2018-11-23, 01:53
Medlem
Enligt Malcolm Gladwells tiotusentimmarsregel så är jag förmodligen en expert på just den frågeställningen. Här på Flashback går det verkligen tretton på dussinet av oss som (tydligen) äter all världens filosofier till frukost, programmerar fram till lunch, knaprar i oss psykedelier under eftermiddagen och mediterar oss fram till upplysning under natten, alltmedan vi drömmer om våra små stugor i skogen.
Senast redigerad av Frigjord 2018-11-23 kl. 01:55.
Citera
2018-11-23, 02:28
Medlem
LoversInJapans avatar
Det är denna fråga man borde fråga sig själv när man ska skaffa barn, ska man sätta ett till barn i världen som är fullt med lidande. Jag är rätt nöjd med min tillvaro just nu utan man då och då man får en existentiell kris men kommer över det rätt fort.

Tror att skaffa sig en familj (i mitt fall, andra känner inte så) är rätt viktigt för att jag ska känna mig lycklig i framtiden.
Citera
2018-11-23, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Godkväll.

Ibland slås jag av hur många inslag i mitt vardagliga liv som jag upplever som totalt intetsägande. Många saker jag gör, oavsett om det är arbete, studier eller fritid upplever jag bara som distraktioner fram tills dess att allt tar slut och man ligger i graven. Det mesta jag håller på med och som erbjuds av samhället skänker mig inga nya insikter, får mig inte att utvecklas som människa.

Sociala medier har jag raderat (inte flashback, tack för att ni finns), jag känner inget behov att tala om för andra i bild eller text vad jag äter till middag eller vad jag tycker om den senaste politiska skandalen. Att diskutera tankar fritt och anonymt som på Flashback är dock rätt trevligt.

De flesta jag känner verkar tycka att känslor är något dåligt som man helst ska vara tyst om. Jag finner ett egenvärde i att vara ärlig och har alltid tyckt att nära och kära är några man bör anförtro sig åt. Dock vill många aldrig prata om sådant med mig, då de är för trötta, upptagna eller ger sken av att inte bry sig. Detta leder ju till att mängden människor man kan tänka sig att spendera tid med blir få. Några riktigt nära vänner har man dock, vilket känns tacksamt.

Under årens gång så upplever jag att summan av mina positiva erfarenheter, där jag verkligen njuter av tillvaron, är så pass få att jag ställer mig frågan: är detta allt, blir det inte mer än så? För om inte, varför finns jag då överhuvudtaget? Om denna existens enda mening är en transportsträcka där allting handlar om att konsumera så mycket så möjligt tills det är över, är det inte bättre att inte finnas då?

Jag känner ingen längtan eftet status, pengar eller familj. Det enda jag skulle önska i materiell väg är en stuga i skogen långt bort från andra människor, där jag kunde vakna av fåglarnas sång, betrakta de vilda djuren samt promenera bland växtligheten.

De gånger människorna i min närhet som ska finnas där för mig tar sig tid att lyssna på mina tankar, så är deras respons alltjämt densamma. Att jag inte känner något engagemang i att delta i de samhälleliga aktiveterna är endast för att jag tränar för lite, äter för mycket socker, inte följer lchf, inte är vegan, spelar för mycket datorspel, dricker för lite, dricker för mycket, inte har Facebook, kollar på porr, och så vidare.

När jag försöker förklara att dessa saker inte har något med mina existentiella funderingar att göra så avfärdas det som trams.

Visst njuter jag av att vistas i naturen, klappa en hund eller katt eller varför inte att se en tankeväckande film. Men i slutändan så är ju ändock dessa stunder försvinnande få jämfört med all tid som spenderas på saker som jag inte finner något värde i.

Om ljusglimtarna i ens existens kommer till ett pris som innebär själslig tomhet och känslomässig indifferenes, vore det inte då bättre att aldrig fötts in i denna värld? På så vis hade detta lidande jag upplever aldrig behövt ge sig till känna.

Så till er vars verkligheter är motsatt min egen, hur har ni resonerat kring dessa frågor, vad har fått er att hitta en tillvaro som känns adekvat och givande? Ni som känner samma tomhet som mig, har ni hittat någon väg där det känns befogat att fortsätta leva som vanligt, eller ser ni mest mörker på horisonten som mig?
Det är omöjligt att inte existera, det enda som existerar är existens.. Tror jag..

