• 1
  • 2
2018-11-28, 00:22
Medlem
janus.libertass avatar
Jag är inte riktigt så korkad som rubriken antyder, men jag är intresserad av vilka negativa konsekvenser det kan få om jag ökar doseringen något i början av kuren för att få en snabbare effekt.

Kort bakgrund. Har Halsfluss med Streptokocker och fick Kåvepenin utskrivet av läkare: 3 tabletter a 1g per dag i 10 dagar. Dvs daglig dos 3g.

Nu till frågan. Borde jag öka dosen?

Enligt FASS är lämplig dosering 12.5 mg/kg per dos men max 50mg/kg och dag. Jag väger 100 kg.

Per dos: 0.0125 x 100 =1.25
Max per dag: 0.05 x 100 = 5

Om jag således ökade min dos till 4 tabletter per dag skulle jag hamna under rekommenderad dos 1<1.25 och under rekommenderat dygnsintag 4<5. Detta skulle bara ha en poäng ifall högre doser har en högre effekt. Inte som paracetamol, ibuprofen och andra läkemedel som inte ger en ökad effekt över en viss dosering.

Enligt FASS om toxisitet: "Stora doser tolereras vanligtvis väl"

I rest my case

Ska jag kötta på med antibiotika nu så att jag blir frisk och kan ägna min tid åt vettigare saker än att skapa business case för ökade drogdoser på flashback?

Länk till FASS
https://www.fass.se/m/produkt/197908...lth/tabproduct
Citera
2018-11-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janus.libertas
Jag är inte riktigt så korkad som rubriken antyder, men jag är intresserad av vilka negativa konsekvenser det kan få om jag ökar doseringen något i början av kuren för att få en snabbare effekt.

Kort bakgrund. Har Halsfluss med Streptokocker och fick Kåvepenin utskrivet av läkare: 3 tabletter a 1g per dag i 10 dagar. Dvs daglig dos 3g.

Enligt FASS är lämplig dosering 12.5 mg/kg per dos men max 50mg/kg och dag. Jag väger 100 kg.

Om jag således ökade min dos till 4 tabletter per dag skulle jag hamna under rekommenderad dos 1<1.25 och under rekommenderat dygnsintag 4<5. Detta skulle bara ha en poäng ifall högre doser har en högre effekt. Inte som paracetamol, ibuprofen och andra läkemedel som inte ger en ökad effekt över en viss dosering.

I rest my case

Ska jag kötta på med antibiotika nu så att jag blir frisk och kan ägna min tid åt vettigare saker än att skapa business case för ökade drogdoser på flashback?

Länk till FASS

Ja du kan gå enligt fass. Det som står där gäller. Om du får snabbare effekt? Svar ja! Högre dos gör att mer antibiotika kommer att nå ut till blodet. De är samma sak som att antibiotika intravenöst ger snabbare effekt av hela behandlingen eftersom en betydligt högre dos verksamt läkemedel går direkt till blodet och inget av läkemedlet stoppas av mag tarmkanalen, passagen genom lever osv (den vägen läkemedlet går när man tar tabletter). När högre dos läkemedel når blodet kommer du bli frisk fortare. Och eftersom du följer fass rekommendationen ser jag absolut inget problem med det!!!

MEN om du ökar dosen bör du ta så hela tiden ut! Alltså 4 tabletter tills tabletterna är slut. Att ta olika många tabletter och oregelbundet kan leda till antibiotikaresistens i framtiden. Så det är viktigt att du tar alla tabletterna på samma tider hela behandlingen.

En till sak vid högre dos är att se ger lite ökad risk för biverkningar (värt att tänka på).
Senast redigerad av tjocktjej 2018-11-28 kl. 00:39.
Citera
2018-11-28, 00:33
Medlem
Citat:

I rest my case

Länk till FASS

Jag rekommenderar dig att lyssna på din läkares ordinationer.
Citera
2018-11-28, 01:07
Medlem
Citat:

I rest my case

Länk till FASS
Du kan elda-på lite i 3 dagar-sedan återgå-Bhemolytiska sterptisaar utvecklar ingen resistens mot vanligt pc-däremot andra bakterier som påverkas samtidigt , men svaret är ja iofs-men tror inte det är nödvändigt-2-3 dagar sen lägger det sig.
Citera
2018-11-28, 01:19
Medlem
janus.libertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
Ja du kan gå enligt fass. Det som står där gäller. Om du får snabbare effekt? Svar ja! Högre dos gör att mer antibiotika kommer att nå ut till blodet. De är samma sak som att antibiotika intravenöst ger snabbare effekt av hela behandlingen eftersom en betydligt högre dos verksamt läkemedel går direkt till blodet och inget av läkemedlet stoppas av mag tarmkanalen, passagen genom lever osv (den vägen läkemedlet går när man tar tabletter). När högre dos läkemedel når blodet kommer du bli frisk fortare. Och eftersom du följer fass rekommendationen ser jag absolut inget problem med det!!!

