2019-02-22, 19:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är en referens till en källa. Nej, jag har inte målnumret för den domen. Sök på forumet och du skall finna.

Korrekt källreferens: HDs prejukat om fallet med jorunalisten som fotograferade skyddsobjektet; Musköbasen.

Jag tänker inte söka efter källor till dina påståenden.
Citera
2019-02-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag tänker inte söka efter källor till dina påståenden.
Du har fått en källreferens, att du inte har kompetensen att söka källan, som alla andra, är inte vårt problem.
Citera
2019-02-22, 19:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Du har fått en källreferens, att du inte har kompetensen att söka källan, som alla andra, är inte vårt problem.

Vårt?

Vem har problem? Du påstår något som du inte kan styrka, du har inte kompetens att söka efter källor till dina egna påståenden.

Jag är ytterst tveksam till ditt påstående om att ett företag med ett utgivningsbevis kan ta del av någons sjukjournal.
Citera
2019-02-22, 19:47
Medlem
Citat:
Vårt?

Vem har problem? Du påstår något som du inte kan styrka, du har inte kompetens att söka efter källor till dina egna påståenden.

Jag är ytterst tveksam till ditt påstående om att ett företag med ett utgivningsbevis kan ta del av någons sjukjournal.

Okej, du har ingen akademisk utbildning... Tips, man länkar inte källor i uppsatser..

Eftersom att HD har fastställt att Tryckfrihetsförordningen går före sekretessbestämmelser och skydd mot rikets säkerhet kan inte en journalist under ett utgivningsbevis begå något brott om denne får tag på sekretessbelagda uppgifter, eller som i domen; fotograferar en militärbas som har avbildningsförbud. Så journalisten kan, om denne vill, få tillgång till sjukjournaler, antingen genom att fota journalerna eller sonika ta sig in i systemet. Journalisten kommer inte att ställas till ansvar för dataintrång just för att journalisten har grundlagsskyddad rätt att inhämta information.

HD anser att journalistens anskaffningsfrihet väger tyngre än andra lagar om inte TF och YTL begränsar friheten genom lag.

Vi kan titta på YTL:

Citat:
10 § Det står var och en fritt att meddela uppgifter i vilket ämne som helst i syfte att göra dem offentliga i program eller genom tekniska upptagningar (meddelarfrihet). Denna frihet avser uppgifter som lämnas till

en författare eller någon annan upphovsman,
en utgivare, redaktion eller nyhetsbyrå, eller
ett företag för framställning av tekniska upptagningar.

[S2]Det står också var och en fritt att anskaffa uppgifter i vilket ämne som helst i syfte att meddela eller offentliggöra dem enligt första stycket (anskaffarfrihet).

[S3]I dessa friheter får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag. Lag (2018:1802).

Så, en person under ett utgivningsbevis kan sonika anskaffa journaler för publikation. Sedan kan man diskutera andra frågor i sekretessprövningen som sker, men det tillhör inte tråden.

Eftersom att du inte kan hitta NJA på nätet så får du väl länken till domen:
https://lagen.nu/dom/nja/2015s298
Senast redigerad av Methos 2019-02-22 kl. 19:51.
Citera
2019-02-22, 20:39
Medlem
Nu har jag satt mig in mer i Googles policy avseende borttagande av söklänkar. Google vill på inget vis bli sammankopplade med att främja id-kapningar och de har som en anledning att plocka bort sökresultat om Nationella id-nummer är exponerade. Detta borde bortom allt rimligt tvivel kunna appliceras på MrKoll då det är den enda site som Google länkar till där det endast krävs ett klick för att exponera hela personnumret och till skillnad från vissa andra sajter t ex upplysning, ratsit där det krävs att du aktiverar ett medlemskap och röjer din egen identitet för att få tillgång till de fyra sista siffrorna.

Vi har i tillägg EUs eprivacy law i antågande som ger väldigt begränsade möjligheter att publicera offentliga register utan godkännande från enskild individ, det finns en del juridiskt finlir där, men sajter som ovannämnda bör ligga risigt till.
Citera
2019-02-22, 20:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det finns inget som hindrar dessa sidor från att lägga ut saker om barn. Jag har redan redogjort för hur folk kan kartlägga hela familjer via dessa sidor. Barn brukar vara med som brottsoffer, LVU-offer och offer för vårdnadstvister. Däremot kan man få ut betydligt fler dokument om vilka barn som helst om man vet vad man skall söka efter.

Med ett utgivningsbevis kan du till och med få ut, eller rättare sagt ta del av, barns sjukjournaler, journaler från socialtjänsten, skolanteckningar om eleven etc. HD har redan fastslagit att inget hinder föreligger en journalist att få ta del av sekretessbelagd information och sedan sprida den. Detta för att YTL och TF går före OSL.

Det du däremot har gjort kan ligga till grund för dataintrång då du använder ett hål i deras system. Ett ganska lätt hål att hitta, men det gör det inte mer lagligt för det.

Citat:

Löjligt att du kallar dig själv "vårt".

Citat:
Okej, du har ingen akademisk utbildning... Tips, man länkar inte källor i uppsatser..