Materialism är en rationell bluff, men kan göra en "lycklig" så länge man är fast i sitt ego och ofta ung.
Sen är materialism något nödvändigt i lagom nivå för individen. Mat, boende, möjlighet till sociala seder.

Mvh
Citera
2018-11-23, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Enligt Malcolm Gladwells tiotusentimmarsregel så är jag förmodligen en expert på just den frågeställningen. Här på Flashback går det verkligen tretton på dussinet av oss som (tydligen) äter all världens filosofier till frukost, programmerar fram till lunch, knaprar i oss psykedelier under eftermiddagen och mediterar oss fram till upplysning under natten, alltmedan vi drömmer om våra små stugor i skogen.

Roligt inlägg.
Citera
2018-11-23, 03:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LoversInJapan
Det är denna fråga man borde fråga sig själv när man ska skaffa barn, ska man sätta ett till barn i världen som är fullt med lidande. Jag är rätt nöjd med min tillvaro just nu utan man då och då man får en existentiell kris men kommer över det rätt fort.

Tror att skaffa sig en familj (i mitt fall, andra känner inte så) är rätt viktigt för att jag ska känna mig lycklig i framtiden.

Är värden full av lidande, lycka eller en blandning?

Det blir vad man gör det till.
En sak är säker, dom flesta barnen älskar världen medans dom är små

Vår uppgift kanske är att lämna efter en så bra värld som möjligt till en ny generation, och vänta på vår tur i ledet. Vem vet?

Mvh
Citera
2018-11-23, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Självklart hade det varit bättre att aldrig existera. Men nu är det som det är, existensen är evig.
Och du kommer aldrig dö heller. (Ditt riktiga dig), Medvetandet är evigt.
Så det är en självklarhet att försöka nå andlig upplysning.

Håller inte med riktigt med att andlig upplysning skulle vara ett viktigt mål.

Personligen tror jag att huvudmålet är att drömma sig bort från vad du precis skrev och trivas i en illusion av risker och spänning.

Om man kan trivas utan illusionen, så är det lika bra.

Mvh
Citera
2018-11-23, 03:35
Medlem
Observerads avatar
Detta fick mig att tänka på något som delvis hör ihop med tråden. När ni var yngre, tog ni också för givet, i sann naivitet och omognad, att vuxna vet vad de sysslar med? Att de på något sätt har ”klurat ut” livet och dess mening? Nu när man själv tillhör de vuxna inser man att livets ovisshet ständigt är närvarande och ifrågasättande av livets mening alltid är relevant. Vissa frågor går helt enkelt inte att besvara. Oavsett om du har levt en dag eller hundra år på jorden har du ändå ingen aning om vad meningen med vår existens är.
Senast redigerad av Observerad 2018-11-23 kl. 03:39.
Citera
2018-11-23, 04:02
Medlem
RollingStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Självklart hade det varit bättre att aldrig existera. Men nu är det som det är, existensen är evig.
Och du kommer aldrig dö heller. (Ditt riktiga dig), Medvetandet är evigt.
Så det är en självklarhet att försöka nå andlig upplysning.
Jag har alltid haft en viss respekt för dina kommentarer, men på senare tid har du flummat ut med prat om andlig upplysning. Vakna är du snäll. Vi har ingen fri vilja, ditt jag är en illusion. Vi kan inte påverka vad vi känner, tänker och gör eller vad som händer oss.

TS: Ja, det hade självklart varit bättre att aldrig födas. Livets glädjeämnen vägar inte upp dess smärta och plågor. Att aldrig födas är nirvana. Gör vad som faller dig i smaken, precis vad du vill. Hitta en bubbla att leva i. Något som är dig angeläget. Bry dig inte om resten. Lev dina år och acceptera att livet kommer att gå dig förbi oavsett vad du gör.
Citera
2018-11-23, 04:06
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Dom flesta är inte skapta för att tänka på sådana frågor, tycks det mig.

Och vi som är det söker mening och sanning, det leder mest till nya frågor.
Eller självbedrägeri.

Men jag finner nöje och mening i sökandet.

Vad annars ska man göra som människa? Man måste ju vara människa och söka.

