• 1
  • 2
2018-11-22, 21:15
Medlem
Avsnitt 12 ("God Jul, Svensson") i första säsongen av sitcomserien "Svensson, Svensson" (1994) sänds årligen i SVT på julafton sedan 2000.
I avsnittet finns följande replikskifte, som sker i en soffa där Gustav Svenssons fru Lena bläddrar i ett fotoalbum och pratar med grannkvinnan Sara:

Sara: "Jag är avundsjuk på dig och Gustav. Ni har hittat detdära magiska som gör att ni kommer att vara kära hela livet. Finns det nån hemlighet? Finns det nån metod?"
Lena: "Ja, blunda och tänk på nåt annat"

Diskutera om SVT efter samtyckeslagens ikraftträdande 1 juli 2018 kommer kunna fortsätta sända avsnittet i nuvarande skick. Huvudfrågan är alltså om det är okej att SVT på julafton sänder ett program där det skämtas om ofrivillig sex.
Citera
2018-11-22, 21:21
Medlem
burialhexs avatar
har det inte redan startats en tråd om detta idag?

Våldtas någon menar du?
Citera
2018-11-22, 21:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
har det inte redan startats en tråd om detta idag?

Våldtas någon menar du?

Samtyckeslagen fanns inte 1994, dvs långt före kravet på ett "klart ja" före sexuella aktiviteter, så TS drar egentligen upp en "icke-fråga". Men det är väl inte helt omöjligt att denna "Svensson-svensson-film" stryks i tablåerna i framtiden, ungefär som den lilla svarta dockan som klipptes bort några år sedan från "Kalle Ankas julafton".. ("Say mommy", tja ni fattar vad som klipptes bort..)
Citera
2018-11-22, 21:48
Medlem
V-rocks avatar
Jävla larvig tråd. Tycker inte den repliken behöver betyda något sexuellt heller. Snarare låter ju det som om hon menar sitt äktenskap över lag med den repliken.

Vi är många som är trötta på alla vänstermuppar som ska haka upp sig på skitdetaljer i kulturen och försöka göra politiska poänger då det, så varför börjar högerknäppgökar göra samma sak?

Ungefär som dom rädda dårar som klagar på att dom inte ens kan hissa svenska flaggan längre... Har alltid gjort det och bott i samma invandrartäta stad hela mitt liv. Inte en fan blir provocerad, istället ser folk att det är fest eller flaggdag och tycker det är kul!

Mindre gnäll om skitsaker är vad vi behöver, vi har nog som det är.
Citera
2018-11-22, 21:57
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Samtyckeslagen fanns inte 1994, dvs långt före kravet på ett "klart ja" före sexuella aktiviteter, så TS drar egentligen upp en "icke-fråga". Men det är väl inte helt omöjligt att denna "Svensson-svensson-film" stryks i tablåerna i framtiden, ungefär som den lilla svarta dockan som klipptes bort några år sedan från "Kalle Ankas julafton".. ("Say mommy", tja ni fattar vad som klipptes bort..)

Isf måste ju alla sexscenerna i filmer som släpptes innan klippas bort enligt dig.

Ska skådespelare som "våldtagit" i film straffas också?
Skådespelarna i snabba cash borde väl gripas för organiserad brottslighet ?

Sån larvig trådstart.
Citera
2018-11-22, 22:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Isf måste ju alla sexscenerna i filmer som släpptes innan klippas bort enligt dig.

Ska skådespelare som "våldtagit" i film straffas också?
Skådespelarna i snabba cash borde väl gripas för organiserad brottslighet ?

Sån larvig trådstart.

Larvigt kanske, men samhället och media är larviga idag, men TS är ändå intressant. (Varför tror du när du skriver "enligt dig" att jag skulle vara för att sexscener ska klippas bort?)

Du har nog missuppfattat mig en hel del: Det skulle inte förvåna mig ett dyft om det här avsnittet av "Svensson" försvinner på liknande PK-skäl som när den svarta dockan klipptes bort från Kalles julafton..
Citera
2018-11-22, 22:38
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Larvigt kanske, men samhället och media är larviga idag, men TS är ändå intressant. (Varför tror du när du skriver "enligt dig" att jag skulle vara för att sexscener ska klippas bort?)

Du har nog missuppfattat mig en hel del: Det skulle inte förvåna mig ett dyft om det här avsnittet av "Svensson" försvinner på liknande PK-skäl som när den svarta dockan klipptes bort från Kalles julafton..

Det är ju inte så konstigt att dockan klipptes bort då detr en rasistisk nidbild av svarta vilket inte passar in i ett barnprogram nu.
Citera
2018-11-22, 22:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är ju inte så konstigt att dockan klipptes bort då detr en rasistisk nidbild av svarta vilket inte passar in i ett barnprogram nu.

