2019-03-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Börjar syrianska få ihop ett slagkraftigt lag för toppen?

Syrianska mötte Mjällby i en träningsmatch nere i Turkiet idag.
Mjällby vann med 5-0!
Citera
2019-03-14, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M101
Syrianska mötte Mjällby i en träningsmatch nere i Turkiet idag.
Mjällby vann med 5-0!
Sillastryparna har något bra på gång igen. Älska Strandvallen.
Citera
2019-03-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odonkor
Som nämnt,
Ailton är hemma igen 34år, gammal men i superettan lär han kunna göra kaoz.
Oerhört sympatisk person som väljer bort oljemiljoner mot att få komma hem.

Sedan så är det i princip klart att Kevin Fransson (17år) skriver på för Parma.
Tredje utlandsförsäljningen på mindre än ett år. Bra reklam för akademin.

TFF, får 5-10milj per år. Kommer de pengarna användas redan i år eller skall styrelsen rösta om man vill delta först?

Vad kommer TFF kunna köpa för de pengarna i så fall, nu när det är allmänt känt att man kan höja prislappen?
Om TFF skall panikvärva så det lär ju fradgas i munnen på agenterna.

Al-Hilal, Al-Jazira och Al Dhafra som senaste tre klubbarna. 19 mål enligt wiki sedan 2015. Ryssland innan dess. Vad sa du nu om oljemiljoner?
Citera
2019-03-22, 17:02
Medlem
Jag tittade på Dalkurds hemsida och noterade att de endast har 17 spelare varav 2 målvakter. På deras Svenska Fans-forum har det talats om att det skall komma fler men det verkar inte hända något. 15 utespelare känns ju rätt lite särskilt som de tränar på Löten i Uppsala. Den konstgräsplanen har jag förstått skall vara en stor del av orsaken till alla skadorna hos Sirius, som också tränar där.

Undrar om de har några fler på gång eller om de tänker förlita sig på Uppsalakurd-spelare från div 4. Det kan bli en trist säsong i Superettan för Gökarna. Särskilt som åtminstone en del av supportrarna talar om en återkomst till allsvenskan. Med den trupp de har nu så ser jag inte det som realistiskt utan tror nog snarare att en annan typ av divisionsbyte kan vara aktuellt. Gissningsvis behöver de inte betala lika mycket som förra året, 100k/match, för att spela i Gävle men ganska dyrt blir det nog och frågan är om de får någon publik överhuvudtaget. Det kom ju absurt lite folk förra året och de var de ändå i Allsvenskan.
Citera
2019-03-23, 07:49
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
Jag tittade på Dalkurds hemsida och noterade att de endast har 17 spelare varav 2 målvakter. På deras Svenska Fans-forum har det talats om att det skall komma fler men det verkar inte hända något. 15 utespelare känns ju rätt lite särskilt som de tränar på Löten i Uppsala. Den konstgräsplanen har jag förstått skall vara en stor del av orsaken till alla skadorna hos Sirius, som också tränar där.

Undrar om de har några fler på gång eller om de tänker förlita sig på Uppsalakurd-spelare från div 4. Det kan bli en trist säsong i Superettan för Gökarna. Särskilt som åtminstone en del av supportrarna talar om en återkomst till allsvenskan. Med den trupp de har nu så ser jag inte det som realistiskt utan tror nog snarare att en annan typ av divisionsbyte kan vara aktuellt. Gissningsvis behöver de inte betala lika mycket som förra året, 100k/match, för att spela i Gävle men ganska dyrt blir det nog och frågan är om de får någon publik överhuvudtaget. Det kom ju absurt lite folk förra året och de var de ändå i Allsvenskan.

Har man ingen ungdomsverksamhet där man kan flytta upp/fylla på matchtruppen med spelare från juniorlag etc? Nu är ju frågan vilken klass sådana killar håller men om nu alternativet är spelare från lägre divisioner så kanske det är en bättre väg?
Citera
2019-03-23, 08:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Har man ingen ungdomsverksamhet där man kan flytta upp/fylla på matchtruppen med spelare från juniorlag etc? Nu är ju frågan vilken klass sådana killar håller men om nu alternativet är spelare från lägre divisioner så kanske det är en bättre väg?
Det tror jag inte. Dalkurd har ju flera olika faktorer som jobbar emot sig.

1. Man har gått från gärdsgårdsserierna till eliten på mycket kort tid och då hinner man inte bygga en akademi eftersom de femtonåringar man har i division fyra inte ens kommer att vara närheten av att räcka till som nittonåringa uppflyttade akademispelare i Superettan fyra säsonger senare.

2. Dalkurd saknar fans. Eller åtminstone lokala sådana. Det ger ett dåligt kassaflöde och det blir inte bättre av att man kapar den lilla förankring man hade i Dalarna och flyttar till Uppsala. Klubben är helt ensam där och folk börjar dessutom betrakta den som ett plastlag och då föds antipati. Vi ser samma sak hos AFC.

3. ... och det skapar ett skriande behov av en kapitalstark sugardaddy. Det hade man, ett tag. Nu är han borta. Istället sitter man utan ekonomi och utan fans i en stad med vilken man saknar anknytning och som redan har en mycket större klubb som spelar i landets högsta serie.

4. Man ser sig själva mer som ett kurdiskt landslag och det ger en kulturell bias som gör att det kommer att bli svårare att knyta till sig icke-kurdiska spelare. Och när man nu behöver spelare och då helst dugliga sådana... Urvalet blir magert.

