Citat:
Ursprungligen postat av
Jockiboii
Hej

Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.
Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".
Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.
Övertyga mig om att jobba vitt

Hoppas tråden hamnade rätt.
Mvh
Du ska spara lite mer till din pension och om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
Du är ju inte försäkrad t ex till och från jobbet eller har en fritidsförsäkring från ditt jobb.
Visst låter det bra att du ska ta över företaget i framtiden och förmodligen din pappas bostad också.
Blir lite nyfiken på om du har tänkt bo i ditt pojkrum tills du får företaget och bostaden?
Vill du inte bo själv i egen lägenhet som du själv står på kontraktet för?
Träffa någon och bilda familj med?
Köpa en egen bil?
Finns så många skäl för att tjäna vita pengar och ha ett jobb med bra lön.
Med vita pengar blir man helt självständig och oberoende, man kan köpa vad man vill och göra vad man vill.
Vita pengar är frihet!
De som tjänar mindre än 50k / månad kommer ändå att kunna ta lån och köpa hus / lägenhet, bil, båt, sommarstuga mm medans du inte ens kan flytta till eget boende eller köpa något dyrt då du t ex inte kan köpa en ny bil kontant.