2018-11-24, 17:57
Medlem
BassReevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du får inte neka inträde till lokaler och på platser dit allmänheten har tillträde.
År 2005 så ändrades lagen för idrottsevenemang:
Lag (2005:321) om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang
https://lagen.nu/2005:321

Men det är kanske på gång:
https://www.market.se/nyhet/morgan-j...tter-utredning
https://www.regeringen.se/49bb65/con...lltradesforbud

Klart att du får neka någon inträde när denna inte uppträder som man ska eller ställer till med oreda!
Citera
2018-11-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Klart att du får neka någon inträde när denna inte uppträder som man ska eller ställer till med oreda!

Men jösses, vad är det du inte förstår? Du får inte neka personer tillträde. Du får göra ett envarsgripande om personen begår ett brott. Annars så har du ingen makt, även om det faktiskt är du som äger butiken.

Detta har blivit prövat i högsta domstolen.

Bara att googla, finns säkert en tråd om det på flashback då detta tydligen är någonting folk har väldigt svårt att förstå.

Brottet är Förargelseväckande beteende. Detta är ett brott som ger böter, vilket INTE rättfärdigar dig i att utöva din makt i.e envarsgripande. Du får ej göra ett envarsgripande när brottet inte kan ge ett fängelsestraff.
enl.
"Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.""

Däremot är det otroligt enkelt att personen som begår brottet försäger sig och gör ett personangrepp eller hot, och vipps så finns det fängelse med på straffskalan och personen får gripas.

EDIT: Jag googlade det åt dig då jag tror det är för mycket begärt:
https://lagen.nu/dom/nja/1995s84

TINGSRÄTT:
TR:ns ordförande rådmannen Florby, med vilken nämndemannen Lekberg förenade sig, var av skiljaktig mening vad beträffar åtalen för olaga intrång och anförde: Konsumtionsföreningen Karlskoga har d 8 febr 1993 meddelat P.T. förbud att under en tid av ett år besöka bl a föreningens butiker. Förbudet har - såvitt nu är av intresse - följande lydelse "Med anledning av att Ni vid upprepade tillfällen uppträtt störande och på icke önskvärt sätt i varuhuset/butiken har vi beslutat att Ni ...... tills vidare är förbjuden att besöka varuhusets/butikens försäljningslokaler, restaurang eller andra lokaler. Därest Ni oaktat detta beslut ändå beträder dessa lokaler kommer det att betraktas som olaga intrång och polisanmälas". P.T. delgavs förbudet d 9 febr 1993.

Domslut

HOVRÄTT:
Mot bakgrund av vad som anförs i förarbetena och med beaktande av straffrättens legalitetsprincip kan inte stadgandet om olaga intrång tolkas på annat sätt än att det är avsett att utgöra ett skydd för lokaler och vissa andra utrymmen som inte är tillgängliga för allmänheten. Med hänsyn härtill kan inte en affärslokal, dit allmänheten har fritt tillträde under dess öppethållande, anses vara en sådan lokal som åsyftas i 4 kap 6 § 2 st BrB. P.T:s förfarande att gå in i affärslokalerna är därför, som TR:n funnit, inte att bedöma som olaga intrång. Vid denna bedömning föreligger ej skäl att pröva målet i övrigt.

HD:
Domslut. HD förklarar att P.T:s förfarande att gå in i affärslokalerna inte skall bedömas som olaga intrång.
HD prövar inte målet i övrigt. HovR:ns dom skall därför stå fast.
HD (JustR:n Vängby, Heuman, Lind, Nyström, referent, och Thorsson) beslöt dom i enlighet med betänkandet.
HD:s dom meddelades d 23 febr 1995 (nr DB 20).

Kan vi lämna det här nu? Är du nöjd nu?
Senast redigerad av Macatho 2018-11-24 kl. 18:35.
Citera
2018-11-24, 18:41
Medlem
”Dit allmänheten har tillräde” är ex bibliotek, muséer, men en privatperson som inte vill släppa in en annan person i, en av honom hyrd lokal eller bostad, kan ingen tvinga..
Ps länka domen eller liknande. Säkert nån obehaglig typ som åkte ut från biblioteket men fick rätt..

Citat:
Men jösses, vad är det du inte förstår? Du får inte neka personer tillträde. Du får göra ett envarsgripande om personen begår ett brott. Annars så har du ingen makt, även om det faktiskt är du som äger butiken.

Detta har blivit prövat i högsta domstolen.

Bara att googla, finns säkert en tråd om det på flashback då detta tydligen är någonting folk har väldigt svårt att förstå.

Brottet är Förargelseväckande beteende. Detta är ett brott som ger böter, vilket INTE rättfärdigar dig i att utöva din makt i.e envarsgripande. Du får ej göra ett envarsgripande när brottet inte kan ge ett fängelsestraff.
enl.
"Rättegångsbalkens 24 kap. 7 § lyder: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.""

