• 1
  • 2
2006-02-17, 21:42
Medlem
Med anledning av den återupptagna kampanjen..

SVT slår sig för bröstet och anser sig vara en fristående och opartisk ganskare med hög integritet, en opåverkad och icke korrumperad public-service kanal med sanningen som mål.. Tjena...

Att vi lever i en bananmonarki är ingen nyhet, men det blir nästan parodiskt när SVT kör sina "reklamsnuttar", jag kommer osökt att tänka på när "Bagdad-Bob" refererar Irak´s framgångar ackompanjerad av kulsprutesmatter i bakgrunden..

En av de ledande politiska kommentatorerna (Fichtelius) visar sig umgås intimt med statsministern under årtionden samtidigt som han har betalt av SVT för att göra en dokumentär om hans gärningar.

USA-korren Cecilia Uddén får stort utrymme som hon med sin vänsterinriktade ståndpunkt ständigt utnyttjar till att kritisera och förlöjliga Bush. "Journalister behöver inte vara opartiska" är hennes förklaring.. Visar tydligt vilken kultur som råder inom statliga media.

"Valstugereportaget" signerat Janne Josefsson är direkt riktat mot det borgerliga blocket och har som enda mål att sabotera deras valrörelse, ingen annan rimlig förklaring finns egentligen till upplägget på reportaget.

Följande undersökning utfördes år 2000 angående journalisters politiska symaptier.

Journalister Allmänheten
Vänsterpartiet 31 15
Socialdemokraterna 27 32
Centerpartiet 3 4
Folkpartiet 14 5
Moderaterna 10 25
Miljöpartiet 10 6
Kristdemokraterna 5 13

Inom SR/SVT var andelen journalister som sympatiserade med S/Vp/Mp under samma är över 70%...
Citera
2006-02-18, 11:07
Medlem
Stålfarfars avatar
Ofta är det ju så att de som skriker högst om att de inte tar ställning och är fria är de som är mest vinklade. Se bara på de gamla östländerna som ständigt påstod att deras länder var mer fria än västs diton. SVT/SR:s opartiskhet är inget annat än ren humor med det tragiska tillägget att man måste betala för eländet. Nu har dessutom Radiotjänst börjat prutta ut sina duktiga meddelanden om att det "bara" kostar 5 kr om dagen även i radio.
Citera
2006-02-18, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stålfarfar
Ofta är det ju så att de som skriker högst om att de inte tar ställning och är fria är de som är mest vinklade. Se bara på de gamla östländerna som ständigt påstod att deras länder var mer fria än västs diton. SVT/SR:s opartiskhet är inget annat än ren humor med det tragiska tillägget att man måste betala för eländet. Nu har dessutom Radiotjänst börjat prutta ut sina duktiga meddelanden om att det "bara" kostar 5 kr om dagen även i radio.

Exactemundo..
En Fri television har väl knappast en styrlese utsedd av regeringen?
Hur kommer det sig att vi finner oss i den chimär, att SVT dessutom har mage att slå på trumman för opartiskheten är närmast absurt.

Undrar hur historieböckerna kommer att beskriva den här eran?
Citera
2006-02-18, 12:24
Medlem
rooys avatar
Det bästa av allt är att man tvingas att betala för smörjan trots att man inte tittar på den! Fri television.....
Citera
2006-02-18, 14:16
Medlem
Sotarmurres avatar
Jag skulle nog kunna säga att SVT är det mest opartiska vi har på TV idag i sverige. Fichtelius har jag för mig är en gammal avdankad moderat för övrigt.

Fri television är det kanske inte, men det friaste man kan få än så länge iallafall.
Citera
2006-02-18, 14:20
Medlem
precis vad jag misstänkte, folkpartiet är grymt överrepresenterat i media
Citera
2006-02-18, 14:46
Medlem
WSEs avatar
Nej det är inte fri television.

Svt lyder under radio- och TV-lagen, etiska regler för press, radio och TV, regeringens anslagsvillkor, och statens sändningstillstånd.
Citera
2006-02-18, 16:37
Medlem
Är poängen att journalister inte ska få rösta eller vad? Eller ska man kanske ha vissa kvoter, utgående från riksdagens sammansättning kanske, som ska fyllas? Självklart röstar och tycker också journalister men det krävs inte speciellt mycket mellan öronen för att ge en objektiv bild bara man vill det.
Citera
2006-02-18, 17:30
Medlem
NavierStokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Självklart röstar och tycker också journalister men det krävs inte speciellt mycket mellan öronen för att ge en objektiv bild bara man vill det.
Stämmer, men tyvärr verkar inte viljan finnas hos många. Lyssna noga på nyhetssändningarna, var uppmärksam på när vissa saker betonas. Det är tydligt att SVT inte är neutrala, utan klart "röda". Appropå det, den politiske kommentatorn K G Bergström, är han "bara" sossesympatisör eller är han till och med partimedlem? Jag har lyssnat på flera av hans analyser där han propagerar för hur bra GP är och att det är bra att vi har en stark ledare osv.
Citera
2006-02-18, 17:37
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Det är inte första gången ämnet är uppe, men det tål att diskuteras flera gånger.

Jag upplever inte att de inslag som görs över lag är våldsamt vinklade eller osakliga. Journalister är ofta rejält vänstervridna, något mer inom etermedierna än på tidningar om jag inte minns SOM-institutets siffror galet. Men de är sällan så dumma att de ljuger om något som kan kollas, eller tar vinklar som uppenbart inte kan motiveras. Problemet är snarare nyhetsvärderingen, vad som rapporteras och vad som väljs bort. "Fri television" innebär i hög grad informationsmonopol. Men problemet var större före internet, då statstelevisionens problemformuleringsprivilegium var tämligen fullständigt.

Men seriöst, inte betalar ni väl för svensk "Fri television"?
Citera
2006-02-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister Mustard
Är poängen att journalister inte ska få rösta eller vad? Eller ska man kanske ha vissa kvoter, utgående från riksdagens sammansättning kanske, som ska fyllas? Självklart röstar och tycker också journalister men det krävs inte speciellt mycket mellan öronen för att ge en objektiv bild bara man vill det.

Det är precis det där lilla mellan öronen som verkar saknas hos många journalister.. Många av dem känns maktfullkomliga, de sitter där de sitter sedan många år och inget kan rubba dem, Fichtelius är ett lysande exempel.
Citera
2006-02-18, 17:40
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NavierStokes
Stämmer, men tyvärr verkar inte viljan finnas hos många. Lyssna noga på nyhetssändningarna, var uppmärksam på när vissa saker betonas. Det är tydligt att SVT inte är neutrala, utan klart "röda". Appropå det, den politiske kommentatorn K G Bergström, är han "bara" sossesympatisör eller är han till och med partimedlem? Jag har lyssnat på flera av hans analyser där han propagerar för hur bra GP är och att det är bra att vi har en stark ledare osv.

Har inte KG suttit i kommunfullmäktige för moderaterna i Kalix?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in