2018-11-28, 13:41
Medlem
Tjo, har lyckats sätta mig i sitsen av att ha samlat på mig en massa kreditlån hit och dit (Klarna, Ecster, Santander, Resursbank, etc). Mitt största problem med detta är att jag får en skitmassa ångest över att öppna brev, och jag blir otroligt stressad över att öppna flera brev med kostnader som är högre än förväntat, vilket leder till en ond spiral där jag inte öppnar breven och betalar räkningarna, vilket leder till inkassokostnader.

Ansökte om ett samlingslån på Advisa på 50k, och fick ett erbjudande från MarginalenBank, räntan blir 16,97% och jag får betala av det i 9 år.
Om jag lånar 50k så kan jag betala i princip alla kreditlån jag har (Klarna, Ecster, Resursbank, Försäkringskassans bostadsbidrag, ett Sandanderkort på 10k) förutom ett Santanderkort som jag har kreditlån på 50k på, resterande lån kommer användas att betala av det kortet.

Min fråga är om detta är en smart sak att göra? Pga har inte hört mycket bra om MarginalenBank, men det mesta dåliga jag har hört om är angående att ha ett kreditkort hos dem. Räntan känns hög, men jag har inget att jämföra med. Och det kommer vara surt att ha ett lån som kommer ta 9 år att betala av, men samtidigt så kommer det vara skönt att slippa stressen av flera krediträkningar, och sedan kunna fokusera på bara tre lån (CSN, Santander, MarginalenBank).

Tack i förhand
Citera
2018-11-28, 15:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelfox
Tjo, har lyckats sätta mig i sitsen av att ha samlat på mig en massa kreditlån hit och dit (Klarna, Ecster, Santander, Resursbank, etc). Mitt största problem med detta är att jag får en skitmassa ångest över att öppna brev, och jag blir otroligt stressad över att öppna flera brev med kostnader som är högre än förväntat, vilket leder till en ond spiral där jag inte öppnar breven och betalar räkningarna, vilket leder till inkassokostnader.

Ansökte om ett samlingslån på Advisa på 50k, och fick ett erbjudande från MarginalenBank, räntan blir 16,97% och jag får betala av det i 9 år.
Om jag lånar 50k så kan jag betala i princip alla kreditlån jag har (Klarna, Ecster, Resursbank, Försäkringskassans bostadsbidrag, ett Sandanderkort på 10k) förutom ett Santanderkort som jag har kreditlån på 50k på, resterande lån kommer användas att betala av det kortet.

Min fråga är om detta är en smart sak att göra? Pga har inte hört mycket bra om MarginalenBank, men det mesta dåliga jag har hört om är angående att ha ett kreditkort hos dem. Räntan känns hög, men jag har inget att jämföra med. Och det kommer vara surt att ha ett lån som kommer ta 9 år att betala av, men samtidigt så kommer det vara skönt att slippa stressen av flera krediträkningar, och sedan kunna fokusera på bara tre lån (CSN, Santander, MarginalenBank).

Tack i förhand

17 % är en enormt hög ränta på ett lån som ska löpa över nio (!) år. Vad har du för inkomster? Du måste väl kunna betala av 50 tkr snabbare än nio år?
Jag antar att räntor plus kostnader på alla krediter blir högre än 17 % i dag, men det är ändå högt.. Du har ingen bostad du kan belåna? Ingen bil du kan sälja eller omfinansiera till bättre ränta? Inga prylar du kan sälja för att minska lånebördan för att hålla nere storleken på samlingslånen?
Citera
2018-11-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelfox

Tack i förhand

Jag har varit i en mycket liknande situation, som jag lyckades lösa tack vare hjälp från familj. Jag vet exakt hur det känns att få hem massa brev som man inte ens har råd att betala, men, tänk som så här: Om du inte öppnar breven, så kommer du ändå ligga och tänka på breven då du vet att de finns där. Öppna brevjäveln, så fort de dimper ner i brevlådan, det är jävligt onödigt att det ska behöva leda till dyra inkassokostnader.

Angående ditt lån, räntan är svinhög men du kan betala allt.
Har du ekonomi så att du slipper ta lån? Kan ju vara jävligt gött att slippa ta lån men leva fattigt i nån månad. Har du exempelvis ringt till Klarna/Ecster/OSV och kollat angående avbetalningsplan?

Hur gör du när du betalar till Ecster? Vet att de har ett "minsta" belopp du kan betala som inte ska vara speciellt högt.
Senast redigerad av DaGanjaMan 2018-11-28 kl. 15:26.
Citera
2018-11-28, 16:57
Medlem
Om du tar det lånet så kommer du betala 50t för själva lånet plus 45t i ränta. Det finns alltså stora pengar att spara på att ringa runt och se om du kan få lägre ränta hos dina kreditgivare. Du ska bara samla lån om du kan få lägre ränta genom att göra det.

Rent krasst är Marginalens erbjudande så dyrt att det troligen är billigare för dig att ta en vecka obetald ledighet från jobbet för att försöka hitta en bättre lösning.

Och läs din post! Spelar ingen roll hur dåligt det känns. Du MÅSTE betala dina räkningar.
Senast redigerad av lajm 2018-11-28 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in