2018-11-22, 16:27
Medlem
Stämmer det att bostadskön är mycket lång
för vissa i Huvudstaden ? Har hört siffror på 20 år. Kan det verkligen vara sant? Man måste ju i så fall vänta i ett halvt liv ! Vilken ringlande kö.
Citera
2018-11-22, 16:32
Medlem
franges avatar
Ja.
Citera
2018-11-22, 16:46
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Vilken stad du beror hur lång kön är, är det stor efterfrågan är ju kön längre.
Citera
2018-11-22, 16:50
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Stämmer det att bostadskön är mycket lång
för vissa i Huvudstaden ? Har hört siffror på 20 år. Kan det verkligen vara sant? Man måste ju i så fall vänta i ett halvt liv ! Vilken ringlande kö.
Nej det finns inte en kö. Det finns flera, endel privata hyresvärdar har inget kösystem.
Citera
2018-11-22, 16:50
Medlem
Njae...

Beror på vart du vill bo. Du kan få en lägenhet efter 10 år om du skiter i vart det är.
När folk snackar 20-30 år är det oftast en lägenhet med mer attraktiv adress.
Dock är innerstadslägenheter inte så lätta att få hyresgäster till då folk med 20 år plus i kön inte tar vad som helst.

Har du tur när du är 18 - 25 år kan du få en ungdomslägenhet och vips har du ett förstahandskontrakt.
gäller att ställa sig direkt när man fyller 18 och ha tur att man fyller tidigt på året.
Citera
2018-11-22, 16:57
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Jag hade inga krav att bo att bo i centrala delarna. Jag stod 12 år och jag fick en lägenhet jag trivs bra i en liten del utanför centrala delarna men andra bra fördelar än att bo jättecentralt.
Citera
2018-11-22, 17:14
Medlem
Problemet med kön i vår kära huvudstad är att den växer i stort sätt i samma takt som den tid man står med i kön. När jag ställde mig i kön kunde man räkna med 8 års kö för att få tag i något. Några år senare och den väntetiden uppgick till minst 10 års kö. Nu har jag stått i den där förbannade kön i 10+ år, och ändå har jag inte chans på något annat förutom i typ Rinkeby. Så under alla dessa år har jag inte kommit så mycket närmare målet. De 8 förväntade åren när jag ställde mig i kön är idag minst 5 till... Men om 5 år från nu så krävs det antagligen 20+ år.... och så håller det på.

Orsaken till detta är naturligtvis för att det är alldeles för många som får förtur... invandrare... socialfall... Och även för att en hel del hyresrätter omvandlas till bostadrätter.
Citera
2018-11-22, 18:57
Bostadskö är ett jävla påhitt, speciellt när vissa bostadsbolag ger sina kunder 2+ köpoäng/dag om man bor i deras hyresrätter.
Citera
2018-11-22, 20:18
Medlem
Thraxxs avatar
Varför finns det en bostadskö ?

Bra fråga varför den finns egentligen eftersom alla immigranter och "ensamkommande" verkar inte behöva stå i någon kö för någon bostad ändå, eftersom dom får företrädde!
Citera
2018-11-26, 20:17
Medlem
Det finns en kö, men den är inte en "bostadskö" utan en kö som människor står i för att få tillgång till subventionerade hyresrätter! Därför är det mer korrekt att säga att det finns flera köer, som någon tidigare gjorde, varav en är "bostadskön" varigenom man kan få en subventionerad hyresrätt med konstlat låg hyra! Utomlands finns ju ofta bara det vi i Sverige kallar för andra hands-hyra, dvs du har ingen besittningsrätt, ingen hyra som regleras på något sätt annat än genom avtal

Så för att svara på din fråga så måste vi först svara på frågan "Varför finns det subventionerade hyresrätter?" och är det rättvist? Oftast ingår dessa i någon slags kommunal konstruktion och de delas ut godtyckligt, bland annat genom kötider, men de flesta som bor i en central hyresrätt fick den på 90-talet eller har ärvt den typ.. Det är ganska orättvist
Citera
2019-06-05, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merde
Det finns en kö, men den är inte en "bostadskö" utan en kö som människor står i för att få tillgång till subventionerade hyresrätter! Därför är det mer korrekt att säga att det finns flera köer, som någon tidigare gjorde, varav en är "bostadskön" varigenom man kan få en subventionerad hyresrätt med konstlat låg hyra! Utomlands finns ju ofta bara det vi i Sverige kallar för andra hands-hyra, dvs du har ingen besittningsrätt, ingen hyra som regleras på något sätt annat än genom avtal