Detta sammantaget gör att vi kommer att få se Dalkurd rasa ihop framför våra ögon. Man är i stort sett inget annat än en kulturförening med ett korplag och dit kommer man att återgå. Den närmast perfekta storm av avsaknad av resurser, kulturell särprägel och idiotiska felbeslut som man försatt sig i kommer att knäcka klubben. Min gissning är att man är tillbaka i fyran, i Borlänge, om fem år.
Citera
2019-03-25, 12:32
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Det tror jag inte. Dalkurd har ju flera olika faktorer som jobbar emot sig.

1. Man har gått från gärdsgårdsserierna till eliten på mycket kort tid och då hinner man inte bygga en akademi eftersom de femtonåringar man har i division fyra inte ens kommer att vara närheten av att räcka till som nittonåringa uppflyttade akademispelare i Superettan fyra säsonger senare.

2. Dalkurd saknar fans. Eller åtminstone lokala sådana. Det ger ett dåligt kassaflöde och det blir inte bättre av att man kapar den lilla förankring man hade i Dalarna och flyttar till Uppsala. Klubben är helt ensam där och folk börjar dessutom betrakta den som ett plastlag och då föds antipati. Vi ser samma sak hos AFC.

3. ... och det skapar ett skriande behov av en kapitalstark sugardaddy. Det hade man, ett tag. Nu är han borta. Istället sitter man utan ekonomi och utan fans i en stad med vilken man saknar anknytning och som redan har en mycket större klubb som spelar i landets högsta serie.

4. Man ser sig själva mer som ett kurdiskt landslag och det ger en kulturell bias som gör att det kommer att bli svårare att knyta till sig icke-kurdiska spelare. Och när man nu behöver spelare och då helst dugliga sådana... Urvalet blir magert.

Detta sammantaget gör att vi kommer att få se Dalkurd rasa ihop framför våra ögon. Man är i stort sett inget annat än en kulturförening med ett korplag och dit kommer man att återgå. Den närmast perfekta storm av avsaknad av resurser, kulturell särprägel och idiotiska felbeslut som man försatt sig i kommer att knäcka klubben. Min gissning är att man är tillbaka i fyran, i Borlänge, om fem år.

De har ju några ungdomslag. Enligt Uppsalatidningen har de 3 st U-17, 1 U-15 och 1, U-13 och enligt sin hemsida så har de akademilag från 15 år och uppåt. Kan det sistnämnda innebära att de har ett U-19? Jag gissar att en del av det är lag de tagit över från Uppsala-kurd i samband med att de inledde samarbetet. Annars beskriver de ju Uppsala-Kurd som ett U-23 så några av de som är där kanske är framtidsnamn. Bland annat så finns väl Brekkans äldste son där och han kanske kan vara en del av truppen även i Superettan. Enligt Uppsala-Kurds facebook så skall han i alla fall träna med Dalkurd. Sammantaget så känns det dock tunt.

Jag tror att du har alldeles rätt när du skriver att de behöver sin miljonär igen. Han skall väl vara med på något sätt är det sagt men frågan är vad det innebär? Kan det vara så att maktkampen fortfarande pågår och att han bara avvaktar tills dess att den nuvarande ledningen kickas av medlemmarna på grund av uteblivna resultat och dålig ekonomi? Om han kommer tillbaka och räddar dem från katastrof så kan han troligen styra och ställa som han vill sedan.
Citera
2019-03-29, 09:03
Medlem
Sliths avatar
En dag till avspark. Dags att gissa hur den mest svårgissade serien slutar.

1. J-Södra
2. HBK
-----------
3. Öster
-----------
4. BP
5. Örgryte
6. Degerfors
7. Dalkurd
8. Västerås
9. Gais
10. Trelleborg
11. Varbergs BoIS
12. Norrby
----------
13. Brage
14. Syrianska
----------
15. Mjällby
16. Frej

Känns som om topp fem i min tabell definitivt kommer att göra upp om de tre översta platserna. Bottenstriden är alltid ännu svårare att sia om. Alla lag från plats 8 och nedåt kämpar om att få hamna ovanför kvalstrecket.
Västerås SK-bloggen Anno 1904 har gjort en intressant analys av försäsongen som kan vara bra att läsa. Dock att försäsonger inte alltid säger särskilt mycket om hur det verkligen går sedan:
https://www.anno1904.se/superettan-forsasongen-ar-till-anda-fordjupad-analys-over-lagens-prestationer/
Citera
2019-03-29, 23:49
Medlem
Mr. Majestyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slith

1. J-Södra

Jag tippar J-Södra i botten. Vad talar för att de är i topp? I övrigt tror jag att Halmstad och BP tar direktplatserna.
Citera
2019-03-30, 08:03
Medlem
Sliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Jag tippar J-Södra i botten. Vad talar för att de är i topp? I övrigt tror jag att Halmstad och BP tar direktplatserna.

Mest pga deras försäsong. 4 vinster mot Superetten-lag t.ex.
Citera
2019-03-30, 09:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slith

1. J-Södra
2. HBK
-----------
3. Öster
-----------

Perfekt skicka upp tre gräslag och skicka tre plastlag ur allsvenskan (Afc, Sirius och Ösk).
Citera
2019-03-30, 11:50
Medlem
Citat:
Perfekt skicka upp tre gräslag och skicka tre plastlag ur allsvenskan (Afc, Sirius och Ösk).
Är inte J-södra plast nu? Jag tror Mjällby är underskattat i tipset ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in