• 1
  • 2
2018-11-26, 05:51
Medlem
Jag har anteckningar om mig som har rätt och slätt felaktiga i min journal på 1177 vårdguiden och jag skulle vilja ta bort dessa. Jag vet att jag kan spärra journalen men problemet då är att precis allt från den vårdgivaren blir spärrat vilket jag inte vill plus att det syns att det blivit spärrat och inte tagits bort.

Har jag lagligt stöd att kräva att journalanteckningar och liknande raderas från TakeCare journalen enligt GDPR? Har jag någon speciell rättighet att ta bort anteckningar som dessutom har helt felaktig information, kan jag kräva detta med lagligt stöd?

Tacksam för svar.
Mvh
Citera
2018-11-26, 06:09
Medlem
Om jag inte har helt fel gäller inte GDPR myndigheter.
Citera
2018-11-26, 06:17
Medlem
Ronilles avatar
Vårdguiden är ingen myndighet.
Citera
2018-11-26, 06:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Jag har anteckningar om mig som har rätt och slätt felaktiga i min journal på 1177 vårdguiden och jag skulle vilja ta bort dessa. Jag vet att jag kan spärra journalen men problemet då är att precis allt från den vårdgivaren blir spärrat vilket jag inte vill plus att det syns att det blivit spärrat och inte tagits bort.

Har jag lagligt stöd att kräva att journalanteckningar och liknande raderas från TakeCare journalen enligt GDPR? Har jag någon speciell rättighet att ta bort anteckningar som dessutom har helt felaktig information, kan jag kräva detta med lagligt stöd?

Tacksam för svar.
Mvh
Om den fungerar som all annan dokumentation inom vården (och det borde det ju göra) så kan man aldrig ta bort journalanteckningar. Däremot kan man rätta till dem om det blir fel. Detta görs dock självklart av vårdpersonal och inte av patienten själv. Man får ändå utgå från att patienter ofta tycker journalerna är fel, speciellt inom psykiatrin. Samtidigt får man också utgå från att vårdpersonalen har lite mer koll än patienten själv.

Svaret är därför att du aldrig kan få bort en journalanteckning. Däremot är det möjligt att du kan för juda en viss sajt från att visa den, det kan möjligen vara genomförbart även om jag inte riktigt förstår vad syftet med det skulle vara.
Senast redigerad av Sook 2018-11-26 kl. 06:35.
Citera
2018-11-26, 06:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Tacksam för svar.
Mvh

Nej och Nej.

Du kan dock kontakta vårdgivaren och få dem rättade. Det förutsätter ju dock att läkare / annan behörig personal håller med om att de faktiskt är felaktiga.

Edit: tvåa på den pucken.
Citera
2018-11-26, 07:49
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej och Nej.

Du kan dock kontakta vårdgivaren och få dem rättade. Det förutsätter ju dock att läkare / annan behörig personal håller med om att de faktiskt är felaktiga.

Edit: tvåa på den pucken.
finns alltid möjlighet att dokumentera avvikande mening.

TS: kontakta inspektionen för vård och omsorg.
Ring 1177 eller aktuell vårdinrättning och begär journalerna spärrade. 1177 har elektroniska kopior, de kan du begära tas ned tror jag. Kolla hur lagen ser ut, speciell för e-journaler.
Citera
2018-11-26, 07:57
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.
Mvh
Det du kan göra är att antingen begära att få ingen anteckning att du har en avvikande uppfattning, eller bgära att få in en rättelse där man kommer att skriva att uppgiften är felaktig men uppgiften i sig försvinner inte. Sedan finns också möjligheten att begära att uppgiften förstörs, där är kraven rätt höga och det krävs att uppgiften inte kommer att behövas för framtida vård och att det inte finns några andra skäl till att bevara den, det brukar vara svårt att bevisa.
Allt finns att läsa i patientdatalagen, kap 3, resp kap 8. Vänd dig till den vårdinrättning som skrivit journalen, även för dem är det viktigt att det är korrekt i formation i journalerna.
Citera
2018-11-26, 08:00
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Om jag inte har helt fel gäller inte GDPR myndigheter.

Klart den gör. GDPR gäller alla.

”Myndigheter är personuppgiftsansvariga för behandling av personuppgifter som sker i myndighetens verksamhet. Vid behandling av personuppgifter måste myndigheter följa flera regelverk:

dataskyddsförordningen (GDPR)
särskild registerförfattning
den kompletterande dataskyddslagen, det vill säga lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning
Dataskyddsförordningen gäller i hela EU, för alla
Dataskyddsförordningen (GDPR) började tillämpas den 25 maj 2018 och är den generella regleringen av personuppgiftsbehandling inom EU.”

https://www.datainspektionen.se/vagl...r-myndigheter/

Med det sagt betyder inte det per automatik att msn har rätt att få uppgiften raderat utan det är en intresseavvägning som
Görs.
Citera
2018-11-26, 10:21
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.
Mvh
https://www.ivo.se/for-privatpersone...nalforstoring/
Citera
2018-11-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man får ändå utgå från att patienter ofta tycker journalerna är fel, speciellt inom psykiatrin. Samtidigt får man också utgå från att vårdpersonalen har lite mer koll än patienten själv.

Detta gäller inte psykiatrin. Detta gäller kliniska fynd som tydligt motsäger varandra. T.ex vårdtillfälle 1 anteckning: Undersökning X visar Y. Vårdtillfälle 2: Undersökning Y vid vårdtillfälle 1 visar Z. Alltså ett väldigt tydligt och konkret faktafel där man refererar tillbaka till ett tidigare dokumenterat vårdtillfälle vilket gör felaktigheterna väldigt tydliga, och dessutom utan att gå in för djupt på det så är det ett allvarligt fel.
Citera
2018-11-29, 13:10
Medlem
Citat:
Detta gäller inte psykiatrin. Detta gäller kliniska fynd som tydligt motsäger varandra. T.ex vårdtillfälle 1 anteckning: Undersökning X visar Y. Vårdtillfälle 2: Undersökning Y vid vårdtillfälle 1 visar Z. Alltså ett väldigt tydligt och konkret faktafel där man refererar tillbaka till ett tidigare dokumenterat vårdtillfälle vilket gör felaktigheterna väldigt tydliga, och dessutom utan att gå in för djupt på det så är det ett allvarligt fel.

Men du vill väl att vårdgivaren ska korrigera i sitt journalsystem? Inte bara radera dem från Vårdguiden 1177 där det ju ändå bara är du själv dom ser dem?
Citera
2018-11-29, 17:01
Medlem
Citat:

Tacksam för svar.
Mvh

Nej.

Du kan kontakta socialstyrelsen och begära att din journal ändras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in