Japp, och därför kan också "Svensson"-filmen försvinna, då det som beskrevs i trådstart inte heller är lämpligt nu.. (Blir väl ännu olämpligare med tiden).
Citera
2018-11-22, 22:44
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Japp, och därför kan också "Svensson"-filmen försvinna, då det som beskrevs i trådstart inte heller är lämpligt nu.. (Blir väl ännu olämpligare med tiden).

Men säger någon tydligt NEJ i filmen? Är det en våldtäkt?
Citera
2018-11-22, 22:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men säger någon tydligt NEJ i filmen? Är det en våldtäkt?

Var nog över 20 år sedan jag såg filmen, så någon som sett filmen nyligen kan kanske svara bättre på din fråga.

Men 1994 fanns i alla fall inte samtyckeslagen, samtyckeslagen är sprillans ny för i år, dvs 2018...

Skit samma, frågan är en storm i ett vattenglas.
Citera
2018-11-22, 23:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Jävla larvig tråd. Tycker inte den repliken behöver betyda något sexuellt heller. Snarare låter ju det som om hon menar sitt äktenskap över lag med den repliken.

Vi är många som är trötta på alla vänstermuppar som ska haka upp sig på skitdetaljer i kulturen och försöka göra politiska poänger då det, så varför börjar högerknäppgökar göra samma sak?

Ungefär som dom rädda dårar som klagar på att dom inte ens kan hissa svenska flaggan längre... Har alltid gjort det och bott i samma invandrartäta stad hela mitt liv. Inte en fan blir provocerad, istället ser folk att det är fest eller flaggdag och tycker det är kul!

Mindre gnäll om skitsaker är vad vi behöver, vi har nog som det är.
Det fetade har du helt rätt i; mindre gnäll om skitsaker alltså.

Jag "känner" inte trådskaparen så bra, men jag känner mig själv (tror jag) rätt bra, och att media riktar fokus på fel saker anser jag rejält! Jag är ingen "vänstermupp", och skit samma om trådskaparen är det, (verkar inte så vad jag tolkar), men frågan är hyfsat intressant:
När blir det "värre och värre" i media vad som är okej att sändas eller inte okej?

Mitt lilla exempel i tidigare inlägg var en scen från "tomteverkstaden" ur Kalles julafton.
Scenen visades i en jäkla massa år i SVT, utan att någon reagerade negativt. SEDAN (rätt nyligen historiskt sett) reagerade någon, drog igång ett "drev", PK-drev, och den oskyldiga scenen censurerades/klipptes bort ifrån Kalles julafton. Så TS har nog inte helt fel i att en scen i "Svensson" om det TS tar upp, skulle kunna klippas bort i framtiden. -Knäppare saker har hänt förr i media..

(Tomten; en man, stämplar ju blonda flickdockan med "OK" i rumpan, det är inte PK det heller..)
Citera
2018-11-23, 01:14
Avstängd
Citat:
Var nog över 20 år sedan jag såg filmen, så någon som sett filmen nyligen kan kanske svara bättre på din fråga.

Men 1994 fanns i alla fall inte samtyckeslagen, samtyckeslagen är sprillans ny för i år, dvs 2018...

Skit samma, frågan är en storm i ett vattenglas.

Har du missat hur många kulturskribenter, politiker, filmkritiker, SJW-bloggare och andra som har byggt upp sina karriärer på att bli blodigt indignerade över gamla filmer, romaner, tv-serier, poplåtar, operor osv - helst sådana som har någon slags klassikerstatus eller är allmänt uppskattade? Med rösten svullnande av rättfärdigt feministiskt patos utnämns dessa verk till sexistisk /rasistisk /patriarkal gubbasmörja som inte borde kunna tolereras längre, "Numera är vi äntligen på väg mot ett upplyst och feministiskt samhälle, det borde inte vara tillåtet längre att gilla Borta med Vinden / den här Ingmar Bergman-filmen / Evert Taube / Bob Dylan och hans låtar /grekisk mytologi osv osv". Gärna utropat från DN:s kultursida eller från en stadsteaterscen med salongen full av likasinnade.

TS har en klockren poäng, idag försöker man ofta aggressivt ta ner gamla kulturella verk med en armvevande hänvisning till att de "hyllar otidsenligt tänkande" eller beskriver relationer på fel sätt. Och det är klart att ordväxlingen i "Svensson, Svensson" spelar på en föreställning om s k tjatsex, som hustrun villigt antas acceptera.
Senast redigerad av HepCat-X 2018-11-23 kl. 01:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in