2018-12-02, 20:38
Avstängd
Har haft många, många tankar om livet och döden likaså. Grejen är dock att självmordet kommer krossa hela världen för de du har dig nära. Dessutom har säkerligen Du, likaså jag en bild om hur det kan bli. Så fort du börjar må som du förtjänar kommer det allra minsta i livet ha en enorm betydelse. Det är svårt att se klart för hjärnan är så inflammerad av mörker. Lider av det här jag också vill jag tala om. Har börjat söka efter någon form av samtalsterapi. Grejen är att jag får perioder av motivation, vilja och energi som sedan bara försvinner. Jag blir som en gröt. Trött som fan är jag också, svårt att hitta vägar. Det är väldigt jobbigt att i ena stunden älska sig själv för att sedan hata. Men du, fina - ta inte ditt liv, snälla. Förstår precis hur det är att vara annorlunda och det är vackert när någon förstår och ser det. Dessa människor existerar, du vet om det, därav är bara den sanningen ett hopp. Du kommer ta dig genom detta. Liksom jag letar jag fortfarande vägar, vi kan inte dö. Vi ska fan inte dö!!
Citera
2018-12-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osterbybruk
Det som är bestämt är lite av en "sanning". När det som är bestämt inte infrias blir man vansinnig. Inte konstigare än så.

Man blir lika vansinnig varje gång och det är inte föränn några timmar, dagar, veckor efteråt man fattar att det var helt onödigt.
Citera
2018-12-02, 20:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av piggelunk
Skulle du vilja att det var annorlunda? Eller bättre, Eller hur jag ska uttrycka det... Jag får en känsla av en vilja hos dig att det skulle vara skönt om det var annorlunda, men att däremot inte orken finns, den är slut. Och detta har gjort att livets mening är borta, "om det ska fortsätta så här får det vara". Stämmer denna tolkning någorlunda?

Det jag lärt mig de senaste åren är att det tyvärr är alltför vanligt att man behandlar ADHD, Autism etc på fel sätt. En person har uttryckt att det inte går att "behandla" neuropsykiatriska sårbarheter med "vanlig" terapi. Det som upplevs som "kaos" i skallen kommer sig ofta av en hjärna som fortfarande är ostrukturerad, vilket i sig är en konsekvens av det som följer med sårbarheterna. Inte sällan har man intelligens på "bra nivå" men kaoset i skallen och svårigheterna att fungera i relationer gör att det blir för jäklga svårt med tillvaron.

Och visst, ibland kan mediciner bidra och vara direkt nödvändiga vid psykoser eller "på väg att bli psykotiska" tillstånd. Kemin är inte oväsentlig i sådana här sammanhang.
Men, utan en jag-strukturerande terapi (till skillnad från neurosterapi) blir det vad jag förstår omöjligt att komma vidare och "tillrätta" med svårigheterna. Mediciner ensamt hjälper inte. Det kan förvisso dämpa symptomen, men inte lösa "problemen" eftersom det behövs en viss sorts terapi. Här är min kunskap för begränsad, men det jag så här långt kommen är åtminstone att jag på nära håll följt en helt fantastisk terapeut som, vad jag hävdar, räddar liv. Han har studerat teoribildning från Lacan och en dansk som hette Palle Villemoes. (yes, han hette så...).

Jag tar mig friheten att citera nekrologen från DN i samband med att Palle gick bort, alltför tidigt. Syftet med att jag gör det är att det i texten påvisas en del om hans gärning och även om det står om psykiska störningar, vet jag att hans "lära" hjälper människor med ADHD, ADD, Autism etc. Vi har en nära relation till en av hans "lärjungar" och jag kan följa och se resultatet av dennes arbete. Och det är snudd på mirakel. Själv säger han att det är mer av att det är rätt, än att det är mirakel i sig som är orsaken till att det blir så pass bra.

Ur DN 2004-10-22:
"Palle var en pionjär inom många områden. Från mitten av 60-talet var han verksam inom Stiftelsen för psykisk hälsovård i Medelpad. Redan på 70-talet, då psykoterapi ännu betraktades med misstro, genomförde han att patienter fick tillgång till psykoterapi, vilket var unikt.

