2018-11-23, 07:32
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollingStones
Jag har alltid haft en viss respekt för dina kommentarer, men på senare tid har du flummat ut med prat om andlig upplysning. Vakna är du snäll. Vi har ingen fri vilja, ditt jag är en illusion. Vi kan inte påverka vad vi känner, tänker och gör eller vad som händer oss.
Jag har alltid (eller i alla fall länge) skrivit om andlig upplysning här på Flashback.

Det är sant att egot inte har fri vilja.
Det är därför man bör försöka bli fri genom att bli andligt upplyst. Det heter t.o.m. "liberation".
Men ni verkar inte vilja bli fria.
Men det är klart.. ni kan inte ens välja att vilja bli fria. Men kanske kan mina ord ändå orsaka något, jag vet inte.

Ja, man bör försöka vakna genom att bli andligt upplyst.
Det heter ju "awakening".

Ja mitt falska jag (egot) är en illusion.
Det är därför man bör försöka upphäva illusionen genom att bli andligt upplyst.

Citat:
Ursprungligen postat av SinnesFrisk
Håller inte med riktigt med att andlig upplysning skulle vara ett viktigt mål.

Personligen tror jag att huvudmålet är att drömma sig bort från vad du precis skrev och trivas i en illusion av risker och spänning.

Om man kan trivas utan illusionen, så är det lika bra.

Mvh
Egot lider. Alla egon gör det.
Andlig upplysning tar bort allt lidande och rädsla, man blir fri, man ser Verkligheten istället för illusioner/maya, o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Detta fick mig att tänka på något som delvis hör ihop med tråden. När ni var yngre, tog ni också för givet, i sann naivitet och omognad, att vuxna vet vad de sysslar med? Att de på något sätt har ”klurat ut” livet och dess mening? Nu när man själv tillhör de vuxna inser man att livets ovisshet ständigt är närvarande och ifrågasättande av livets mening alltid är relevant. Vissa frågor går helt enkelt inte att besvara. Oavsett om du har levt en dag eller hundra år på jorden har du ändå ingen aning om vad meningen med vår existens är.
Andlig upplysning ger svaret. Men ni lyssnar inte.
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Ja, tog också detta förgivet, man inser sen att alla är lika lost och att svaret aldrig går att få reda på.
Jo det går att få reda på genom andlig upplysning, men ni lyssnar inte.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-23 kl. 07:36.
Citera
2018-11-23, 07:42
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nej, det största misstaget folk gör är att söka mening med livet. Det är just dessa funderingar som ger upphov till känslor av tomhet. Livet är meningslöst, man behöver inte önska sig ofödd för det. Släpper man det eviga grubblandet efter mening så är livet förbannat roligt att leva. Det räcker.
Men livet är inte bara roligt. Och du förändras och ser nya saker och tröttnar på andra saker. Lycka till med att leva i din underhållande bubbla i evighet.
Citera
2018-11-23, 07:56
Medlem
Det handlar ju alltid om att försöka hitta en livsstil som passar just dig och inte som samhället försöker tvinga på dig. Finns väl några "influencers" och annat folk som försöker att leva mer som du skulle vilja, kanske hitta tips därifrån? Samtidigt tror jag ofta man romantiserar den livsstilen också och som kanske funkar när man är någorlunda ung och frisk.
Citera
2018-11-23, 08:56
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Men livet är inte bara roligt. Och du förändras och ser nya saker och tröttnar på andra saker. Lycka till med att leva i din underhållande bubbla i evighet.

Nu lär jag ju inte leva i evighet. Om så vore fallet skulle det verkligen finnas anledning att fundera över livets mening.
Citera
2018-11-23, 09:12
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Nu lär jag ju inte leva i evighet. Om så vore fallet skulle det verkligen finnas anledning att fundera över livets mening.
"Ditt" Medvetande existerar för evigt.
Citera
2018-11-23, 09:29
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Om ditt medvetande lever i all evighet är ju en fråga som ingen tycks veta.
Men en liten del av dig lever kvar i evighet. Din säd. Och dina handlingar. Allt du gör ekar i evighet.
Citera
2018-11-23, 09:42
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Om ditt medvetande lever i all evighet är ju en fråga som ingen tycks veta.
Men en liten del av dig lever kvar i evighet. Din säd. Och dina handlingar. Allt du gör ekar i evighet.
"Ingen tycks veta" säger du.. På vilket sätt skulle någon kunna övertyga dig att han/hon vet?

Säd och handlingar dör ut senast när universum dör.
Citera
2018-11-23, 09:50
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
"Ingen tycks veta" säger du.. På vilket sätt skulle någon kunna övertyga dig att han/hon vet?

Säd och handlingar dör ut senast när universum dör.
Jag vet inte. Jag tror inte på människor och deras löjliga drömmar. Om inte jag vet, så vet ingen annan heller. Vi har samma medvetande, tror jag,.

Och jag vet inget om universums kommande död. Jag ser bara evigheten.
Citera
2018-11-23, 09:57
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Jag vet inte. Jag tror inte på människor och deras löjliga drömmar. Om inte jag vet, så vet ingen annan heller. Vi har samma medvetande, tror jag,.

Och jag vet inget om universums kommande död. Jag ser bara evigheten.
Okej.
Alltså kan du gå och radera ditt inlägg ovanför (inlägg #30) eftersom du bara tror att ingen vet.
I själva verket kan det finnas många människor som vet.

Det stämmer att vi är samma Medvetande.
Citera
2018-11-23, 10:04
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Okej.
Alltså kan du gå och radera ditt inlägg ovanför (inlägg #30) eftersom du bara tror att ingen vet.
I själva verket kan det finnas många människor som vet.
.
Vad är fel med mitt inlägg? Jag skriver inte att jag vet vad evighet är.
Evighet är det jag ser. Om det har en början och ett slut kan jag inte se. Bara att det pågår.

Om någon påstår att dom vet något. Som T.ex Jesus är Gud. Vad betyder det för mig?
Att jag ska tro på det? Här påstår du att folk vet något om medvetandets eviga existens.
Hur ska jag förhålla mig till det, tycker du?
Citera
2018-11-23, 13:23
Bannlyst
Citat:
Jag har alltid (eller i alla fall länge) skrivit om andlig upplysning här på Flashback.

Det är sant att egot inte har fri vilja.
Det är därför man bör försöka bli fri genom att bli andligt upplyst. Det heter t.o.m. "liberation".
Men ni verkar inte vilja bli fria.
Men det är klart.. ni kan inte ens välja att vilja bli fria. Men kanske kan mina ord ändå orsaka något, jag vet inte.

Ja mitt falska jag (egot) är en illusion.
Det är därför man bör försöka upphäva illusionen genom att bli andligt upplyst.

Vad fyller egot/illusionen för funktion?

Edit: Menar mer på, att det finns en anledning att det är skapat
Citera
2018-11-23, 13:29
Bannlyst
Citat:

Vad är det roliga med att leva, när man har alla svaren och är totalt upplyst?
Hur kul är det att kolla på en fotbollsmatch, där du redan har räknat ut resultatet?
Egot och illusionen är viktig, för har du inget att förlora - så kan du inte vinna heller.

När det sker och man finner sitt ursprung totalt, så bestämmer man sig för att börja drömma igen tror jag.

Edit:
Kan jämföras med ett barns perception av världen, i jämförelse mot en medelålders man.
Okunskap är fantastiskt.
Senast redigerad av SinnesFrisk 2018-11-23 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in