• 1
  • 2
2018-11-21, 12:51
Medlem
Hej!

Jag vill inte ha kött i min gryta och vill ha en ordentlig gryta. Ingen sopp liknade form utan en god härlig gryta.

Är det vatten och vetemjölet som gör den till just gryta?

Tack på förhand!
Citera
2018-11-21, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!

Jag vill inte ha kött i min gryta och vill ha en ordentlig gryta. Ingen sopp liknade form utan en god härlig gryta.

Tack på förhand!

? Vatten och vetemjöl?

Låter mer som bröd?

Gryta baseras på att sakta sammanföra bitar av saker som med tid och finess utgör en helhet. En gryta ska ha en röd tråd, bestå av hela bitar som i rätt tid komponeras att bli färdiga tillsammans. En gryta kan koka lätt i början för att sen sänka värmen och sakta låta puttra i timmar. Putta i saker eftersom (olika tider).

Olika mängd vatten beroende på vad du har i grytan. Vatten kan även tillsättas eftersom för önskad balans. Buljong, grädde eller havregrädde/soyagrädde, olja, vin, sötma, syra, kryddor.

Vissa smaker vill du sakta låta ingjutas, andra tillsätter du senare/sist. Som tex färska örter.

Tips på innehåll i vegetariska "grytor" :

Purjolök, morot, spenat, linser, lök, kikärtor, potatis, blomkål, broccoli, kokosfett, tomater, rotfrukter, chili, russin, nötter, persilja, selleri,

Personligen gillar jag inte vitlök men d brukar fölk ösa i.

Hmmmm. En ansenlig mängd vatten+buljong, sen det som tar längst tid (rotfrukter/potatis/baljväxter), efter det kokat halva tiden > i m det du inte vill koka sönder för mycket. Sen buljong igen, sen smaka av sen grädde sen vin? smaka av Salt? Peppar? mer vatten?! Tabasco? folk experimenterar med allt möjligt? Finns såna äckliga grytfonder (urk) honung citronjuice? Kokosflarn, Saffran? Chili? Ingefära för värme.

EDIT: Inget tack för tipset. Men varsegod.

Det du baserar grytan på är det som bestämmer vilka kompisar som ska i. Det resterande ska "stötta"/"utveckla"/"förstärka"/"balansera".

Färger i grytor baseras på dess innehåll som tex rödbetor, men även saker som gurkmeja, saffran, tomatpure.

Bäst är att göra det enkelt för sig. Börja enkelt med grytbaser som skivade morötter, potatis, selleri, blomkål etc.

Köttgrytor är klassiska och enklare att förhålla sig till. Vegetariska = utrymme för mer experimenterande.

Ris passar utmärkt till grytor.

Även en hemgjord chutney.
Senast redigerad av snuttis 2018-11-21 kl. 13:39.
Citera
2018-11-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
? Vatten och vetemjöl?

Låter mer som bröd?

Gryta baseras på att sakta sammanföra bitar av saker som med tid och finess utgör en helhet. En gryta ska ha en röd tråd, bestå av hela bitar som i rätt tid komponeras att bli färdiga tillsammans. En gryta kan koka lätt i början för att sen sänka värmen och sakta låta puttra i timmar. Putta i saker eftersom (olika tider).

Olika mängd vatten beroende på vad du har i grytan. Vatten kan även tillsättas eftersom för önskad balans. Buljong, grädde eller havregrädde/soyagrädde, olja, vin, sötma, syra, kryddor.

Vissa smaker vill du sakta låta ingjutas, andra tillsätter du senare/sist. Som tex färska örter.

Tips på innehåll i vegetariska "grytor" :

Morot, spenat, linser, lök, kikärtor, potatis, blomkål, broccoli, kokosfett, tomater, rotfrukter, chili, russin, nötter, persilja, selleri,

Personligen gillar jag inte vitlök men d brukar fölk ösa i.