Han påbörjade då också sin banbrytande utbildningsgärning genom att kontinuerligt vidareutbilda och handleda personal vid sin klinik. Han präglade utformningen av den sektoriserade psykiatrin i Sundsvall 1976 samt byggde upp och utvecklade Psykoterapienheten i Härnösand.

Inspirerad av den franske psykoanalytikern och filosofen J Lacans teorier utvecklade Palle i slutet av 70-talet den jagstrukturerande psykoterapin; en personlighetsutvecklande metod med unika möjligheter för personer med svåra psykiska störningar, bland annat schizofreni. Forskare, både i Sverige och internationellt, har varit och är involverade i utvecklingen av denna banbrytande metod.

Palle skrev ett flertal böcker och artiklar om jagstrukturerande psykoterapi. Under ett 20-tal år var han en uppskattad lärare och handledare vid universitetsbaserade psykoterapi- och handledarutbildningar samt rönte stor aktning som föreläsare internationellt. I mitten av 90-talet initierade han grundandet av ILTP - Institutet för Lacaniansk Teori och Praktik, och var en av grundarna av PHI - Psykoterapihandledarnas Intresseförening.

Palle var en stor visionär som var långt före sin tid. Med intellektuell skärpa och briljans rörde han sig obehindrat inom psykoterapins, filosofins, lingvistikens och kulturens områden, vilka han på ett unikt sätt integrerade i sin verksamhet. Att följa hans tankegångar krävde mycket men gav också rik utdelning.

Han var generös och tålmodig i en aldrig sinande tro på människans utvecklingsmöjligheter. Med humor och slagfärdighet öste han frikostigt ur sin omfattande kunskap och klokskap, alltid hjälpsam och stödjande. Palle var en mångsidig person med stort intresse för litteratur, musik, konst och natur. I slutet av 80-talet tilldelades han Propatrias stora guldmedalj för trohet och flit.

Vi känner oss hedrade att kunna föra hans betydelsefulla arbete vidare.

För Institutet för Lacaniansk Teori och Praktik

ANNIKA STENCRANTZ"

Det är alltså personer som arbetar i Palles anda jag tänker på. Det finns alltså terapi som hjälper. (och det kan som sagt behövas viss medicinering ibland, men syftet är då att den jagstrukturerande terapin ska få förutsättningar att verka). Men medicinering ensamt hjälper inte eller i varje fall sällan.

Om du skulle vilja komma i kontakt med dem kan jag bistå. Om vi inte kan PM:a av olika tekniska orsaker så kan du skriva här i tråden så hittar vi ett sätt att komma i kontakt. Jag går in litet då och då under dagen/dagarna för att se om du vill ha kontakt.

Ursäkta om detta blev långt, men det blev nödvändigt att ta ut svängarna litet så att säga.

Blev hjälpt som fan med det här inlägget!! Du beskrev mig i början där. Har ansökt om samtalskontakt, vilken form? Psykodynami är utbildningen personen jag ska prata med har.
Citera
2018-12-02, 22:36
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scabdate
Ja det blir nåt att tänka på. Vill inte ha nån slags begravning. Räcker med att folk samlas och käkar typ, om ens det.
Det 'protokollet' var sarkasm, inte menat på allvar. Glöm det.

Du är rädd, men det går att ta bort.
Du upplever dig oönskad, inte tillräcklig, men du har fel.
Du baserar din framtid på sånt som har varit, men (fram)tiden är dynamisk o aldrig stilla dvs den du var igår ska du inte jämföra dig med.
Jag antar att du jämför dig mycket med andra människor, gör inte det.
Du är älskad för den du är, av din mor, säkert fler, men just nu kan du inte ta in det eftersom du inte är ren i dina sinnen.

I den bästa av alla världar, i vilken situation önskar du att du befinner dig i, nu? Just nu?
Citera
2018-12-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Blev hjälpt som fan med det här inlägget!! Du beskrev mig i början där. Har ansökt om samtalskontakt, vilken form? Psykodynami är utbildningen personen jag ska prata med har.

