• 1
  • 2
2018-11-25, 23:20
Medlem
a.e.gs avatar
Får i kål är utmärkt höstmat.

Jag brukar nuförtiden tillaga min i en järngryta i ugnen.

Fårbog och lägg
Kål
Vitpeppar
Kryddpeppar
Salt
Lagerblad

Lägg grejerna i en gryta i ugnen ett par timmar på valfri värme tills det är klart.

Jag har även vid ett par tillfällen haft i lite extra grejer som t.e.x:

Lök
Morot
Kålrot
Öl
Sirap
O.s.v

Hur tillagar ni er får i kål?

Hjärtliga hälsningar
a.e.g med personal
Citera
2018-11-25, 23:28
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kul tråd! Får i kål är underskattat.

När jag var liten åt vi det kanske två gånger per höst, sedan tänkte jag tillaga det en gång när jag var vuxen och hade flyttat från mamma och pappa.

Jag upplever att jag inte fick till rätt slemmiga och mjuka konsistens på kålet/kålen(viljen ändelse är det som gäller?).

Min hypotes är att jag inte kokade kålet/kålen tillräckligt länge, vilket talar för att du TS har en vinnande metod att tillaga det hela i ugn under många timmar.
Citera
2018-11-25, 23:33
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Kul tråd! Får i kål är underskattat.

När jag var liten åt vi det kanske två gånger per höst, sedan tänkte jag tillaga det en gång när jag var vuxen och hade flyttat från mamma och pappa.

Jag upplever att jag inte fick till rätt slemmiga och mjuka konsistens på kålet/kålen(viljen ändelse är det som gäller?).

Min hypotes är att jag inte kokade kålet/kålen tillräckligt länge, vilket talar för att du TS har en vinnande metod att tillaga det hela i ugn under många timmar.
Ja precis, det blir mycket bra i järngryta i ugnen.

Kålen brukar jag säga men det vete fan om man får säga det längre i det här jävla landet.

Hjärtliga hälsningar
a.e.g med personal
Citera
2018-11-25, 23:42
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag kom på en till grej som kanske gjorde att min får i kål inte blev så lyckad som min fars dito brukar bli.

Jag är inte vidare skicklig i köket ska ni veta, jag har pinsamt dålig kunskap om det mest grundläggande, eller pinsamt och pinsamt, jag står för att jag inte kan laga mat, det är inget jag direkt skäms för.

Hur som helst: en hypotes är att jag hade för lite salt i lagen, det känns som att kålen blir mer sönderkokad/tidsenhet om vattnet är saltare.

Kan det finnas någon sanning i det?
Citera
2018-11-25, 23:43
Medlem
Rotschildjugends avatar
Kör ungefär som dig men med surkål, massor lök, vitlök, och coca cola och ingen kryddpeppar.
Citera
2018-11-25, 23:47
Medlem
Mackan52s avatar
Ungefär samma som TS men jag brukar även ha svampstuvning till. Riktigt mumsig höstmat.
Citera
2018-11-25, 23:48
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag kom på en till grej som kanske gjorde att min får i kål inte blev så lyckad som min fars dito brukar bli.

Jag är inte vidare skicklig i köket ska ni veta, jag har pinsamt dålig kunskap om det mest grundläggande, eller pinsamt och pinsamt, jag står för att jag inte kan laga mat, det är inget jag direkt skäms för.

Hur som helst: en hypotes är att jag hade för lite salt i lagen, det känns som att kålen blir mer sönderkokad/tidsenhet om vattnet är saltare.

Kan det finnas någon sanning i det?
Jag har svårt att tro att det skulle spela någon roll men jag är inte kemist så vad vet jag.

Hjärtliga hälsningar
a.e.g med personal
Citat:
Ursprungligen postat av Rotschildjugend
Kör ungefär som dig men med surkål, massor lök, vitlök, och coca cola och ingen kryddpeppar.
Låter inget vidare om jag skall vara ärlig.

Hjärtliga hälsningar
a.e.g med personal
Citera
2018-11-25, 23:51
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ungefär samma som TS men jag brukar även ha svampstuvning till. Riktigt mumsig höstmat.
What?

Serverar du svampstuvning med får i kål?

Låter ytterst märkligt och är nog något jag inte vill prova men blir du lycklig av det så kör hårt.

Hjärtliga hälsningar
a.e.g med personal
Citera
2018-11-25, 23:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotschildjugend

Det låter för all del gott, men det låter inte riktigt som den får i kål jag har lärt mig att tycka om.
Citera
2018-11-26, 00:03
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
What?

Serverar du svampstuvning med får i kål?

Låter ytterst märkligt och är nog något jag inte vill prova men blir du lycklig av det så kör hårt.

Hjärtliga hälsningar
a.e.g med personal

En "version" av den som tillbehör med lite mindre grädde och lite mer mjöl och som pricken över det hela, en klick väldigt grovmalen, stark senap

Och grovt bröd till såklart.
Citera
2018-11-26, 00:08
Medlem
a.e.gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
En "version" av den som tillbehör med lite mindre grädde och lite mer mjöl och som pricken över det hela, en klick väldigt grovmalen, stark senap

Och grovt bröd till såklart.
What?

Har du mjöl i svampstuvning?

Och senap?

Till får i kål?

Jag är skeptisk men du verkar gilla det och det är ju det viktigaste då det gäller din egen mat naturligtvis.

Hjärtliga hälsningar
a.e.g med personal
Citera
2018-11-26, 09:37
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
What?

Har du mjöl i svampstuvning?

Och senap?

Till får i kål?

Jag är skeptisk men du verkar gilla det och det är ju det viktigaste då det gäller din egen mat naturligtvis.

Hjärtliga hälsningar
a.e.g med personal

Har min herre möjligtvis druckit av matlagningsvinet

Det ska till två msk vetemjöl i stuvningen, annars blir det ju bara svamp i kokt grädde
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in