2018-11-28, 11:50
Medlem
Hej, jag har under de senaste 3 åren fått bostadsbidrag och i princip haft nästan samma inkomst hela tiden. Förra året flyttade jag, fixade allt med fk så jag får bostadsbidrag till mitt nya ställe, inga problem.

Nu är det dags igen, samma uppgifter, samma allt.

Men nej, tydligen har jag för lite inkomst (har samma som jag skrivit in alla gånger) för att få bodstadsbidrag?
Helt plötsligt säger de att min lön inte ens täcker min hyra - det var ärligt talat anledningen att de nekade mig bostadsbidraget, för att jag inte ens har råd med hyran och att det "inte går ihop". Jag förklarade att med bostadsbidrag har jag råd med hyra och det har gått galant de senaste åren, men som sagt nu helt plötsligt har jag för lite lön och får inget bostadsbidrag, vilket betyder att jag ej "har råd" med hyran för tillfället. Hade jag fått de 1300 jag brukar, hade jag haft råd med hyran samt mat. Käringen i telefonen sa "du har inte ens råd med hyran" jag förklarade.. hon sa "ja men du har ju knappt några pengar över till mat".. jag sa "men det är väl inte eran ensak? Jag kanske sparat mat, jag kanske är smart när jag handlar pga. Just att jag har begränsade pengar, jag kanske får gratis mat, vad ska detta spela för roll?"

Vad är det för logik? Du har ej råd med hyran - så du får inte hjälp att betala hyran.. what?
Är det bara jag som tycker detta är sjukt konstigt?
Är inte bostadsbidrag meningen att vara ett bidrag...för .. bostaden...

Nyfiken på vad andra varit med om och vad de säger om detta helt bakåtvända systemet.
Citera
2018-11-28, 12:07
Medlem
Frågade du om andra alternativ? Är det kanske meningen att du ska gå till socialtjänsten, söka annat bidrag, byta jobb?
Citera
2018-11-28, 17:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Frågade du om andra alternativ? Är det kanske meningen att du ska gå till socialtjänsten, söka annat bidrag, byta jobb?

Jag tror att FK resonerar på det viset att om ens inkomst trots heltidsstudier eller heltidsarbete är för låg, så går de in och hjälper till med bostadsbidrag. Om man däremot inte jobbar heltid, inte får A-kassa och därmed har en låg inkomst, så får man kontakta soc. Man ska inte kunna låta bli att jobba och få FK att betala ens hyra med bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in