2018-11-24, 04:07
Medlem
RollingStoness avatar
Jag springer ibland upp och ner för en backe i Trebević ett antal gånger för att rasta benen, komma i form och må bra men några timmar efteråt när pulsen, värmen och svetten gått ner helt så börjar ett tryck i bröstet som kan pågå flera dagar. Bröstkorgen känns pressad och det blir tungt att andas. Som om någon står på bröstet. Trots att jag kan få luft, så känns det som jag inte kan dra djupa andetag. Det är inget kroppsligt problem så som astma eller för kall luft. Exakt samma känsla på sommaren.
Jag springer upp och ner drygt en timme med en snittpuls på ca 85 % av maxpuls, med andra ord ordentligt ansträngande. Några timmar efteråt börjar tryckkänslan i andningen, pressen i lungorna typ..
Varför blir det psykiskt svårt att andas, dra andetag, efter intensiv konditionsträning? Någon som vet vad jag beskriver? Var beror det på och vad kan man göra åt problemet?
Citera
2018-11-24, 04:47
Medlem
Har du kollat syresättningen ?
Det låter som att det skulle kunna vara just lungproblem..
pneumothorax.
Jag har själv haft det ett flertal ggr.
Om det är så pass lite så det bara är lungblåsorna som spricker så läker det av sig själv på några dagar men om det blir riktigt illa så lungan kollapsar så bör du uppsöka akuten. Jag hade min sista nyligen och då kollapsade min ena lunga helt och jag blev tvungen att akutopereras. Då satte man in ett dränage mellan revbenen.
Så du bör kanske uppsöka läkare för att göra en lungröntgen!
Då kan man se om det finns läckage ex.
Det är en skit skum känsla eftersom man kan andas men inte dra minsta lilla djupa andetag och det blir ett jävulskt tryck (i mitt fall - fram och bak revben på ena sidan) .
Så snälla kolla upp det, det kan bli ett livshotande tillstånd riktigt snabbt!
Citera
2018-11-24, 04:50
Medlem
Europes avatar
Jag kan inte direkt säkert komma på vad det kan bero på. Jag har väl haft liknande, men det bör nämnas att jag även har varit kedjerökare i nästan hela mitt liv och problemen har väl ändå i första hand haft koppling till när det kombinerat med flera förkylningar på rad har lett till svår hosta de senaste åren.

Vissa kan känna liknande om de har stressreaktioner och t.ex. närmast panikångestliknande reaktioner. Jag kände möjligtvis vagt sådant när jag började bli utbränd (jag har Asperger och har därför alltid haft rätt hög stressnivå). Men när jag under många år led av stresskänslighet och kronisk trötthet efter utbrändheten, så hjälpte det snarare att jag började träna, eftersom träning triggar igång en slags stressreaktion och när man utsätter sig för det regelbundet, så lär sig kroppen att kalibrera in stressreaktionerna så att de inte varje gång går i taket. Det är inte heller uppenbart varför en eventuell effekt skulle vara i flera dygn.

Hur som helst kan det ändå vara värt för TS att fråga sig om denne är på något sätt stressad, känner till att denne är stressbenägen o.s.v.

En mer liknande reaktion jag har haft var när jag hostade väldigt våldsamt under en tid och hade flera förkylningar/luftvägsinfektioner på raken (det började dessutom när jag samtidigt var väldigt sjuk från en tandböld och inte begrep att det var det som i första hand gjorde mig sjuk och att den kan vara dödlig, så jag sökte inte vård utan låg istället utslagen i sängen i flera dagar). Jag är som sagt kedjerökare och min sambo drar ständigt hem influensa och luftvägsinfektioner från sitt jobb. Då kände jag exakt det TS beskriver, förutom att det även gjorde väldigt ont i bröstkorgen och övre delen av ryggen, samt det kändes som bröstkorgen var 'stel' och jag kunde inte dra in luft. Tydligen berodde det på att jag hade fått en inflammation i revbensbrosken. Det bör dock nämnas att inflammation i revbensbrosken brukar ge upphov till smärta, både när man andas (eller hostar) och även vid enbart beröring av de smärtande områdena. Utöver det misstänker jag att jag även helt enkelt hade även ont i bålens muskler av allt hostade (åtminstone i ryggmusklerna), för styrketräning kan ge mig lite snarlik träningsvärk.

