• 1
  • 2
2018-11-29, 12:39
Skriver för en polare.

Min polare har precis gråtfärdigt kommit fram till mig och frågar om jag kunde hjälpa honom vilket jag vet själv inte hur jag ska göra.

Problemet är att han precis sa att han är spelmissbrukare och precis spelat bort nästan hela CSN lånet på 10 444kr och tagit ytterligare lån på 15000 kr vilket han har spelat bort. Han undrar hur han ska göra för att betala tillbaka det. Han läser på samma linje som mig på högskolan och är 2 år äldre än vad jag är. Hur ska jag ta mig till och hjälpa honom på bästa möjliga sätt?. Han har bara kvar en tusing på kontot, själv så har jag heller inte mycket då jag har köpt massvis på blackfriday. Han är dock öppen för att ta en deltidsjobb för att betala tillbaka skulden.

Kan själv inte hjälpa honom.
Tack i förhand.
Citera
2018-11-29, 12:43
Medlem
Han bör kontakta Vårdcentralen... även socialen kan hjälpa honom.
Citera
2018-11-29, 12:46
Bannlyst
Att ge pengar till någon som inte kan hantera sin ekonomi, låter som en grym idé!

Jag tycker att du ska ta ett SMS-lån på 15,000:- och betala av hans lån. När ditt lån ska betalas så tar din kompis ett lån på 15,000:- och betalar ditt lån. Ni upprepar detta tills någon får ett jobb.

Jag rekommenderar även att du köper saker på delbetalning och lägger ut på Blocket.
Citera
2018-11-29, 12:47
Medlem
antiprofeminists avatar
Han har en tusing kvar och jag har hört om en massa bonusar man kan få om man sätter in. Att låna pengar till honom är att som att kasta dem i sjön. Du kan inte hjälpa en spelmissbrukare genom att låna ut pengar och du kan inte hjälpa en alkoholist genom att bjuda dem på snaps.

Vill du verkligen hjälpa din polare: lämna tillbaka allt du köpt på black friday och ge honom pengarna. Ge honom också ekonomisk fullmakt, åk med honom till Israel och sälj båda dina njurar. Gör allt du kan för att ge honom pengar så att han kan spela ETT SNURR TILL!!!!!1
Citera
2018-11-29, 13:05
Medlem
kalkryggars avatar
Vad du än gör så ge honom inga pengar. Om du vill sträcka dig långt för att hjälpa honom så kan du säga att du kan stödja honom i att ta fram en handlingsplan. Är han seriös i det arbetet och du kan tänka dig att betala någon akut räkning för honom så säger du att det upphör exakt samma sekund som han avviker från planen.

Du kräver givetvis att få full insyn i hans ekonomi och han redovisar till dig exakt alla hans ekonomiska händelser.

Är det en kompis och han menar allvar med att han vill komma över sina missbruksproblem så är det absolut inte fel att hjälpa till (om man kan). Men man måste förstå HUR man skall hjälpa till. Att bara låna ut utan att ställa krav är mer att stjälpa och får absolut inte göras.
Citera
2018-11-29, 13:14
Medlem
Jag kan ge din polare råd genom att spana in den här tråden

(FB) Hur ta sig ur en massa SMS lån och ett spelberoende? //Red Mod
Citera
2018-11-29, 14:20
Medlem
Jag antar att ni är ganska unga. Och ni är kompisar.

Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att du faktiskt inte alls kan hjälpa honom.

Han har en sjukdom i hjärnan, du kan inte bota den.

Han har skaffat sig svåra ekonomiska problem, du kan inte lösa det.

En gratisvariant för hjälp är att gå till Studenthälsan där ni pluggar. Eller en stödlinje för spelmissbrukare.
Citera
2018-11-29, 14:29
Medlem
Jag antar att ni är ganska unga. Och ni är kompisar.

Jag skulle sträcka mig så långt som att säga att du faktiskt inte alls kan hjälpa honom.

Han har en sjukdom i hjärnan, du kan inte bota den.

Han har skaffat sig svåra ekonomiska problem, du kan inte lösa det.

En gratisvariant för hjälp är att gå till Studenthälsan där ni pluggar. Eller en stödlinje för spelmissbrukare.
Citera
2018-11-29, 15:07
Medlem
Fenjal888s avatar
Det enda du kan göra är att INTE ge honom pengar och istället hjälpa honom leta jobb. Som student kan man jobba på helger, kvällar, lite allt möjligt. Försök få en lån eller pengar av föräldrar eller liknande för att klara sig genom månaden, sen är det snål vardag och jobb som gäller för att komma tillbaka igen.

Som jag förstod det så behöver han 25.000 SEK, det är inte så fasligt mycket pengar så det borde han kunna komma ikapp med. Om han inte har jobb över vintern nu så kommer han säkert komma ikapp sin ekonomi till sommaren.
Citera
2018-11-29, 15:48
Medlem
Jag vill verkligen poängtera: Du ska INTE ta hand om hans problem. Inte berätta vad han ska göra, inte ställa till rätta. Det får hans föräldrar göra. Du ska sköta ditt plugg och stå stadigt. Inte sjunka tillsammans. Det vore inte schysst eller konstruktivt för någon av er.

Om du egentligen skriver om dig själv och inte en påhittad kompis så säg det, vi tål att höra det. Så tar vi det därifrån.
Citera
2018-11-29, 16:01
Medlem
Din polare får lägga sin tid på att skaffa ett jobb vid sidan av studierna. All tid som han lade på spel får han lägga på jobbet.
Det är ingen idé att han har en massa fritid att spela bort.
Citera
2018-11-29, 16:07
Medlem
"precis spelat bort hela CSN lånet" man får ju CSN den 1a varje månad eller?

Förövrigt, ge han inga pengar men säg till honom att sälja prylar på blocket, dator osv... Alternativt söka helgjobb, 10 000 är inte en så stor summa men den kan bli större om han inte slutar spela, säg till honom att spärra alla konton på spelsajterna. Det blir dessutom enklare att göra efter nyår...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in