Citat:
Ursprungligen postat av
L.o.a
Hej!
Jag vill inte ha kött i min gryta och vill ha en ordentlig gryta. Ingen sopp liknade form utan en god härlig gryta.
Är det vatten och vetemjölet som gör den till just gryta?
Tack på förhand!
? Vatten och vetemjöl?
Låter mer som bröd?
Gryta baseras på att sakta sammanföra bitar av saker som med tid och finess utgör en helhet. En gryta ska ha en röd tråd, bestå av hela bitar som i rätt tid komponeras att bli färdiga tillsammans. En gryta kan koka lätt i början för att sen sänka värmen och sakta låta puttra i timmar. Putta i saker eftersom (olika tider).
Olika mängd vatten beroende på vad du har i grytan. Vatten kan även tillsättas eftersom för önskad balans. Buljong, grädde eller havregrädde/soyagrädde, olja, vin, sötma, syra, kryddor.
Vissa smaker vill du sakta låta ingjutas, andra tillsätter du senare/sist. Som tex färska örter.
Tips på innehåll i vegetariska "grytor" :
Purjolök, morot, spenat, linser, lök, kikärtor, potatis, blomkål, broccoli, kokosfett, tomater, rotfrukter, chili, russin, nötter, persilja, selleri,
Personligen gillar jag inte vitlök men d brukar fölk ösa i.
Hmmmm. En ansenlig mängd vatten+buljong, sen det som tar längst tid (rotfrukter/potatis/baljväxter), efter det kokat halva tiden > i m det du inte vill koka sönder för mycket. Sen buljong igen, sen smaka av sen grädde sen vin? smaka av Salt? Peppar? mer vatten?! Tabasco? folk experimenterar med allt möjligt? Finns såna äckliga grytfonder (urk) honung citronjuice? Kokosflarn, Saffran? Chili? Ingefära för värme.
EDIT: Inget tack för tipset. Men varsegod.
Det du baserar grytan på är det som bestämmer vilka kompisar som ska i. Det resterande ska "stötta"/"utveckla"/"förstärka"/"balansera".
Färger i grytor baseras på dess innehåll som tex rödbetor, men även saker som gurkmeja, saffran, tomatpure.
Bäst är att göra det enkelt för sig. Börja enkelt med grytbaser som skivade morötter, potatis, selleri, blomkål etc.
Köttgrytor är klassiska och enklare att förhålla sig till. Vegetariska = utrymme för mer experimenterande.
Ris passar utmärkt till grytor.
Även en hemgjord chutney.