Nej, det största misstaget folk gör är att söka mening med livet. Det är just dessa funderingar som ger upphov till känslor av tomhet. Livet är meningslöst, man behöver inte önska sig ofödd för det. Släpper man det eviga grubblandet efter mening så är livet förbannat roligt att leva. Det räcker.
Citera
2018-11-23, 05:08
Avstängd
Funderar, och har funderat över liknande frågor under hela mitt liv. Har personligen alltid varit en tänkare, en sökare, något som för min del gjort mer ont än nytta dessvärre. ”Ser igenom” livet för mycket, försöker att inte göra och i små perioder fungerar det, men verkligheten hinner alltid ikapp. Märker att andra människor människor förtränger, eller tänker majoriteten inte alls på detta tänker jag. Får frågan om varför jag brukar substanser som får mig att bara kunna gå offline i huvudet en stund. Bemödar knappt att svara på det där då anledningen är självklar.

Har jobb, bostad, en bra vän, fin familj och förutsättningar för ett bra liv. Har ett ganska bra liv men är påväg att vilja acceptera illusionen jag lever i. Illusionen folk dagligen jagar och verkar finna mening i. Jag kan bara inte gå samma väg. När jag är som mest aktiv och har en rullning i livet med rutiner, mål och så vidare så landar slutsatsen alltid, alltid i att vad fan meningen är. Någonstans där efter uppenbarelsen undrar jag som 25 åring hur människor står ut till de är gamla. Det är för mig obegripligt. Ser en glädje i att bara behöva ta hand om mig själv, sova hur länge jag vill och har då och då ett par gånger i månaden saker att se fram emot o sånt där, många gånger också långsiktiga mål men jag tappar ofta energi och mening med detta. Och så ska man gå kbt för att förhindra detta tankesätt och hitta en väg att bli lycklig. Men detta är min identitet och jag vet att det många människor så hetsigt bryr sig om och gör som robotar är just en illusion. Det är obehagligt.
Citera
2018-11-23, 05:13
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Detta fick mig att tänka på något som delvis hör ihop med tråden. När ni var yngre, tog ni också för givet, i sann naivitet och omognad, att vuxna vet vad de sysslar med? Att de på något sätt har ”klurat ut” livet och dess mening? Nu när man själv tillhör de vuxna inser man att livets ovisshet ständigt är närvarande och ifrågasättande av livets mening alltid är relevant. Vissa frågor går helt enkelt inte att besvara. Oavsett om du har levt en dag eller hundra år på jorden har du ändå ingen aning om vad meningen med vår existens är.

Ja, tog också detta förgivet, man inser sen att alla är lika lost och att svaret aldrig går att få reda på.
Citera
2018-11-23, 05:59
Medlem
Klart det är frustrerande, som du är, att leta efter något som inte finns. Frustrerad i olika grad kommer du alltid att vara så sluta gnäll, meningslöst! Försök istället att hitta den som gnäller och du kommer aldrig att lyckas om just du inte är ett undantag från Livet. Men att försöka är viktigt då du är så övertygad om vem du är och är van med att ljuga som nästan alla andra i flocken.

Du är tomheten och du kommer aldrig att nöja dig med annat än just tomhet. Allt annat är bara en lång varm/kall dröm. Kolla själv men fråga inte dina känslor. Vad du sedan gör får du väl se då du gör det. Att inte göra någonting, hahaha lycka till men det går inte. Själv tänker jag ta en kopp kaffe och sedan ta en tur med hojjen och sen får jag se vad som dukas upp utan tröttsam planering.

Livet är fyllt av folk, djur, natur, växter, vackra och andra saker, dessutom finns en massa skyltar du kan följa som bibliotek, affär, badhus, gym, beach, polis mm. Tomheten med potetiell energi väljer ut något medan ena foten vilar i tomheten och den andra på vägen, kan man säga.

Det är för sent att ångra sig då du redan är född så tag plats nu och var total i det du gör nu och det börjar nu, nu. nu...!

Tomheten, ditt verkliga JAG som finns i allt, bryr sig inte om resultatet då allt du ser är du om du inte ljuger... och försök inte förstå utan bara var total... vilket du alltid varit men inte insett från. Ha en skön dag på ditt vis, du kan inte missa!
Senast redigerad av shivashambo 2018-11-23 kl. 06:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in