Citat:
Vi kan vara hundra miljarder som lever under ständig misär eller en miljard som lever i överflöd. Vi kan vara en miljard som lever i misär också för den delen, då det var normaltillståndet fram till 1900-talets början. Sedan är ju var och en fri att tycka vad som är bra och dåligt. Vad jag har för eventuella synpunkter på vilka etniska grupper som skall bort, eller annan selektering, är irrelevant för det jag påstår.Är minskat barnafödande bättre än krig och mord?
Vilken etnisk grupp ska minska sitt barnafödande, alla lika mycket? Och hur ska man implementera det? Är det bättre för mänskligheten att vissa etniska grupperingar minskar sitt barnafödande?
För att återkoppla till topic och livsfilosofi så implicerar livsfilosofi att det finns liv. Evolutionen är ett överlevnadskrig och jag förstår inte hur man kan säga det är livsfilosofiskt fel att föda barn.
Vilken etnisk grupp ska minska sitt barnafödande, alla lika mycket? Och hur ska man implementera det? Är det bättre för mänskligheten att vissa etniska grupperingar minskar sitt barnafödande?
För att återkoppla till topic och livsfilosofi så implicerar livsfilosofi att det finns liv. Evolutionen är ett överlevnadskrig och jag förstår inte hur man kan säga det är livsfilosofiskt fel att föda barn.
Citat:
Nej, det följer inte. Den äldre generationen kan likagärna dö och så tillkommer lika många nya = konstant populationsstorlek.
Citat:
Antag att vi vid en viss tidpunkt är X antal individer och 50% av dem är infertila till följd av ålderdom och övriga 50% är yngre. Antag vidare att varje fertil individ får 4.0 barn i genomsnitt, dvs. dubbelt så många som de 2.0 som krävs för att hålla populationen konstant. För varje två barn som föds kommer således en individ att dö en naturlig död, samt en åldrig "plockas bort", för att det skall finnas lika många individer efter som innan. När den yngre halvan av befolkningen har fått sina barn så kommer inte bara åldringarna vara förbrukade, även de som nyss blivit föräldrar måste ha dött för att populationen inte skall ha ökat. Efter en generation finns det då lika många individer som innan, med skillnaden att alla är unga. Vem skall sedan dö i förtid?Det är bara att titta på den faktiska demografin i de länder som har en befolkningsfördubbling var tjugonde år. Hälften av befolkningen räknas som barn, andra hälften är i fertil ålder, medan åldringarna är försumbara till antalet.