulorna behöver inte varit utplacerade. Det är faktiskt helt möjligt att det var de kulor som Tommy Axelsson avfyrade i just den riktning två månader tidigare.
Citera
2018-11-29, 21:37
  #8
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Bra initiativ att skapa en tråd om de upphittade kulorna!

Oavsett vad vissa vill påstå finns det en hel del oklarheter relaterat till de förmenta mordkulorna. Sättet och platserna för upphittandet exempelvis.

Därutöver så finns individer som var delaktiga i utredningen som ifrågasätter äktheten. Mest iögonfallande är Vincent Langes uttalanden. Lägg därtill att han hade som stående order att han skulle direkt tillkallas till mordplatsen vid särskillda fynd. Detta negligerades och han fick aldrig granska någon av kulorna på plats.

Råder minsta lilla tvekan om äktheten kring kulorna har eventuella sabotörer lyckats i sitt uppsåt då det avsevärt försvårar bindandet av någon med teknisk bevisning. Samt utgör det en demoraliserande faktor för de som faktiskt arbetar med det tekniska. Om tvivel är sått kan hela arbetet verka meningslöst med resultat därefter.

Läst långt bak i tråden att även en gevärskula upphittats någon månad efteråt. Kombinera det med markvardsvapnet så spär det på märkligheterna. Finns vittnen som uppfattat tre avfyrade skott även om de är i klar minoritet.
Med tanke på vad man vet om Palmehatet så är allt möjligt. Någon, vem som helst, hade kunnat droppa kulorna bara för att sabotera och hjälpa sina hjältar.
Citera
2018-11-30, 08:16
  #9
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Med tanke på vad man vet om Palmehatet så är allt möjligt. Någon, vem som helst, hade kunnat droppa kulorna bara för att sabotera och hjälpa sina hjältar.

Förvisso, allt är möjligt. Men ett privat iniativ utan koppling till de verkliga utförarna ter sig osannolik då det kräver att de även lyckades upphitta och bortforsla de verkliga kulorna.
Citera
2018-11-30, 08:57
  #10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Förvisso, allt är möjligt. Men ett privat iniativ utan koppling till de verkliga utförarna ter sig osannolik då det kräver att de även lyckades upphitta och bortforsla de verkliga kulorna.
Sant, om någon la dit kulorna borde denne haft kunskap om vad som hade hittats redan.
Citera
2018-11-30, 14:35
  #11
Medlem
I-van-Toers avatar
Man kan säga så här. De kulorna som är de officiella har varit med om mycket märkligt. De har fått en väldigt konstig behandling för att vara kulor som använts vid ett statsministermord. Mer än så är svårt att säga.

Tommy Axelssons kulor kan rent fysiskt ligga var som helst än idag. De kan ligga så nära som på Adolf Fredriks kyrkogård, på St. Johannes kyrkogård eller t o m så långt bort som i Humlegården. Allt beroende på i vilken vinkel upp i luften som Axelsson sköt. De kan också ligga uppe på något tak som inte rörts sen 1986. Eftersom händelsen med största sannolikhet inträffade i onyktert tillstånd så blir utförarens historia svår att avhandla.
Citera
2018-11-30, 21:06
  #12
Medlem
ieshos avatar
1 mars
0630 Alfredo Tavares anmälde hittad kula ("Lisbetkulan"). Kulan transporterades till polishuset.
0700-0900 Vincent Lange besökte ledningsrummet. Fanns kulan där?
0930 Material hade börjat sopas ihop för att tas tillvara
1000? Lange besöker obduktionssalen
1100? Lange sysselsatt med identifiering av kulan.
1500 Brottsplatsen handsopad och allt material - sand, snö och övrigt - i plastsäckar för senare genomgång. Även maskin användes.
Endast ett fynd från materialet: skjortknapp från Palmes skjorta.

2 mars
12:30 Elisabeth Belich anmälde fynd av kula ("Olofkulan")

5 mars
1100 kulorna anlände till SKL

7 mars
BKA undersökte kulorna

9 mars
FBI undersökte kulorna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback