Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-28, 21:32
  #13
Medlem
sanchoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Alla länder har ett skattesystem. Inget samhälle fungerar utan gemensamt inbetalda skattemedel.

Du kanske skulle satsa på att bli diktator... en snäll sådan.

Jag betalar inte världens högsta skatt för att politiker ska chockhöja sina egna löner
Citera
2018-11-28, 21:37
  #14
Medlem
Politikerna bestämmer olika ting och sen avgör väljarna om de vill ha de kvar vart fjärde år. Ungefär så går det till. Varför tror du att de oftast har så bra lön, villkor och pension?
Citera
2018-11-28, 21:42
  #15
Medlem
Nu spånar jag lite här. Man kanske skulle ha ett system där politikerna säger vilken lön de ska ha INNAN valet. Om de väljs får de den lön de har sagt, och sedan går den inte att ändra.

Inte alls olikt helt vanliga offerter.
Citera
2018-11-29, 12:45
  #16
Medlem
139lastkajens avatar
De lidingö gjorde var att höja löner så att politikerna kan fokusera heltid på politiken och inte behöva jobba på sidan, dessutom höjde de endast lönerna till medium för sverige. Lönerna de kommer få är inte alls orimliga.

http://lidingosidan.se/debatt/debatt...ajVt-WYUNBKoaM
Citera
2018-11-29, 17:20
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 139lastkajen
De lidingö gjorde var att höja löner så att politikerna kan fokusera heltid på politiken och inte behöva jobba på sidan, dessutom höjde de endast lönerna till medium för sverige. Lönerna de kommer få är inte alls orimliga.

http://lidingosidan.se/debatt/debatt...ajVt-WYUNBKoaM

Läs kommentarerna...
Citera
2018-12-02, 23:12
  #18
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Vilka ska bestämma deras löner?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Politikerna bestämmer olika ting och sen avgör väljarna om de vill ha de kvar vart fjärde år. Ungefär så går det till. Varför tror du att de oftast har så bra lön, villkor och pension?

Jo visst rösta in nästa gäng som höjer sina löner.

Håller med TS.

Vem ska bestämma lönerna, tja svenska folket givetvis.
Vi kan ha folkomröstning hur lönerna bör ligga, hade blivit intressant att se vilken summa det blivit.
Citera
2018-12-02, 23:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Jo visst rösta in nästa gäng som höjer sina löner.

Håller med TS.

Vem ska bestämma lönerna, tja svenska folket givetvis.
Vi kan ha folkomröstning hur lönerna bör ligga, hade blivit intressant att se vilken summa det blivit.
Alldeles för oviktig fråga att folkomrösta om. Så mycket pengar handlar det inte om i slutändan. Jag är för direktdemokrati, men det här är inte direkt prio ett.

Kör i så fall som jag skrev. Politikerna säger INNAN valet vilken lön de ska ha och sedan går den inte att ändra. Inte konstigare än att en hantverkare säger att det kommer kosta 5000 att tapetsera ditt sovrum, och sedan avgör du om du vill anta det eller ej.
Citera
2018-12-02, 23:44
  #20
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Alldeles för oviktig fråga att folkomrösta om. Så mycket pengar handlar det inte om i slutändan. Jag är för direktdemokrati, men det här är inte direkt prio ett.

Kör i så fall som jag skrev. Politikerna säger INNAN valet vilken lön de ska ha och sedan går den inte att ändra. Inte konstigare än att en hantverkare säger att det kommer kosta 5000 att tapetsera ditt sovrum, och sedan avgör du om du vill anta det eller ej.

Funkar inte att göra så, då sätter de själva en höjning och bakar in det med alla andra frågor som folk röstar om. Frågan blir i princip så urvattnad att det blir meningslöst att göra så. Vilket belyser hur uselt representativ demokrati är.
Citera
2018-12-02, 23:48
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Funkar inte att göra så, då sätter de själva en höjning och bakar in det med alla andra frågor som folk röstar om. Frågan blir i princip så urvattnad att det blir meningslöst att göra så. Vilket belyser hur uselt representativ demokrati är.
Säg inte det. Även om frågan i sig är oviktig så hade den väckt ganska mycket känslor. Skulle du sticka ut med en för hög lön skulle det sticka i ögonen på folk.
Citera
2018-12-03, 10:17
  #22
Medlem
Jag tvivlar på att Lidingös politiker blir klokare av att än mer höja sina redan nu höga löner. Däremot kanske de ska satsa på vadderade dygnet-runt-hjälmar så att deras hjärnor inte blir mer skadade och urblåsta än vad de nu tycks vara. Men vem kan övertyga dem om det?
Citera
2018-12-04, 07:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Kungen? Du tycker alltså att lösningen är någon som inte ens väljs till sin position, utan bara ärver den?


Det vapen du har är att helt enkelt inte rösta på politiker som gör så.

Självklart ser jag problematiken, men jag ser ingen bra lösning.


Det är väl bara att skapa en lag på 30 dagar som säger att en politikerlön får inte överstiga en sjuksköterskas lön, typ 30.000:- brutto/månad.

Men en sådan lag kommer ju aldrig skapas eftersom det är ju politikerna själva som skapar lagarna och att de skulle begränsa sina egna löner, tja det kommer aldrig hända, de flesta som jobbar inom politiken är ju där för de stora pengarna.
Citera
2020-01-26, 15:37
  #24
Medlem
Dränera träsket. Politiker är verkligen avskum
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback