• 1
  • 2
2018-11-22, 09:37
Medlem
Strid om Risbergskas andaktsrum – bönemattor och avskiljande vägg upprör: ”Kan inte skolan bara få vara en fristad”
Andaktsrummet på Risbergska skolan är öppet för alla religioner – men trots det ligger muslimska bönemattor på golvet och provisorisk vägg är uppsatt för att kunna skilja män från kvinnor.

Nu kräver en grupp på skolan att ledningen sätter stopp för alla religiösa inslag på skolan.

– Här finns elever som har flytt från religiös förföljelse - men nu pratas det om moralpoliser och att man håller koll på vilka som går till bönerna, säger en lärare på skolan.
Det går 1400 elever på skolan enligt wikipedia har anor från 1800-talet. Nu tas den alltså över av muslimer som har shariapoliser och ser till att alla går på bönen. Annars väntar bestraffning!?

Hur kan det vara tillåtet på en svensk skola att allmänna utrymmen delas upp per kön?
Citera
2018-11-22, 09:56
Medlem
Ryggradsluss avatar
Om du skulle klara av att be inför en grupp knäböjande kvinnor är det bra för dig men jag och säkert många andra skulle ha svårt med det och samtidigt känna oss heliga och rena.

Inget fel med ett bönerum det är väl bra att dom har det.
Resten vet jag inte.
Citera
2018-11-22, 10:02
Medlem
Låt dom ha ett eget bönerum och strunta i att gå dit eller bry er om det. Kommer ihåg när jag gick i skolan och fanns bönerum, pingstvän frågade om jag var kristen, ja sa jag kristen ortodox serb, men då kommer du inte till himlen för du är inte pingstvän. Då sa jag att skit som hon finns det bara platser för i helvetet.
Citera
2018-11-22, 10:09
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Om du skulle klara av att be inför en grupp knäböjande kvinnor är det bra för dig men jag och säkert många andra skulle ha svårt med det och samtidigt känna oss heliga och rena.

Inget fel med ett bönerum det är väl bra att dom har det.
Resten vet jag inte.

De knäböjer inte nakna precis.
Citera
2018-11-22, 10:48
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Öppet för alla religioner? Finns det Inga trolligt inställda bajshärskare till unga män på skolan som kan konvertera till nån sekt med mycket sex och droger? Nån fin kombo av thelema, rastafarianism och raelianism torde få bönerummet stängt rätt fort.
Citera
2018-11-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus

Så vad du säger är att muslimer inte kan känna sig heliga och rena när de ser en vacker kvinnlig rumpa framför sig, men att de känner sig heliga och rena när en svettig mansröv framför ansiktet?

Problemställningen är att vi i Sverige har en värdegrund som inte tillåter könsapartheid och ojämställdhet. Om muslimers förkärlek för manliga rumpor påverkas av detta så får de leva med det. I Sverige kan vi inte tillåta könssegregation bara för att någon hellre vill se manliga rumpor. Mannens känslor är inte viktigare än kvinnans känslor. Och ingens känslor är viktigare än den svenska värdegrunden. Eller hur.
Citera
2018-11-22, 11:36
Medlem
Helt sanslöst. På några få år har allt det som Sverige en gång stod för utraderats. Det var inte länge sedan man sa att barn inte skulle indoktrineras i religion, i synnerhet inte i skolan. Ett barn skall fritt kunna forma sin verklighetsuppfattning och tro och själv kunna välja när man blir äldre vilken tro man vill ha. I Sverige skulle pojkar och flickor uppfostras tillsammans på ungefär samma sätt och ges samma möjligheter i livet. Barn skulle vara barn.

Men nu är det plötsligt mångkultur framför allt. Det spelar ingen roll hur man beter sig så länge man följer en religion eller kultur. Det finns inte längre några gemensamma värderingar. Hur skall detta fungera när dessa muslimer börjar få makt i samhället och lagar skall stiftas som passar alla?