En eventuell inflammation i revbensbrosken känns kanske inte som en omöjlighet. Den brukar förvärras av att man ligger ned, hostar (kort sagt som i mitt fall) och andas kraftigt. Det sistnämnda skulle kunna förklara varför det triggas igång när TS tränar och får upp flåset. Dock brukar det även vara kopplat till smärta, d.v.s. man är öm i övredelen av kroppen, det smärtar att trycka på de ställena o.s.v. Inte minst brukar smärtan vara lokaliserad till bröstbenet och sidorna vid revbensbågen.

Men oavsett om TS nu har ont eller inte, så bör TS boka en tid hos läkare för att utröna vad problemet beror på.

I förbigående försvann mina problem med smärta efter ett tag, även om andningsproblemen kan återkomma när jag är väldigt förkyld/har bakterieinfektion. Jag märker av det speciellt när jag anstränger mig och får upp ett flås. Jag har redan gjort ett par försök att sluta röka och då försvann alla andningsproblem, hosta m.m. inom några dagar.
Citera
2018-11-24, 05:03
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troddeduja
Har du kollat syresättningen ?
Det låter som att det skulle kunna vara just lungproblem..
pneumothorax.
Jag har själv haft det ett flertal ggr.
Om det är så pass lite så det bara är lungblåsorna som spricker så läker det av sig själv på några dagar men om det blir riktigt illa så lungan kollapsar så bör du uppsöka akuten. Jag hade min sista nyligen och då kollapsade min ena lunga helt och jag blev tvungen att akutopereras. Då satte man in ett dränage mellan revbenen.
Så du bör kanske uppsöka läkare för att göra en lungröntgen!
Då kan man se om det finns läckage ex.
Det är en skit skum känsla eftersom man kan andas men inte dra minsta lilla djupa andetag och det blir ett jävulskt tryck (i mitt fall - fram och bak revben på ena sidan) .
Så snälla kolla upp det, det kan bli ett livshotande tillstånd riktigt snabbt!

Kände du även smärta? Jag noterar att TS inte nämner eventuell smärta i sin trådstart. Vet du vad som orsakade din lungkollaps? Det är inte relevant för tråden, jag är bara nyfiken.

Ovanstående låter ju ingen vidare, men det är kanske värt att påpeka för TS att dels kan liknande problem bero på flera andra saker än lungkollaps. Jag skriver det för att inte TS i onödan börjar oroa sig. Dock lär väl kontentan av svaren hittills i tråden vara att TS bör uppsöka läkarvård.
Citera
2018-11-24, 05:21
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kände du även smärta? Jag noterar att TS inte nämner eventuell smärta i sin trådstart. Vet du vad som orsakade din lungkollaps? Det är inte relevant för tråden, jag är bara nyfiken.

Ovanstående låter ju ingen vidare, men det är kanske värt att påpeka för TS att dels kan liknande problem bero på flera andra saker än lungkollaps. Jag skriver det för att inte TS i onödan börjar oroa sig. Dock lär väl kontentan av svaren hittills i tråden vara att TS bör uppsöka läkarvård.
Troddeduja, Europe.. Nej ingen smärta, inte alls åt det hållet. Mer åt panik eller kvävningshållet isf. Ingen lungkollaps eller kroppslig åkomma. Inte vad jag vet iaf och då har jag ändå röntgat lungorna ganska nyligen. Röntgen gjordes förvisso av en annan anledning och när jag inte tränade. Men hursomhelst; inget pågick där. Det är snygga lungor, jag ser dom här på skärmen.
Jag har haft detta i många år. En känsla att någon trycker ihop bröstkorgen hela tiden och att jag får gapa stort och ta i för att typ maximalt vart tionde andetag ska "lyckas" bli så som jag vill ta det, djupt ända ner. De andra nio känns som de stannar i mitten och går sen upp igen.
Problemet försvinner efter en viss tid, tills nästa morgon eller upp till något eller tom några dygn. Jag vet inte om det finns ett namn för syndromet men en stressreaktion av något slag låter rimligt. På en skala från 1 till 10, där 10 är värst, så upplever jag det som 6 eller 7. Ganska jobbigt mao.

