Citat:
Jag har alltid (eller i alla fall länge) skrivit om andlig upplysning här på Flashback.Jag har alltid haft en viss respekt för dina kommentarer, men på senare tid har du flummat ut med prat om andlig upplysning. Vakna är du snäll. Vi har ingen fri vilja, ditt jag är en illusion. Vi kan inte påverka vad vi känner, tänker och gör eller vad som händer oss.
Det är sant att egot inte har fri vilja.
Det är därför man bör försöka bli fri genom att bli andligt upplyst. Det heter t.o.m. "liberation".
Men ni verkar inte vilja bli fria.
Men det är klart.. ni kan inte ens välja att vilja bli fria. Men kanske kan mina ord ändå orsaka något, jag vet inte.
Ja, man bör försöka vakna genom att bli andligt upplyst.
Det heter ju "awakening".
Ja mitt falska jag (egot) är en illusion.
Det är därför man bör försöka upphäva illusionen genom att bli andligt upplyst.
Citat:
Egot lider. Alla egon gör det. Håller inte med riktigt med att andlig upplysning skulle vara ett viktigt mål.
Personligen tror jag att huvudmålet är att drömma sig bort från vad du precis skrev och trivas i en illusion av risker och spänning.
Om man kan trivas utan illusionen, så är det lika bra.
Mvh
Personligen tror jag att huvudmålet är att drömma sig bort från vad du precis skrev och trivas i en illusion av risker och spänning.
Om man kan trivas utan illusionen, så är det lika bra.
Mvh

Andlig upplysning tar bort allt lidande och rädsla, man blir fri, man ser Verkligheten istället för illusioner/maya, o.s.v.
Citat:
Andlig upplysning ger svaret. Men ni lyssnar inte.Detta fick mig att tänka på något som delvis hör ihop med tråden. När ni var yngre, tog ni också för givet, i sann naivitet och omognad, att vuxna vet vad de sysslar med? Att de på något sätt har ”klurat ut” livet och dess mening? Nu när man själv tillhör de vuxna inser man att livets ovisshet ständigt är närvarande och ifrågasättande av livets mening alltid är relevant. Vissa frågor går helt enkelt inte att besvara. Oavsett om du har levt en dag eller hundra år på jorden har du ändå ingen aning om vad meningen med vår existens är.
Jo det går att få reda på genom andlig upplysning, men ni lyssnar inte.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-23 kl. 07:36.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-23 kl. 07:36.