• 1
  • 2
2018-11-26, 17:31
Medlem
Tänk en atombomb som smäller av mitt i new york.

Uppenbarligen skulle det ju inte kunna genomföras av en ensam person utan måste ju order från millitär/president.

Hur skulle man hitta de som gjort det? Lär ju knappast måla sitt lands flagga på den och ta den på en öppen lastbil precis.

Den skulle kunna smuggs i container till sydamerika,lastas in i lastbil och sen köras till usa tex. Eller bara smughla den direkt till new yorks hamn och spränga.

Skulle väl också va ganska enkelt att göra så det ser ut att komma från ett annat land. Tex ryssland smugglar in bomben under vattnet till nordkorea sen lastar man in den underifrån till ety koreanskt fartyg så man inte syns på satelit. Eller nåt.

Känns som en jävligt svår sak att reda ut. Speciellt också om man lägger den på ett ställe och väntar några år på att spränga.
Citera
2018-11-26, 17:36
Bannlyst
Nej det går INTE att komma undan med, några som har "kommit undan" med det är USA men inte på det sättet "komma undan".
Citera
2018-11-26, 17:51
Medlem
Public Enemys avatar
Läs Lars Wilderängs böcker "Höstsol" och "Höstregn". Där finns lite teorier i ämnet.
Citera
2018-11-26, 17:53
Medlem
Nej och åter nej. Och om du tror dom skulle bara skicka iväg den med några privatpersoner för att smuggla den så är du helt ute å cyklar, den är värd alldeles för mycket pengar för att dom skulle riskera att den blir stulen.
Citera
2018-11-26, 18:12
Medlem
Tok-Franss avatar
Jag har läst att uranet till bomben kan analyseras och geografiskt placeras till specifika områden i världen. Så smäller det en bomb kan man få reda på i vilket land uranet bröts. USA har förövrigt några kilo svenskt uran, som vi gav dom.
Citera
2018-11-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag har läst att uranet till bomben kan analyseras och geografiskt placeras till specifika områden i världen. Så smäller det en bomb kan man få reda på i vilket land uranet bröts. USA har förövrigt några kilo svenskt uran, som vi gav dom.

Nåt sånt ja. Men då köper ryssland uran av nåt land,säg iran.
Citera
2018-11-26, 19:11
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Plutonium, inte Uran!
Citera
2018-11-27, 01:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
I boken/filmen "The sum of all fears" lyckas de ju genom isotopanalys identifiera i vilken reaktor som bombmaterialet producerades och när. Hm, det låter lite för bra att kunna göra det i alla lägen. Visst, om det kommer från en tidigare vänligt sinnad nation med vilken man har informationsutbyte om sådana saker så kanske det är möjligt men jag är lite skeptisk till att exempelvis USA vet isotopsammansättningen på särskilt många laddningar i Ryssland, Kina, Nordkorea eller ens Israel. På den tiden när det gjordes atmosfäriska provsprängningar kunde man ju snappa upp luftprover och analysera sammansättningen men många underjordiska provsprängningar släpper ut så lite så det går knappt att mäta, i alla fall inte många mil bort.

Jag är verkligen ingen expert i ämnet men jag tror inte man kan identifiera ursprunget för alla kärnvapen genom isotopanalys, för det har man nog för lite att jämföra med.

Men går det inte att spåra på det viset så finns i alla fall klassiskt detektivarbete att ta till. En stor mängd personer kommer att ha behövt vara involverade i dådet och de skulle ha hela jäkla USA uppretat som att ha trampat i världens största jordhumlebo. Förr eller senare skulle jänkarna få reda på vem det var och sedan väntar "fire and fury like the world has never seen", bokstavligen och garanterat.

Sedan var det plutonium vi skickade till USA.

Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
¨

Det har redan hänt och det heter Fukushima, vart kallduschen lite för kall.. ?
Nej idiot, det var ingen atombomb i Fukushima.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-11-27 kl. 01:50.
Citera
2018-11-27, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
I boken/filmen "The sum of all fears" lyckas de ju genom isotopanalys identifiera i vilken reaktor som bombmaterialet producerades och när. Hm, det låter lite för bra att kunna göra det i alla lägen. Visst, om det kommer från en tidigare vänligt sinnad nation med vilken man har informationsutbyte om sådana saker så kanske det är möjligt men jag är lite skeptisk till att exempelvis USA vet isotopsammansättningen på särskilt många laddningar i Ryssland, Kina, Nordkorea eller ens Israel. På den tiden när det gjordes atmosfäriska provsprängningar kunde man ju snappa upp luftprover och analysera sammansättningen men många underjordiska provsprängningar släpper ut så lite så det går knappt att mäta, i alla fall inte många mil bort.

Jag är verkligen ingen expert i ämnet men jag tror inte man kan identifiera ursprunget för alla kärnvapen genom isotopanalys, för det har man nog för lite att jämföra med.

Men går det inte att spåra på det viset så finns i alla fall klassiskt detektivarbete att ta till. En stor mängd personer kommer att ha behövt vara involverade i dådet och de skulle ha hela jäkla USA uppretat som att ha trampat i världens största jordhumlebo. Förr eller senare skulle jänkarna få reda på vem det var och sedan väntar "fire and fury like the world has never seen", bokstavligen och garanterat.

Sedan var det plutonium vi skickade till USA.

Nej idiot, det var ingen atombomb i Fukushima.

Tror inte jag.

Det skulle inte krävas särskilt många personer för detta. Är det dessutom några som verkligen håller käft så blir det jälvigt svårt.
Citera
2018-11-27, 05:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Tror inte jag.

Det skulle inte krävas särskilt många personer för detta. Är det dessutom några som verkligen håller käft så blir det jälvigt svårt.
För eller senare kryper det fram, lämnar för många spår på många olika plan som kan spåras, till exempel om du fraktar in a-bomben i en container och spränger i hamn så kan man se precis var bomben briserat.
Citera
2018-11-27, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
För eller senare kryper det fram, lämnar för många spår på många olika plan som kan spåras, till exempel om du fraktar in a-bomben i en container och spränger i hamn så kan man se precis var bomben briserat.

Knappast. du lär få ett område på nåt hundratal meter eller så beroende på hur stor bomben är.
Citera
2018-11-27, 07:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Knappast. du lär få ett område på nåt hundratal meter eller så beroende på hur stor bomben är.
Tryckvågen rör sig i en ring från a-bomben, det krävs inga större kunskaper för att kolla hur hus o träd har fallit och sen dra en linje på en karta, gör det några fler gånger från olika håll och linjerna kommer mötas där a-bomben exploderade.

Ett fenomen man bla kunde se i tunguska när en meteorit med en sprängkraft motsvarande 40 miljoner ton trotyl hälsa på, träden vid "ground zero" stod fortfarande upp medans träden utanför hade fällts till marken, notera hur träden ligger i samma riktning och inte huller om buller.
https://www.so-rummet.se/sites/defau...a/Tunguska.jpg
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-11-27 kl. 07:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in