Citat:
Ursprungligen postat av
mikkelfox
Tjo, har lyckats sätta mig i sitsen av att ha samlat på mig en massa kreditlån hit och dit (Klarna, Ecster, Santander, Resursbank, etc). Mitt största problem med detta är att jag får en skitmassa ångest över att öppna brev, och jag blir otroligt stressad över att öppna flera brev med kostnader som är högre än förväntat, vilket leder till en ond spiral där jag inte öppnar breven och betalar räkningarna, vilket leder till inkassokostnader.
Ansökte om ett samlingslån på Advisa på 50k, och fick ett erbjudande från MarginalenBank, räntan blir 16,97% och jag får betala av det i 9 år.
Om jag lånar 50k så kan jag betala i princip alla kreditlån jag har (Klarna, Ecster, Resursbank, Försäkringskassans bostadsbidrag, ett Sandanderkort på 10k) förutom ett Santanderkort som jag har kreditlån på 50k på, resterande lån kommer användas att betala av det kortet.
Min fråga är om detta är en smart sak att göra? Pga har inte hört mycket bra om MarginalenBank, men det mesta dåliga jag har hört om är angående att ha ett kreditkort hos dem. Räntan känns hög, men jag har inget att jämföra med. Och det kommer vara surt att ha ett lån som kommer ta 9 år att betala av, men samtidigt så kommer det vara skönt att slippa stressen av flera krediträkningar, och sedan kunna fokusera på bara tre lån (CSN, Santander, MarginalenBank).
Tack i förhand
Jag har varit i en mycket liknande situation, som jag lyckades lösa tack vare hjälp från familj. Jag vet exakt hur det känns att få hem massa brev som man inte ens har råd att betala, men, tänk som så här: Om du inte öppnar breven, så kommer du ändå ligga och tänka på breven då du vet att de finns där. Öppna brevjäveln, så fort de dimper ner i brevlådan, det är jävligt onödigt att det ska behöva leda till dyra inkassokostnader.
Angående ditt lån, räntan är svinhög men du kan betala allt.
Har du ekonomi så att du slipper ta lån? Kan ju vara jävligt gött att slippa ta lån men leva fattigt i nån månad. Har du exempelvis ringt till Klarna/Ecster/OSV och kollat angående avbetalningsplan?
Hur gör du när du betalar till Ecster? Vet att de har ett "minsta" belopp du kan betala som inte ska vara speciellt högt.