MEN om du ökar dosen bör du ta så hela tiden ut! Alltså 4 tabletter tills tabletterna är slut. Att ta olika många tabletter och oregelbundet kan leda till antibiotikaresistens i framtiden. Så det är viktigt att du tar alla tabletterna på samma tider hela behandlingen.

En till sak vid högre dos är att se ger lite ökad risk för biverkningar (värt att tänka på).

Tack för ett sjukt bra svar. Värt att tänka på att jag borde fortsätta med den högre dosen tills kuren är slut. Jag ska känna efter hur jag mår imorgon innan jag går "rogue".
Citera
2018-11-28, 01:20
Medlem
janus.libertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Jag rekommenderar dig att lyssna på din läkares ordinationer.

Tack. Det är vanligtvis ett gott råd och jag tackar för din omtanke.
Citera
2018-11-28, 01:27
Medlem
janus.libertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Du kan elda-på lite i 3 dagar-sedan återgå-Bhemolytiska sterptisaar utvecklar ingen resistens mot vanligt pc-däremot andra bakterier som påverkas samtidigt , men svaret är ja iofs-men tror inte det är nödvändigt-2-3 dagar sen lägger det sig.

Jag hoppas att det som du säger ska räcka med rekommenderad dosering. Får se hur halsen mår när jag vaknar imorgon. Jag föreställer mig att risken för att antibiotikaresistenta bakterier evolutioneras fram är stor (relativt i en stor population) om man avbryter en kur, men att risken torde vara mindre om man minskar ned dosen efter säg 2 dagar. Har inget underlag för denna tes dock.

Du menar alltså att Streptokocker inte blir resistenta? Går det att kategoriskt konstatera att så är fallet? Kan man inte tänka sig en särskilt nitisk gammal streptokock som klänger sig fast i tillvaron trots all antibiotika jag trycker i mig?
Citera
2018-11-28, 02:36
Medlem
arbetets avatar
Nej, det viktigaste är tiden inte dosen. Man måste äta kuren ut och inte avbryta. Högre doser lär bara ge mer biverkningar som att din mage pajar.

Ett av misstagen man gjorde i tidernas begynnelse. Penicillin ger ofta snabb effekt men avbryter man kuren i förtid återkommer bakterierna. Patienterna tillfrisknade men sjukdomen blossade upp igen. För att ta kål på dem alla måste man äta penicillin minst 7-10 dagar.
Citera
2018-11-28, 03:10
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

I rest my case

Länk till FASS
Jag anser det absolut inte uppenbart att man skullr tillfriskna snabbare med ökad dos antibiotika. Högre dos brukar man ge om man misstänker att bakterien bara är lite känslig för antibiotikan eller om bakteriehärden är belägen på en svåråtkomlig plats (t.ex. bihåla). Men tonsillerna har bra genomblödning och är vanligtvis infekterade med grupp A-streptokocker som alltid är mycket känsliga för vanligt penicillin. Så min hypotes är att du inte tjänar på att dosöka.
Citera
2018-11-28, 03:44
Medlem
mfmxs avatar
Exakt, att ta högre dos leder inte till att TS blir frisk snabbare utan bara att tabletterna tar slut i förtid och att infektionen inte läker riktigt (för jag antar att det inte finns extra tabletter att tillgå).

Så svaret i detta fall är nej.
Citera
2018-11-28, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag anser det absolut inte uppenbart att man skullr tillfriskna snabbare med ökad dos antibiotika. Högre dos brukar man ge om man misstänker att bakterien bara är lite känslig för antibiotikan eller om bakteriehärden är belägen på en svåråtkomlig plats (t.ex. bihåla). Men tonsillerna har bra genomblödning och är vanligtvis infekterade med grupp A-streptokocker som alltid är mycket känsliga för vanligt penicillin. Så min hypotes är att du inte tjänar på att dosöka.
tyckte ts skrev b .men läste fel, det är inte så länge sedan man var nere på 500mg x3 eller 1g x 2 o klättrade ..70 talet
Senast redigerad av Monday1 2018-11-28 kl. 04:24.
Citera
2018-11-28, 23:02
Medlem
Det viktiga är inte hur hög peak-koncentrationenen i blodet är utan tiden som koncentrationen ligger över ett tröskelvärde. Större dos ger högre peak men inte mycket längre tid över tröskelvärdet (MIC). Så ta du medicinen som ordinerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in