Om du tror eller vet att du har drag av, eller är diagnosticerad med ADHD, ADD eller Asperger/Autismspektrat skulle jag tro att du behöver just jag-strukturerande terapi. Dock tvivlar jag på att en person som är utbildad inom (enbart eller huvudsak) psykodynamisk teori kan något eller särskilt mycket om jag-strukturerande terapi, även om den har sin förankring i psykodynamisk teori.

Du kan till eventuell kontaktperson referera till innehållet i mina två tidigare inlägg med Lacan och Palle Villemoes samt kanske kontakta Institutet för Lacaniansk Teori och Praktik och Annika Stencrantz.

På deras hemsida står ett citat från Palle Villemoes, det är första gången jag ser det, men det tog tag i hjärtat direkt:
"De som mest behöver samtal är de som inte kan föra ett.
Vi som möter dem ska prata, inte så att de förstår oss,
utan så att de får ord för sin belägenhet
och att vägen fram kan skönjas. Palle Villemoes, 1998"

Här en länk till deras hemsida, jag önskar att både du och TS Scabdate, och kanske andra går in där och tittar.
http://www.jagstrukturerande.se

Annars kan du PM:a mig så kan vi se hur en kontaktväg kan se ut och till vem/vilka.

Edit: litet formuleringsjusteringar...
Senast redigerad av piggelunk 2018-12-03 kl. 09:20.
Citera
2018-12-03, 09:20
Avstängd
Citat:
Om du tror eller vet att du har drag av, eller är diagnosticerad med ADHD, ADD eller Asperger/Autismspektrat skulle jag tro att du behöver just jag-strukturerande terapi. Dock tvivlar jag på att en person som är utbildad inom (enbart eller huvudsak) psykodynamisk teori kan något eller särskilt mycket om jag-strukturerande terapi.
Du kan till eventuell kontaktperson referera till innehållet i mina två tidigare inlägg med Lacan och Palle Villemoes samt kanske kontakta Institutet för Lacaniansk Teori och Praktik och Annika Stencrantz.

På deras hemsida står ett citat från Palle Villemoes, det är första gången jag ser det, men det tog tag i hjärtat direkt:
"De som mest behöver samtal är de som inte kan föra ett.
Vi som möter dem ska prata, inte så att de förstår oss,
utan så att de får ord för sin belägenhet
och att vägen fram kan skönjas. Palle Villemoes, 1998"

Här en länk till deras hemsida, jag önskar att både du och TS Scabdate, och kanske andra går in där och tittar.
http://www.jagstrukturerande.se

Annars kan du PM:a mig så kan vi se hur en kontaktväg kan se ut och till vem/vilka.

Är diagnostiserad med ADD. Om något mer ligger i bagaget vet jag inte. Får en samtalskontakt genom soc, därav tänkte jag om det finns möjlighet att kanake kunna kräva den sorts terapi som du nämnde. Jag behöver helt enkelt få respons på mina tankar och känslor. Om det går för länge så får jag ångest och blir handfallen, blir helt enkelt förvirrad och osäker. Detta är mitt huvudproblem och det kan låta lite, men det bromsar upp mitt liv, min självkänsla, allting egentligen. Bara droger kan hämma allting så självmedicinerar ju..

Så långt. Kanske psykodynami i detta fallet är bra ändå, eller jag ska kräva något annat?? Mvh
Citera
2018-12-03, 09:56
Medlem
Citat:
Är diagnostiserad med ADD. Om något mer ligger i bagaget vet jag inte. Får en samtalskontakt genom soc, därav tänkte jag om det finns möjlighet att kanake kunna kräva den sorts terapi som du nämnde. Jag behöver helt enkelt få respons på mina tankar och känslor. Om det går för länge så får jag ångest och blir handfallen, blir helt enkelt förvirrad och osäker. Detta är mitt huvudproblem och det kan låta lite, men det bromsar upp mitt liv, min självkänsla, allting egentligen. Bara droger kan hämma allting så självmedicinerar ju..

Så långt. Kanske psykodynami i detta fallet är bra ändå, eller jag ska kräva något annat?? Mvh

I och med att du redan har en kontakt kan det vara bra att börja med den du har bokad, för att få möjlighet att spegla tankarna du har i någon som kan lyssna på ett bra sätt. Och det kan naturligtvis den psykodynamiskt utbildade.