Citat:
Har du kollat syresättningen?
Nja, vad menar du...? Jag tränar och springer ju. Det är nog inget fel på syresättningen så sätt. Känslan är där hela tiden och jag kan exakt peka på den. Känns som att bröstkorgen är en upp och nedvänd kon. Det känns som att luften inte når ända till spetsen så att säga. Om jag skulle jämföra så känns det ungefär som jag lagt en 15 kilos viktplatta på bröstkorgen.
Senast redigerad av RollingStones 2018-11-24 kl. 05:30.
Citera
2018-11-24, 07:54
Medlem
RollingStoness avatar
Jag har försökt leta rätt på vad det är men inget stämmer mer än möjligtvis wikipedias:
Citat:
Dyspné kan även uppstå hos till synes friska idrottare i samband med träning, och kan då vara kopplat till utmattning.
Fast utmattad är att ta i, det är jag inte.
Citat:
It is also possible for athletes to experience overtraining syndrome, which is characterised by otherwise unexplained decreased performance, which may result in dyspnoeic symptoms.
Övertränad är jag inte. Ingen smärta, ingen väsning, ingen hosta, inget slem, ingen andfåddhet, ingen hyperventilation, ingen ångest, ingenting förutom en tung kvävande känsla i bröstet hela tiden och vid varje andetag.

Något i den här stilen är det: Post exercise induced subjective dyspnea.
Att man får andnöd under ansträngande träning säger sig självt, men flera dagar efteråt.. Det är det som är konstigt. Det finns ytterst lite att läsa om tillståndet, om ens något. Jag vet inte vad det är eller vad det beror på men PEISD får syndromet heta.
Finns mig veterligen inte beskrivet någonstans.
Senast redigerad av RollingStones 2018-11-24 kl. 08:02.
Citera
2018-11-24, 09:44
Medlem
Starobrnos avatar
Europe skriver om kostokondrit/Tietzes syndrom men det är knappast vad du har. Jag tror på ångest. Själv haft eländet och ibland utlöst av hårt kroppsarbete/hård träning. Istället för välbehag efter ett pass har kroppen reagerat med stress; tryck över bröstet, knäsvaghet, omotiverad pulsökning. För mig har lösningen varit 1-inse att det är ångest och inget som dödar mig 2-betablockerare för att lugna hjärtrytmen. Här kan du läsa lite mer.
Citera
2018-11-24, 09:56
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=W9PWTLOQf3w&t=72s

Som tidigare nämnts Costochondritis & Tietze.
Blir en inflammation vilket skapar tryck över bröstet, inandningssvårigheter.

Kolla igenom videon och återkom =)
Senast redigerad av armend123 2018-11-24 kl. 10:00.
Citera
2018-11-24, 10:54
Medlem
dannees avatar
Hjärtmuskel inflammation?
Du borde kolla upp detta snarast.
Citera
2018-11-24, 11:44
Medlem
RollingStoness avatar
Nej inte hjärtmuskelinflammation. Jag har haft detta återkommande då och då sedan länge, men det har aldrig varit någon fara förutom att jag inte fått luft.

Costochrondritis kan det vara, även om jag inte håller med om att det är smärta jag känner. Det är som sagt mer ett tryck över bröstkorgen och en kvävningskänsla. När det är som värst känns det som att lungorna är helt gjutna med cement, ända upp till under svalget. Men bara efter mycket hård konditionsträning, tävlingslopp eller intervallträning nära maxpuls.
Detta hade jag en längre period när jag läste utan att någon kunde förklara. Dom sa att det var panikångest men nej, det var det inte.
Ju mindre luft jag upplevde mig få desto hårdare sprang jag för att öka syreupptagningsförmågan. Fick benso utskrivet mot panikångest som det inte var och har tuggat piller sen dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in