Hmmmm. En ansenlig mängd vatten+buljong, sen det som tar längst tid (rotfrukter/potatis/baljväxter), efter det kokat halva tiden > i m det du inte vill koka sönder för mycket. Sen buljong igen, sen smaka av sen grädde sen vin? smaka av Salt? Peppar? mer vatten?! Tabasco? folk experimenterar med allt möjligt? Finns såna äckliga grytfonder (urk) honung citronjuice? Saffran? Chili? Ingefära för värme.

EDIT: Inget tack för tipset. Men varsegod.

Det du baserar grytan på är det som bestämmer vilka kompisar som ska i. Det resterande ska "stötta"/"utveckla"/"förstärka"/"balansera".

Färger i grytor baseras på dess innehåll men även saker som gurkmeja, tomatpure,
Hur gör man själva tjocka vattnet. Smaker kan man ju lägga i efter vad man tycker är bäst. Men vad gör man om man inte vill ha vattnig/soppa. Utan man vill helt enkelt ha en gryta, tjock och så. Inte en sås.

Tack för ditt svar!
Citera
2018-11-21, 13:41
Medlem
PingPongGlasss avatar
Citat:
Hur gör man själva tjocka vattnet. Smaker kan man ju lägga i efter vad man tycker är bäst. Men vad gör man om man inte vill ha vattnig/soppa. Utan man vill helt enkelt ha en gryta, tjock och så. Inte en sås.

Tack för ditt svar!

Googla ordet redning om du inte vill att grytan ska reda sig själv. Bon apetit.
Citera
2018-11-21, 13:51
Bannlyst
Citat:

Tack för ditt svar!

Vissa kokar sönder saker som naturligt "reder" som tex linser (gula daal linser kokar sönder på ett bra sätt), andra har i krossade tomater som "tjockar" till.

Kokar grytan ihop fint och spadet tjocknar naturligt, behövs ingen redning. En smaksak.

Indiska restaurangers "hemlighet" bakom deras "tjockhet" i grytor/såser baseras på att sakta koka sönder 40-50 lökar tills de blir till sås som de sedan blandar i.

Vissa reder med Vetemjöl, Potatismjöl, elr Maizenamjöl.

Andra reder enkelt efter "reduction/avkokning") med grädde, alt Chreme Fraiche (tjockar till).

Det finns olika sätt att göra redning med mjöl. Vanligast är att använda vetemjöl, men vid exempelvis allergi kan det vara bättre att använda ett mjöl som enbart består av stärkelse (tex. potatismjöl och maizena).

Redning med vetemjöl och potatismjöl ska koka ihop i ungefär fem minuter annars kommer såsen smaka mjöligt. För maizena ska koktiden inte vara mer än två minuter.

Skulle rekommendera "toppredning" om du nu måste reda en gryta.

Toppredning - blanda mjöl med dubbel mängd vatten till klumpfri (viktigt!) blandning. Tillsätt toppredningen i tunn stråle i den varma vätskan som ska redas. Såsen tjocknar i princip omedelbart vilket gör det enkelt att få rätt konsistens på såsen med hjälp av en toppredning.

Toppredning är fettsnålare än tex chreme fraiche och passar bra till såser och grytor om du vill bevara grytans smaker och undvika chreme fraiche/gräddsmak. (Why) men visst.

Sen har vi Beurre manié även kallad pastaredning, blanda lika mängder mjukt smör och vetemjöl (2 msk av varje). Om den varma såsen/grytan är för tunn så tillsätter du lite i taget i tills du får rätt konsistens. Såsen tjocknar i princip omedelbart vilket gör det enkelt att få rätt konsistens på såsen med hjälp av en pastaredning Beurre manié.
Senast redigerad av snuttis 2018-11-21 kl. 14:06.
Citera
2018-11-21, 15:42
Bannlyst
är det inte en gryta för att det tillagas i en...gryta ?

man kan ju tillaga dom genom att koka innehållet länge (så vattnet försvinner ) eller genom att ha i saker som "växer " i vattnet som röda linser. tex tillsammans med krossad tomatjävel . mums.
Citera
2018-11-21, 17:19
Medlem
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Det som gör det till en gryta är oftast att det är mindre vattenmängd (jämfört med soppa), fler 'fasta' ingredienser och större bitar (än en soppa). En soppa är ju tunnare och mer flytande. Finns ju olika vegetariska grytor, exempelvis böngryta, currygryta, linsgryta, svampgryta och chiligryta. Så du borde ju hitta något som du vill äta.

