2018-11-21, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Svarta löner kräver svarta pengar. Där försvinner många.

Risken för sjukdom. Du kanske inte får arbetsskada men man kan bryta ben, infektioner etc.

Risken att bli påkommen och upptaxerad. Spenderar du 40kkr i månaden är det risk du blir sköntaxerad såvida du inte vränner allt på knark ocj sprit.

Här kan man även ta i beaktning att det vanligaste sättet att plocka en hembrännare är via tips och tipsaren är ofta ett ex....

Det är rätt enkelt för etablerade småföretag att frigöra medel till svarta löner.
Köper in saker som företaget skulle kunna tänkas behöva, drar av momsen vid deklarationen, sälja det privat på blocket/ebay, skriver av 10-20% av värdet per år.

Har man inte knegat så får man utan större problem socialbidrag, mer eller mindre utan krav, vid sjukdom/skada.

Själv tycker jag att om man nu ska hålla på med svartjobb, så gör man bara det under så lång tid som krävs för att bygga upp en buffert för att starta ett eget företag; är inte så farligt höga skatter för företag, inte ens i Sverige, och så lever man bara på sin buffert och bekostar inte företaget något särskilt mycket, kan ju använda sig av ett par bolag till som skalbolag så att man genom företagen kan finansiera en bit av sitt leverne också(givetvis blir det viss skatt här men minskar ju ev vinstskatt så det går nästan jämt ut).

Sen när man vill ha pengar så säljer man bara av det riktiga företaget och startar upp ett nytt, är väl bara 25-30% skatt då.
Citera
2018-11-21, 04:31
Medlem
arabansplitternys avatar
Ja alla har ju inte samma förutsättningar som du.
Hade jag det skulle jag givetvis också jobba svart.
Sen är ju många statuskåta också och vill plugga för att få en hitech titel.
Citera
2018-11-21, 04:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Du ska spara lite mer till din pension och om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
Du är ju inte försäkrad t ex till och från jobbet eller har en fritidsförsäkring från ditt jobb.

Visst låter det bra att du ska ta över företaget i framtiden och förmodligen din pappas bostad också.

Blir lite nyfiken på om du har tänkt bo i ditt pojkrum tills du får företaget och bostaden?

Vill du inte bo själv i egen lägenhet som du själv står på kontraktet för?

Träffa någon och bilda familj med?

Köpa en egen bil?

Finns så många skäl för att tjäna vita pengar och ha ett jobb med bra lön.

Med vita pengar blir man helt självständig och oberoende, man kan köpa vad man vill och göra vad man vill.

Vita pengar är frihet!

De som tjänar mindre än 50k / månad kommer ändå att kunna ta lån och köpa hus / lägenhet, bil, båt, sommarstuga mm medans du inte ens kan flytta till eget boende eller köpa något dyrt då du t ex inte kan köpa en ny bil kontant.
Jag har två påställda bilar just nu, renoverar ett fint hus (har inget bygglov men ska fixa det), fin flickvän / kk träffade jag nyligen. Vad snackar du om? Varför skulle jag gå miste om allt du nämnde bara för att jag göttar mig i lite ohederliga pengar?

Bor förövrigt utomlands stundvis, där blir det inte lika komplicerat (har även affärat lite i Kina)
Citera
2018-11-21, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Mvh

Viktigt att du ser till att bli så rik/framgångsrik/har det så bra att du kan hålla distans till akademikerna som annars kommer försöka nafsa dig i hälarna när du blir 30-40 och sin vana trogen försöka omyndigförklara /förakta /socialt stigmatisera dig.