Det ska här sägas att jag inte själv är kompetent i psykodynamisk teori, så jag kanske uttrycker mig väl kantigt och svart/vitt så att säga, "antingen eller...". Det är inte min avsikt. Däremot vet jag att man inte kan behandla icke-neurotiska tillstånd med neurotisk terapi.

Eftersom du har fått möjlighet till terapi via soc är det ett framsteg i sig. Bra gjort! Och grattis till bra soc. folk.

Man kan tänka litet både och, på kort och längre sikt. På kort sikt kan det vara utmärkt att få möjlighet att spegla sig i en professionell terapeut, och på längre sikt kan det vara bra att också få möjlighet till jag-strukturerande terapi, eller åtminstone samtal enligt ett jagstrukturerande förhållningssätt. Detta finns beskrivet på hemsidan jag länkade till. http://www.jagstrukturerande.se

Beroende på var du bor i landet, finns på hemsidan kontaktuppgifter till terapeuter litet var stans.
Jag försökte skicka PM till dig men fick inte för "systemet".
TS får ursäkta denna dialog mellan mig och Raketforandringen, men innehållet har också bäring på TS.
Citera
2018-12-03, 10:52
Avstängd
Citat:
I och med att du redan har en kontakt kan det vara bra att börja med den du har bokad, för att få möjlighet att spegla tankarna du har i någon som kan lyssna på ett bra sätt. Och det kan naturligtvis den psykodynamiskt utbildade.

Det ska här sägas att jag inte själv är kompetent i psykodynamisk teori, så jag kanske uttrycker mig väl kantigt och svart/vitt så att säga, "antingen eller...". Det är inte min avsikt. Däremot vet jag att man inte kan behandla icke-neurotiska tillstånd med neurotisk terapi.

Eftersom du har fått möjlighet till terapi via soc är det ett framsteg i sig. Bra gjort! Och grattis till bra soc. folk.

Man kan tänka litet både och, på kort och längre sikt. På kort sikt kan det vara utmärkt att få möjlighet att spegla sig i en professionell terapeut, och på längre sikt kan det vara bra att också få möjlighet till jag-strukturerande terapi, eller åtminstone samtal enligt ett jagstrukturerande förhållningssätt. Detta finns beskrivet på hemsidan jag länkade till. http://www.jagstrukturerande.se

Beroende på var du bor i landet, finns på hemsidan kontaktuppgifter till terapeuter litet var stans.
Jag försökte skicka PM till dig men fick inte för "systemet".
TS får ursäkta denna dialog mellan mig och Raketforandringen, men innehållet har också bäring på TS.

Tack som fan för hjälpen. Ska bli skönt att för en gångs skull kunna spegla och tala ut, sätta punkt för det jag känner just då och gå vidare. Kommer kolla på jag-formen sedan också.

Önskar dig allt gott.
Citera
2018-12-03, 14:10
Medlem
Citat:
Tack som fan för hjälpen. Ska bli skönt att för en gångs skull kunna spegla och tala ut, sätta punkt för det jag känner just då och gå vidare. Kommer kolla på jag-formen sedan också.

Önskar dig allt gott.

Härligt att läsa! Tack, och sannerligen, detsamma till dig!

Hoppas också TS Scabdate tar en spaning på den hemsidan.

Gick in där nu och de skriver att jagstrukturerande terapi är bra för dem som har svårigheter med exempelvis:

- starka humörsvängningar
- har svårt för att tänka först och handla sen, att kunna se konsekvenser
- svårt att sätta gränser, säga nej
- bristande tålamod som skapar problem i relationer
- återkommande känsla av tomhet
- ofta hamnar i konflikter
- plågas av ensamhet
- känner att du fastnat i en livskris och inte kommer vidare
- när din självbild växlar kraftigt
- upplever perioder av exempelvis; ångest och oro, nedstämdhet,
- känsla av kaos och meningslöshet i tillvaron.

