Du får väl kolla på någon arkiv- eller cachesida?
Citat:
Ursprungligen postat av
brimfull
Men så länge dom är läsbara med + så hindrar dom inte någon från att hitta källan.
Jag är den första att hacka på AB, men vi kommer behöva köpa deras artiklar på ett eller annat sett tillslut.
Jag tror vi internet generationen sliter med att just betala för något och inte bli matad gratis.
Så frågan är snarare vem som betalar för att du skall få läsa nyheter gratis.
Där ägs AB av LO. Så det är alltså arbetares medlemsavgifter som betalar dina nyheter.
Åter igen bara en del. Eftersom dom inte får presstöd.
Därför kommer du som läsare förmodligen bli lockad att just bli LO medlem och därmed S.
Sen kan vi diskutera om hönan eller egget kom först, med statusen om LO eller S, organisationen som styr.
I ditt resonemang åvan som jag förstår det så skrivs det påhittade artiklar som låses efter att budskapet är ute. För att främja politiska sakfrågor.
Kanske? Finns massor i forumet hur man sprider propaganda, men att Aftonbladet låser sina artiklar för att dölja källor känns mer långsökt än att man helt enkelt vill du skall betala en summa för att läsa.
Om du har extra tur kanske artikeln sprids via Facebook till tusental som sen gör att du scrollar ned, och läser en artikel med. Men för att se nästa får du pröva gratis, jadda jadda. Så kommer en betalning.
Att man bedriver propaganda tror jag stämmer från både Jesus till heroinisten på gatan. Frågan är såklart vilket igenomslag man får och vad man såklart önskar att åstadkomma med den. Var av min teori är att journalister ser sig som samhällsskapare med goda intentioner, som vi såklart alla vet vad dom leder.
Men att man skall ha någon typ av resonemang som att skapar trådar om detta är snarare kanske mer ett uttryck för att du vill läsa utan att betala.
Nja, AB:s ekonomi har ingenting med fackliga medlemsavgifter att göra och det är speciellt felaktigt att påstå att medlemsavgifterna betalar nyheterna i tidningen.
Schibsted äger över 90% av AB. Men LO har inflytande över tidningens inriktning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bill-N
De kanske vill höja sina intäkter några procent. De har väl löner att betala.
Det förstår en femåring så det behöver du inte skriva.