Vad TS säger att klyban har tillåtits härja fritt är inte sant, vissa av hans mest urspårade saker har tagits bort. Det är kanske ett av de svårare forumen att moderera, med ovanligt svåra och störiga personer.
Partisk moderering är en annan sak. Partisk moderering behöver inte vara dålig, men tyvärr ska jag instämma i klagomålen här. Min totalt oskyldiga fråga raderades, så här:
Någon helt oinsatt och utan juridiska argument yttrade sin typiska fantasi att Trump minsann ligger pyrt till pga en liten skitsak, bla bla bla. Jag skrev "kul åsikt!" och uppmanade honom att berätta vad han bygger det på. Moderatorn gillade kanske inte risken att fantasin skulle punkteras, och raderade min fullt rimliga fråga. Den är kvar i citat så klart:
(FB) Anklagelserna mot Cohen och framtida rättegång. DJT inblandning?
Det är bara en kort, rimlig uppmaning att föra diskussionen vidare genom att förklara varför han tycker som han tycker. Man kan möjligtvis säga att jag förolämpar honom och modsen genom att kalla det "sossefantasi".
Om det nu är så känsligt att det måste raderas borde moderatorn säga rakt ut att han vill att vi visar mer hänsyn till hans livsstil.
(ett annat exempel är när ett nytt konto, Broder.Donut, en seriös person, gjorde seriösa kritiska påpekanden. Eftersom han var ny förstod han inte att hans inlägg försvann därför att mod raderade dem gång på gång utan att säga något till honom vad som var fel med dem)
Å ena sidan tycker jag att den partiska modereringen är bra, eftersom det är roligt. Det är jättebra att bernad_law har snöat in i en konspirationsfantasi om att en magisk byråkrat som »Vet. Allt.« kommer stoppa Hitler. Det är svårt att tycka synd om bernad_law, som man kan tycka synd om vissa andra i forumet som också lider. Å andra sidan gillar jag inte om han raderar min rimliga fråga, eftersom det förhindrar att tråden får ett roligt svar.