Om man sa för bara några år sedan att man var rädd att Sverige skulle islamiseras så bara fnyste folk åt en. Det är väl klart att Sverige aldrig kommer att islamiseras, fick man höra. Nu är islamiseringen ett faktum och om man säger något nu så är man rasist och islamofob.

Hittills har alla de värsta farhågorna som man hade besannats med råge och framtiden ser definitivt inte ljus ut. Sverige som det en gång var finns inte längre. Globalisterna har vunnit och Soros gnuggar händerna.
Citera
2018-11-22, 14:15
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Så vad du säger är att muslimer inte kan känna sig heliga och rena när de ser en vacker kvinnlig rumpa framför sig, men att de känner sig heliga och rena när en svettig mansröv framför ansiktet?

Problemställningen är att vi i Sverige har en värdegrund som inte tillåter könsapartheid och ojämställdhet. Om muslimers förkärlek för manliga rumpor påverkas av detta så får de leva med det. I Sverige kan vi inte tillåta könssegregation bara för att någon hellre vill se manliga rumpor. Mannens känslor är inte viktigare än kvinnans känslor. Och ingens känslor är viktigare än den svenska värdegrunden. Eller hur.

Nej det säger jag inte. Jag kan själv uppleva viss problematik under slika förhållanden. Jag utgår ifrån mig själv. Jag tycker att det är bra om de kan be utan kvinnor. Ingen kvinna vill väl dessutom vara bland män vid ett sånt tillfälle. Vi får lov at respektera, förstå och acceptera det.

Manliga rumpor har för mig eller mitt underjag inte samma attraktionskraft.
Citera
2018-11-22, 15:52
Medlem
Citat:
Strid om Risbergskas andaktsrum – bönemattor och avskiljande vägg upprör: ”Kan inte skolan bara få vara en fristad”
Andaktsrummet på Risbergska skolan är öppet för alla religioner – men trots det ligger muslimska bönemattor på golvet och provisorisk vägg är uppsatt för att kunna skilja män från kvinnor.

Nu kräver en grupp på skolan att ledningen sätter stopp för alla religiösa inslag på skolan.

– Här finns elever som har flytt från religiös förföljelse - men nu pratas det om moralpoliser och att man håller koll på vilka som går till bönerna, säger en lärare på skolan.
Det går 1400 elever på skolan enligt wikipedia har anor från 1800-talet. Nu tas den alltså över av muslimer som har shariapoliser och ser till att alla går på bönen. Annars väntar bestraffning!?

Hur kan det vara tillåtet på en svensk skola att allmänna utrymmen delas upp per kön?

Hur detta kan vara tillåtet på en svensk skola?
Jo det är på detta sättet att Sverige håller på att islamiseras och inga regler i svenska samhället gäller för muslimer utan de har rätt att göra precis vad de vill och kräver samtidigt att vi svenskar ska betala för det.

Ingen svensk politiker vågar säga någonting om denna förändring av vårat samhälle/land förutom sverigedemokraterna och du vet ju hur de blir bemötta med ord som rasist/nazist.

Överallt dit muslimer kommer blir det problem och en stor del av den svenska korkade befolkningen har röstat för denna skiten, själv hoppas jag på att folk en dag får nog av muslimerna och gör något åt det.
Citera
2018-11-22, 15:58
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Har du nån typ av källa där man kan läsa om haveriet?
Citera
2018-11-22, 16:03
Medlem
Bara bönerummet är öppet även för satanismen och jävulsriter samt folk som dyrkar hundguden så är jag nöjd.

Eller så kanske vi bara skall ta och lägga ned det där med religion. Det var väl kanske ingen bra ide med religionsfrihet ändå, altså riktig religionsfrihet?
Citera
2018-11-22, 18:31
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Har du nån typ av källa där man kan läsa om haveriet?

Synnerligen befogad fråga. Tycks vara en betalartikel från Negerikes Allahanda eller vad den heter.

https://www.na.se/logga-in/strid-om-...ara-en-fristad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in