Räkna med att du behöver minst 3ggr en akademiker pisslön och eller 10ggr en akademikers samlade nettoförmögenhet för att dom, omgivningen, tjejerna direkt ska inse att det är dom som är losers och kan köra upp sitt saknar-bildning-förakt i röven.
Citera
2018-11-21, 06:39
Medlem
Citat:
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Mvh
Alla har inte en IQ-befriad far som kränger möbler😂
Citera
2018-11-21, 07:17
Medlem
arakas avatar
Citat:
o helvete.. tänkte inte på det. det tog slut med bruden för ett litet tag sedan. (Det var inte vackert kan jag säga). Hon vet allt Ska försöka ta kontakten igen med henne. Fast just nu är hon i Japan, så det blir svårt att ringa dit.
Snacka om att outa sig själv på FB.
Med all info som du lämnat ut borde det finnas gott om människor som listat ut vem du är i verkliga livet, tex någon inom polisen eller skattemyndigheten, 😁.
Hoppas att du torskar, kriminella förtjänar allt de kan få oavsett om de är blattar eller svennar.
Senast redigerad av araka 2018-11-21 kl. 07:19.
Citera
2018-11-21, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hur skall TS föra ut pengarna då? I resväskor alá "Wolf of Wallstreet"?

Skulle det vara svårt? Vem skulle stoppa? Icke existerande tullen eller icke existerande gränspolis?
Det är det minsta problemet.
Citera
2018-11-21, 07:31
Medlem
Vilken jävla tråd..

Antingen är TS en jubelidiot som skriver om sig på det sätt han gör, samtidigt som han beklagar sig över att "pappa staten" är svår att undvika.

Eller också är TS ett traditionellt troll.
En normalt fungerande person som vill undvika "pappa staten" skriver inte trådar på Fb som om det vore en jävla karta hem till honom.

Om detta är på riktigt hade du fan inte varit anställningsbar på ett riktigt sätt i ett vanligt företag, för sådana åsnor anställs helt enkelt inte. Var glad åt far din.

Lycka till!
Citera
2018-11-21, 07:36
Medlem
kaerakels avatar
Som många redan påpekat; Det visar sig när det skiter sig! Du verkar vara runt 20, så passa på att vara odödlig medan du kan. Människan är bara sorglös ett tag.
När farsan dör, eller du råkar ut för olycka eller sjukdom, kanske du hamnar i behov av det sociala skyddnät vi betalar för i detta landet.

Ang utbildning så handlad det inte bara om pengar. En dag kanske du tröttnar på att känna dig bakom flötet, och vill bidra toll samhällets utveckling - det blir krångligt om du ska vara en tredje gradens svarta får med nedärvd sysselsättning.
Citera
2018-11-21, 08:08
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Roligt att ts skriver info i sina inlägg som nästan serverar en eventuell outning i knät.
Tänk för fan på vad du skriver människa.
Snickra möbler kan du uppenbarligen men kan du tänka?
Citera
2018-11-21, 08:29
Medlem
nordicwraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Svaret på den frågan kommer du att få när du en vacker dag sågar av dig armen, bryter ryggen eller på annat sätt skadar dig på ditt jobb.

Ingen försäkring, inget stöd, ingen försäkringskassa... Att lära sig stava till begreppet "(ur)fattigpensionär" är ett tips inför en sådan situation.

Yepp, man får ha lite konsekvenstänk. Jag jobbade ett tag i flyttbranschen med att lyfta pianon och sånt och nu i efterhand när man är lite äldre så förstår man ju hur jävla puckat det är att lyfta ett piano 6 trappor utan försäkring. Skulle det varit värt den där tusingen när man låg ihopgipsad på sjukhuset och var skadad för livet? xD
Citera
2018-11-21, 08:52
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag har två påställda bilar just nu, renoverar ett fint hus (har inget bygglov men ska fixa det), fin flickvän / kk träffade jag nyligen. Vad snackar du om? Varför skulle jag gå miste om allt du nämnde bara för att jag göttar mig i lite ohederliga pengar?

Bor förövrigt utomlands stundvis, där blir det inte lika komplicerat (har även affärat lite i Kina)

Vem som helst kan ha bilar påställda (och avställda) skrivna på sej.
Det jag skrev var att du kan inte gå till en bilhandlare och köpa en helt ny bil kontant.

Visst du renoverar på ett hus.
Men du har ju inte köpt det heller kontant så du har väl fått huset av pappa?

Livet blir komplicerat när man hela tiden måste vara på sin vakt för att inte berätta för mycket för folk om varför man har mycket pengar.

Och om du någon gång får barn så blir det svårt att ge dem några större summor.

Njut av livet och pengarna så länge du är ung men ha de råd som du fått av mej och andra här i åtanke inför framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in