De fortsätter med att skriva att jagstrukturerande terapi och förhållningssätt kan tillämpas på tillstånd som:
- Borderline och andra personlighetsstörningar
- ADHD och autismspektrumtillstånd
- Schizofreni och andra psykoser
- PTSD, posttraumatiskt stressyndrom
- Avstannad kris
- Missbruk
- Kronisk smärta
- Anknytningssvårigheter hos nyblivna mödrar

Mitt intryck är att flera av oss som deltagit i denna tråd kanske skulle kunna ha glädje av det förhållnings- och tillvägagångssättet.

Jag har ingen koppling till hemsidan eller institutet. Däremot känner jag och arbetar med en av terapeuterna som arbetar på detta sätt och sett resultaten av hans arbete, och det är enastående. Min egen kompetens ligger dock inom andra områden.

Jag hoppas att mina inlägg i den här tråden enbart uppfattas som stöd och tips, inte som reklam, även om jag starkt rekommenderat det jagstrukturerande arbetssättet.

Allt gott!
Citera
2018-12-04, 21:06
Medlem
Det allra första du ska göra är att avbryta medicinbehandlingen och göra dig av med medicinerna. Du kommer att må bättre utan dem. Du antyder att du vill försvinna från samhället, vilket är en helt naturlig reaktion eftersom dagens samhälle är allt annat än naturligt. Sträva efter att flytta till ett mer glesbefolkat område. Bli mer oberoende av samhället genom att exempelvis börja odla egna grödor.

Vilken roll spelar det egentligen att du har blivit diagnostiserad med Asperger? Det finns många människor med den diagnosen som lever lyckliga ändå. I flera avseenden vill jag faktiskt hävda att personer med denna diagnos är mer normala än vanliga människor. Den moderna odiagnosticerade människan är väl anpassad till det ytliga urbana livet med allt vad det innebär, medan den diagnosticerade personen har mer av de gamla dragen kvar - de drag som vi under tusentals år klarade oss alldeles utmärkt med, när vi fortfarande levde i mindre stamsamhällen.
Citera
2018-12-05, 00:07
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir
Det allra första du ska göra är att avbryta medicinbehandlingen och göra dig av med medicinerna. Du kommer att må bättre utan dem.
Nej, så kan du inte säga. Jag har själv erfarenhet av det du beskriver som en lösning, och det mörka hålet som jag kastades ner i var avgrundsdjupt och ingenting jag önskar min värsta fiende.
Citera
2018-12-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nej, så kan du inte säga. Jag har själv erfarenhet av det du beskriver som en lösning, och det mörka hålet som jag kastades ner i var avgrundsdjupt och ingenting jag önskar min värsta fiende.

Vilken diagnos eller tillstånd avbröt du medicinbehandling för? Vad var det som gick snett när du väl gjorde det?

Jag menar att mediciner endast bör tas om man är riktigt sjuk, och då talar jag om dödliga sjukdomar orsakade av i huvudsak virus och bakterier. Att ha blivit tilldelad s.k. diagnoser med i många fall skevt formulerade kriterier ser jag knappast som något som kräver någon form av medicinsk behandling alls. Läkare skriver dock gärna ut mediciner till både höger och vänster, dels för att det är det de har lärt sig att man ska göra under sin utbildning (det finns mycket pengar att tjäna inom läkemedelsindustrin...) och dels för att det är bekvämt för dem själva att kunna avsluta ett patientärende utan att behöva gå till botten med problematiken, om någon sådan över huvud taget finns.

Emellertid kanske jag ska omformulera mitt tidigare inlägg något. Beroende på hur många mediciner hon tar och i vilken omfattning hon tar dem kanske hon inte ska avbryta behandlingen helt med en gång, utan istället sakta trappa ned den så att kroppen inte får någon chock av en alltför hastig omställning.

Jag har själv varit nedstämd i många år, men jag har aldrig låtit mig dras in i någon egentlig depression. Jag lyssnar till min Fylgja och gör det som är rätt och riktigt trots motgångar genom att vårda både mitt inre och mitt yttre och att alltid sträva efter självförbättring. Några lyckopiller har jag aldrig ens tänkt tanken på att ta. Inte heller har jag någonsin ens funderat på att avsluta mitt eget liv. Man måste tänka på vad som faktiskt är bäst för sig själv (och därmed även för dem i sin omgivning, om några sådana finns) både på kort och lång sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in