Så för att svara på din fråga så måste vi först svara på frågan "Varför finns det subventionerade hyresrätter?" och är det rättvist? Oftast ingår dessa i någon slags kommunal konstruktion och de delas ut godtyckligt, bland annat genom kötider, men de flesta som bor i en central hyresrätt fick den på 90-talet eller har ärvt den typ.. Det är ganska orättvist

Så där enkelt är det inte. Enklast är att beskriva Stockholm.
Det finns en kö för de som vill hyra bostad med förstahandskontrakt. Det vill säga att kunna teckna hyresavtal med en hyresvärd som äger en fastighet där lägenheter hyrs ut. Att hyra i "första hand" betyder att du är den som innehar hyreskontrakt på bostaden. Andra hand betyder att du hyr av någon annan som tecknat kontrakt för att bo i en lägenhet som den personen hyr. Det kallas att bo i "andra hand". I städer där det är stor efterfrågan och litet utbud så förekommer det oftare att "hyra av någon som redan hyr" och till och med i tredje hand.

"subventionerade hyresrätter" finns egentligen inte. Det som finns är att de som har mkt låg eller ingen inkomst eller andra sociala behov kan få bidrag för att ändå ha råd att hyra en bostad
och även kunna tilldelas bostad utan att behöva stå i kö om det finns sociala skäl. Personer med flyktingstatus har under tider av stora flyktingströmmar ibland fått förtur till bostad och ekonomisk hjälp under en inledande period. Stat och kommun avgör vilka som får förtur till sådana hjälpinsatser.

De hyresrätter som byggts för länge sedan har en lägre hyra än en nybyggd.
Pga den lägre hyran är det fler i bostadskön som uppfyller kraven att kunna hyra en sådan
och intresset är högt från många att hyra en bostad med lägre hyra. Därför krävs
längre kötid för att hamna längst fram i kön för en sådan äldre bostad.
De äldre är ofta mer omoderna i sin utformning och har lägre standard. Det behöver dock inte
gälla alla äldre bostäder. Det finns äldre hyresrätter som byggts med hög standard och påkostad utformning men de är så eftertraktade att de sällan blir lediga att förmedlas via bostadkön.
Det som även avgör är läget och områdets sammansättning av etnicitet och samhällsgrupper.
Områden som stora grupper upplever som mindre intressanta har kortare kötid än där många vill bo.
Hyressättningen i de äldre bostäderna brukar var reglerade så att de inte tillåts höjas okontrollerat.

Nybyggda lägenheter kan ibland ha dubbelt så hög hyra som en äldre, bland annat för
att byggkostnaderna varit kopplade till dagens prisnivåer och kräver hög hyra för att
fastighetsägaren skall kunna finansiera de kostnader som den nybyggda fastigheten orsakar.
Dessutom ställs större inkomstkrav på den som skall få hyra. Därför är kötiden kortare till
en nybyggd, men ändå idag ofta kring 10 år.
Citera
2019-06-22, 15:11
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
"subventionerade hyresrätter" finns egentligen inte.

Jo, "subventionerade hyresrätter" finns på sätt och vis.

När en vara p.g.a. artificiella pristak får ett pris som är under det faktiska marknadsvärdet så är det någon annan som får betala (subventionera) denna felprissättning.
Det faktum att man inte kan ta ut varans verkliga värde på attraktiva lägen (t.ex. Sth innerstad) gör istället att priset, och tillgången, på en ersättningsvara stiger på ett onaturligt sätt. (bostadsrätter), med resultat att det blir brist på hyresrätter.
Så konsekvensen av statliga pristak, oavsett vilken ”vara” det gäller är just att det uppstår köer.

En annan konsekvens av prisregleringar är att det helt naturligt uppstår ”svarthandel” med varan när människor försöker komma runt statens dysfunktionella och egenmäktigt införda pristak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in