Citat:
Ursprungligen postat av
Flashback275
Jag tror att det är HB. Kan du gradera lite närmare hur lågt mitt blodvärde är?
Hej,
Oj, många frågor.
För en kvinna är referensvärdena 120-155 men jag vet inte hur många GBP-are som når upp till det. Tänk på att kvinnor förlorar mycket järn varje månad.
En snabbförklaring av
Ferritin/järndepåer:
Järn är nödvändigt för att kroppen ska kunna tillverka proteinet hemoglobin (Hb) som transporterar syre i blodet.
Lågt järninnehåll i kroppen utvecklar på sikt lågt blodvärde, anemi, eller ”blodbrist”. Symptom på lågt Hb eller lågt Ferritin ger tex symptomen trötthet, yrsel, dålig ork, hjärtklappning, andfåddhet, huvudvärk, värk i kroppen, domningar i ben, öronsusningar etc. Hur mår du?
Därför ska man
kolla både Hb och Ferritin/transferrin. Tyvärr fattar inte sjukvården det då det finns för lite kunskap/intresse när det gäller brister efter GBP. Du måste riva i själv.
Behepan är det läkemedel, tabletter eller sprutor, som används vid B12-brist.
B12 behövs för att kroppen ska kunna tillverka ferritin/järn.
Ferritin och B12 har kollats av vårdcentralen men jag har fått tjata. Hur mycket behandling jag får beror på värdena – 1 ggr/mån, 1 ggr/kvartal etc.
Brist på D-vitamin och kalk leder till benskörhet. Detta behandlas med tabletter. Du måste se till att ev brist kollas och behandlas.
Benskörhet (Osteoporos) innebär att skelettet blivit ”ihåligt” som en Schweizerost och man kan bryta ben, armar, rygg etc utan större kraft. Jag har länge haft ont i ryggen och tillslut spräcktes kotorna. Det gör helvetes ont, jag har svårt att stå upp längre än några minuter och kan inte gå utan kryckor. Jämför med att ”laga” en avbruten pinne – håller förhoppningsvis ihop men blir aldrig lika hållbar igen.
Jag ångrar operationen eftersom jag drabbats av så många (även livshotande) komplikationer som ibland krävt akuta operationer, sjukdomar har brutit ut och jag orkar inget sen ca 15 år tillbaka. Jag har alltid ont när jag äter vilket gör att jag ibland struntar i att äta vilket förstås är idiotiskt. Orkar inte alltid med magvärk och hatar att äta - hade jag vetat så skulle jag avstått. Livet är förändrat till det sämre.
Men det är jag som reagerat så och många andra har klarat sig jättebra och ångrar det inte. Det finns en facebook-grupp som heter typ ”vi som fått komplikationer efter GBP”. Idag ser man komplikationer av tidigare operationer eftersom det gått flera år. Du måste se till att du får den uppföljning som krävs (jag fick ingen) och det sjukhus som opererade dig ska ge dig instruktioner. Antagligen blir det hälsocentralen som ska ta prover etc.
Jag gick ned ca 60 kg och har väl gått upp ca 10 eftersom jag har svårt att röra mig. Jag har XX-kromosomer……