Däremot är det otroligt enkelt att personen som begår brottet försäger sig och gör ett personangrepp eller hot, och vipps så finns det fängelse med på straffskalan och personen får gripas.
Citera
2018-11-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPT
”Dit allmänheten har tillräde” är ex bibliotek, muséer, men en privatperson som inte vill släppa in en annan person i, en av honom hyrd lokal eller bostad, kan ingen tvinga..
Ps länka domen eller liknande. Säkert nån obehaglig typ som åkte ut från biblioteket men fick rätt..

Japp jag förstod att ingen orkar googla så jag gjorde arbetet då det är jag som kom med påståendet är det rimligt att jag hittar informationen. Läs ovan så har jag editerat mitt inlägg, den domen från 1995 llr nu när det var håller fortfarande. Det är därför en ny dom är på väg och propositionen går att läsa förhoppningsvis i jan 2019.

Om du inte orkar scrolla upp eller vill läsa hela domen så har du den här:
https://lagen.nu/dom/nja/1995s84

Det är dock ganska mycket att läsa och jag klippte ut de relevanta delarna och bifogade dem ovan i min editering av mitt tidigare inlägg.
Citera
2018-11-24, 18:48
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Precis, om de inte har inträdesavgift så får de inte neka inträde. Däremot får de neka försäljning av alkohol till minderåriga och berusade i baren. De får ej heller neka försäljning av varm mat om de serverar alkohol. Om du frågar efter någonting varmt att äta på din närmsta nattklubb så har det allting någonting, förmodligen en pirog som de slänger in i mikron.

Däremot, oj jösses, vet du vad? De har inträdesavgift, alltså är inte lokalen till för allmänheten och den betraktas inte som pseudo-offentlig plats.

Har du aldrig hört talas om att personer blivit nekade att gå in på en nattklubb? Oftast i samband med att de är överförfriskade?
Citera
2018-11-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MPT

Här har du en Jurist som förklarar:
https://lawline.se/answers/far-butiker-porta-snattare

Llr förhoppningsvis Jurist, vet inte om personen som svarar på Lawline faktiskt är jurist.
Citera
2018-11-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Har du aldrig hört talas om att personer blivit nekade att gå in på en nattklubb? Oftast i samband med att de är överförfriskade?

Vi har redan gått igenom det här. Det är inte en sådan butik då en nattklubb har inträde och de kan neka försäljning.
Citera
2018-11-24, 18:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Vi har redan gått igenom det här. Det är inte en sådan butik då en nattklubb har inträde och de kan neka försäljning.

Alla nattklubbar tar inte inträde. Detsamma gäller krogar. Där kan du också bli nekad tillträde. Även om du beter dig illa exempelvis pga fylleri utanför en butik säg Pressbyrån, så kan du bli nekad att gå in. Det händer varje dag i detta land. Har du månne levt under en sten i hela ditt liv?
Senast redigerad av Netherworld 2018-11-24 kl. 19:03.
Citera
2018-11-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Alla nattklubbar tar inte inträde. Detsamma gäller krogar. Där kan du också bli nekad tillträde. Även om du beter dig illa exempelvis pga fylleri utanför en butik säg Pressbyrån, så kan du bli nekad att gå in. Det händer varje dag i detta land. Jar du månne levt under en sten i hela ditt liv?

Jag kan gå runt och slå ner folk på stan. Det händer varje dag i det här landet.
Det betyder inte att jag har lagen på min sida när jag gör det.

Vi diskuterar inte realiteten av vad som händer i landet utan vad som står i lagen.

Pragmatiskt sett kan du självklart kasta ut personen med huvudet före, du vet ju att det där stolpskottet inte har det i sig att driva en rättsprocess mot dig...

Huruvida vakter får blockera ingångar till för allmänheten tillgängliga ytor - det är en fråga jag inte orkar ta reda på just nu, du får gärna söka i lagen om du vill - jag är genuint nyfiken.

Så vi håller oss till det teoretiska och skippar det pragmatiska tycker jag, det pragmatiska ändras varje dag ändå - det som är sant idag är osant imorgon.
Citera
2018-11-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagochmigsjalv
Petter?

Skulle det inte vara en kvinnlig sångerska?
Citera
2018-11-24, 21:47
Medlem
Har lyssnat igenom programmet igen (hörde direktsändningen) och det sägs aldrig ”hennes”. Wikblad säger ”hens”.

Egen spekulation: har Håkan Hellström någon lägenhet i Stockholm?
Citera
2018-11-24, 22:36
Medlem
quieenies avatar
Ti*tio J*ah,har småbarn i vagn.Bor på Kungsholmen (Fridhemsplan) i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in