Citat:
Ursprungligen postat av off-the-bridge
är det inte en gryta för att det tillagas i en...gryta ?

Nej, även soppor och liknande kan ju tillagas i en gryta. Om man syftar på gryta (eller kastrull).
Citera
2018-11-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealion80
grädde och krossade tomater
Är det det som gör det tjockt?

Jag vill bara att vattnet skall vara tjockt och inte som en soppa. Jag är lite nervös av att testa. Det var därför jag hade i tankarna om vetemjöl först...
Citera
2018-11-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Linsgrytor är galet goda.
Jag frågar inte efter vad för gryta jag skall göra. Utan vad som gör en gryta till en gryta.

Ingenting som skall bli en sopa, utan den härliga gryta. Inte åt sås hållet. Utan en gryta, hur gör man en gryta helt enkelt?

Jag har fått svar som grädde och tomatpuré, men det gör väl inte så att det blir en gryta?
Citera
2018-11-21, 21:55
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Jag frågar inte efter vad för gryta jag skall göra. Utan vad som gör en gryta till en gryta.

Ingenting som skall bli en sopa, utan den härliga gryta. Inte åt sås hållet. Utan en gryta, hur gör man en gryta helt enkelt?

Jag har fått svar som grädde och tomatpuré, men det gör väl inte så att det blir en gryta?

Det enda som skiljer en gryta från en soppa är väl hur den första har bitar av innehåll i sig som är maten. Medans en soppa är mer en slät smaksatt dryck du äter varm.
Citera
2018-11-21, 22:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det som gör det till en gryta är oftast att det är mindre vattenmängd (jämfört med soppa), fler 'fasta' ingredienser och större bitar (än en soppa). En soppa är ju tunnare och mer flytande. Finns ju olika vegetariska grytor, exempelvis böngryta, currygryta, linsgryta, svampgryta och chiligryta. Så du borde ju hitta något som du vill äta.

Ja, detta skriver jag väl under på. Kött, fisk eller helt vegetarisk är sekundärt.
Det är mer formen på sättet att tillaga.
Sen när det gäller ingredienser så äro de oändliga tänker jag.

Citera
2018-11-22, 07:22
Medlem
Citat:

Beror på vilken sorts gryta du har tänkt göra. Saker som grädde och tomatpure passar inte i alla grytor. Men det är inte nödvändigtvis enstaka ingredienser som gör något till en soppa.

Som jag skrev tidigare: Det som gör det till en gryta är oftast att det är mindre vattenmängd (jämfört med soppa), fler 'fasta' ingredienser och större bitar (än en soppa). En soppa är ju tunnare och mer flytande.

Skillnaden mellan sås och gryta är ju oftast ännu större. Men kortfattat sagt, en gryta är en hel maträtt medan en sås oftast är ett tillbehör till mer fasta maträtter (och såsen är mer slät/flytande än vad en gryta är tänkt att vara). Så svårt att göra en gryta som blir åt såshållet. Beroende på typ av gryta, så kan du exempelvis minska vattenmängden och passa på att göra en redning till grytan. Det kan göra att det blir mer en gryta snarare än en soppa.

Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Det enda som skiljer en gryta från en soppa är väl hur den första har bitar av innehåll i sig som är maten. Medans en soppa är mer en slät smaksatt dryck du äter varm.

Alla soppor är inte släta, och mer som en dryck. Se exempelvis på Minestronesoppan, som inte är såpass slät utan fortfarande har kvar sina bitar av ingredienserna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in