Eftersom att HD har fastställt att Tryckfrihetsförordningen går före sekretessbestämmelser och skydd mot rikets säkerhet kan inte en journalist under ett utgivningsbevis begå något brott om denne får tag på sekretessbelagda uppgifter, eller som i domen; fotograferar en militärbas som har avbildningsförbud. Så journalisten kan, om denne vill, få tillgång till sjukjournaler, antingen genom att fota journalerna eller sonika ta sig in i systemet. Journalisten kommer inte att ställas till ansvar för dataintrång just för att journalisten har grundlagsskyddad rätt att inhämta information.

HD anser att journalistens anskaffningsfrihet väger tyngre än andra lagar om inte TF och YTL begränsar friheten genom lag.

Vi kan titta på YTL:

Så, en person under ett utgivningsbevis kan sonika anskaffa journaler för publikation. Sedan kan man diskutera andra frågor i sekretessprövningen som sker, men det tillhör inte tråden.

Eftersom att du inte kan hitta NJA på nätet så får du väl länken till domen:
https://lagen.nu/dom/nja/2015s298

"Okej, du har ingen akademisk utbildning..." Barnsligt, du försöker plocka billiga poäng, vem vill du imponera på? Kanske ditt andra jag, eftersom du kallar dig själv "vårt"?

"Med ett utgivningsbevis kan du till och med få ut, eller rättare sagt ta del av, barns sjukjournaler" är inte samma sak som:

"Eftersom att HD har fastställt att Tryckfrihetsförordningen går före sekretessbestämmelser och skydd mot rikets säkerhet kan inte en journalist under ett utgivningsbevis begå något brott om denne får tag på sekretessbelagda uppgifter, eller som i domen; fotograferar en militärbas som har avbildningsförbud. Så journalisten kan, om denne vill, få tillgång till sjukjournaler, antingen genom att fota journalerna eller sonika ta sig in i systemet"

Du uttrycker dig otydligt och vilseledande.
Senast redigerad av trottwell 2019-02-22 kl. 21:04.
Citera
2019-02-22, 21:34
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Vårt?

Ja, det låter lite väl. På sin höjd har journalister fått tag på domar som kanske avslöjar sådan information men annars handlar det ju saker som läckt till journalister.
Citera
2019-02-23, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedolina
Nu har jag satt mig in mer i Googles policy avseende borttagande av söklänkar. Google vill på inget vis bli sammankopplade med att främja id-kapningar och de har som en anledning att plocka bort sökresultat om Nationella id-nummer är exponerade. Detta borde bortom allt rimligt tvivel kunna appliceras på MrKoll då det är den enda site som Google länkar till där det endast krävs ett klick för att exponera hela personnumret och till skillnad från vissa andra sajter t ex upplysning, ratsit där det krävs att du aktiverar ett medlemskap och röjer din egen identitet för att få tillgång till de fyra sista siffrorna.

Vi har i tillägg EUs eprivacy law i antågande som ger väldigt begränsade möjligheter att publicera offentliga register utan godkännande från enskild individ, det finns en del juridiskt finlir där, men sajter som ovannämnda bör ligga risigt till.

Sålänge som HD inte lagprövar våra grundlagar mot EUs direktiv kommer YTL och TF att gälla före begränsningen i den nya EU-direktivet. Våra grundlagar gör redan nu GDPR och EUs nya direktiv helt värdelösa.
Citera
2019-03-02, 12:56
Medlem
Sueidis avatar
Rapport: Google gick med på att radera Mrkoll från mina sökträffar!

Jag motiverade min begäran just med att Sidan hänger ut mitt personnummer. Jag angav att jag tidigare varit utsatt för identitetskapning och därför ser mycket allvarligt på att mitt personnummer hängs ut offentligt.

Undrar om detta innebär att de omvärderat sin syn på att ta bort lexbase också?
Senast redigerad av Sueidi 2019-03-02 kl. 13:11.
Citera
2019-03-02, 20:26
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
[...] Med ett utgivningsbevis kan du till och med få ut, eller rättare sagt ta del av, barns sjukjournaler, journaler från socialtjänsten, skolanteckningar om eleven etc. HD har redan fastslagit att inget hinder föreligger en journalist att få ta del av sekretessbelagd information och sedan sprida den. Detta för att YTL och TF går före OSL. [...]

Menar du att utgivningsbevis är sekretessbrytande? Och vad menar du med att en journalist får ta del av sekretessbelagd information?
Citera
2019-03-04, 09:26
Medlem
Paijters avatar
Citat:
HDs domskäl för fallet om journalisten som fotograferade Musköbasen och blev friad.
Menar du Berga? Journalisten och skepparen blev fällda för intrång, fotografen friades från avbildningsförbud p.g.a. anskaffarrätt och intrånget hann preskiberas för hennes del.

Detta kräver för övrigt inget utgivningsbevis. Fredsaktivist utan utgivningsbevis som begick intrång i Karlskoga hos Bofors friades från avbildningsförbudet med samma motivering, och fälldes för intrånget.
Citera
2019-03-05, 23:20
Medlem
Någon som har en uppdatering? Vad kommer hända med dessa hemsidor? Ingenting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in