2018-11-21, 00:12
Medlem
Didajdidajdas avatar
Haha! Du fick det att låta som att du lyckats med bedriften att skaffa bra kontakter, och att du uppmanar andra att också göra det. Sen såg jag att det var din far 😆🤔

Jo, håller med dig i sak. Men en person som har kontakter, är ofta en person som är social och allmänt ”likeable”, förmodligen ingen idiot heller. Dessa ”likeable” människor passar också på väldigt många arbetsplatser. Alla sitter dock inte på de kvalitéerna tyvärr. Då är det svårare att få ett brett kontaktnät.
Citera
2018-11-21, 00:12
Medlem
Du svarar ju i stort sätt på din egen fråga. Alla har inte de kontakter som krävs för att kunna hålla ett så pass stabilt svartjobb som du har.

Har visserligen själv enbart svart inkomst som består av försäljning via tradera, facebook ebay etc. Tjänar inte jättemycket men har å andra sidan väldigt mycket fritid. Jag är också lyckligt lottad på så vis att jag har föräldrar som bor väldigt stort och inte bryr sig om jag tar ett av rummen. Ingen hyra alltså, betalar bara för käk. Spenderar annars jävligt lite till vardags utan drar till Asien några månader om året ist.

Inte riktigt så flott som det verkar dock Problemet med min inkomst är att den är så otroligt osäker. Räcker med t.ex. att någon mensig traderaanställd stänger ner mitt konto (behövs ingen anledning, de gör vad de vill) så skakas min ekonomi rätt ordentligt. Osäkerheten ger mig en del ångest ibland när jag reflekterar över den. Måste se till att ta ett vitt jobb på halvtid som "backup" och som ett alias för skattmasen, och börja sälja på egen plattform som inte kan stängas ner godtyckligt.
Senast redigerad av eCola 2018-11-21 kl. 00:17.
Citera
2018-11-21, 00:31
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eCola
Du svarar ju i stort sätt på din egen fråga. Alla har inte de kontakter som krävs för att kunna hålla ett så pass stabilt svartjobb som du har.
Precis, hade jag haft en farsa som lät mig jobba 75% för 50 000 kr per månad skattefritt samtidigt som jag "super och går på folkhögskola" så hade jag hakat på direkt.

Har inga problem med att jobba, bara det att möjligheterna saknas. Ställa mig på Donken och steka hamburgare drar jag inte in mer på än mitt bidrag ändå.
Citera
2018-11-21, 00:35
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
o helvete.. tänkte inte på det. det tog slut med bruden för ett litet tag sedan. (Det var inte vackert kan jag säga). Hon vet allt Ska försöka ta kontakten igen med henne. Fast just nu är hon i Japan, så det blir svårt att ringa dit.
Du är så rökt grabben, hon kommer gola ned dig efter att hon kommer hem från Japan. Sen blir du skönstaxerad vettdu.

Nä, du får väl muta henne med 10 lakan eller nåt. Ingen match för en man med din inkomst.
Citera
2018-11-21, 00:37
Medlem
jah_man2s avatar
Kolla TS andra trådstarter om ni vill bedöma sanningshalten..
OnT så jobbade jag oxå svart några år på 80-talet. Det blev precis så som så fler andra skribenter i tråden redan sagt. Stort hål i cv't och sämre pension.
Citera
2018-11-21, 00:43
Medlem
per-albins avatar
Citat:
o helvete.. tänkte inte på det. det tog slut med bruden för ett litet tag sedan. (Det var inte vackert kan jag säga). Hon vet allt Ska försöka ta kontakten igen med henne. Fast just nu är hon i Japan, så det blir svårt att ringa dit.
Knack knack
-jackiboii vem där?
Ekobrottsmyndigheten
-jackiboii Fuuuuck!
Senast redigerad av per-albin 2018-11-21 kl. 00:43. Anledning: Felstavning
Citera
2018-11-21, 01:26
Medlem
Ts skriver så här i annan tråd: "Under den senaste tiden har jag haft svårt för att urskilja vad som verkligen hänt och inte."

Mycket talar för att det mesta ts satt på pränt i denna tråd hör till dennes drömmar, inte mycket som förefaller rimligt eller logiskt direkt.
Citera
2018-11-21, 01:58
Medlem
Ruger89s avatar
Jag tvivlar på sanningshalten i detta men visst, det går att leva på svartjobb. Jag jobbade svart en tid i byggbranchen i Sverige som tonåring men hade dåliga erfarenheter av en arab som började sluta betala mig.

Problem som pension eller kredit är reella, men också överdriva tror jag. Men en annan framförhållning kan vara bra att ha.

Här i USA där jag bor nu är väl enda problemet med svartjobb att om du mot all förmodan torskar så är det rediga straff.

Det ska dock tilläggas att det här är ett mer kontantanvändande samhälle och att svartjobb är allmänt accepterat här.

Någon har plockat typ 14000 sek extra i månaden i ett par år nu, utöver dennes vita jobb.

Och all heder till dig att du vägrar kommunistskatt i asylsverige!
Citera
2018-11-21, 02:18
Medlem
Citat:
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Mvh

Nej jobba inte vitt fortsätt som du gör, krossa systemet med dess egna medel, tillslut finns inga pengar kvar till att importera Mellanöstern/Afrika.
Citera
2018-11-21, 02:19
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Det här känns bara som obefogat skryt från din sida. Det faktum att du formulerar ditt inlägg som om du har kommit på något genialiskt är skrattretande. Du säger att det bara är att skaffa kontakter för att sedan få ett svart arbete. Däremot så har du inte skaffat några kontakter utan du jobbar åt din PAPPA.

Om du ska försöka skryta om din livssituation så borde du åtminstone framföra prestationer som tyder på att det är välförtjänat.
Citera
2018-11-21, 03:02
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hej Jag har i några år arbetat inom ett familjeföretag som producerar möbler och liknande. Jag har sysslat med lite andra sidoprojekt för att hålla staten borta. Just nu "pluggar" jag på folkhögskola på något hippieprogram, men det är så att arbetsförmedlingen slipper tro att jag saknar sysselsättning.

Anstränger mig inte alls med studierna och har jävligt mycket frånvaro. Det spelar egentligen ingen roll. Får ut 50k svart i månaden från min far. Ibland mer, ibland lite mindre. Jobbar ~75% i snitt. Resten av tiden super jag eller "studerar".

Sparar 10k i månaden. Kommer ta över företaget när farsan blir för virrig. Varför pluggar folk till "fina" jobb när kontakter fixar biffen? Finns det någon poäng för mig att plugga och jobba "vanligt"? Har kollat på civilingenjör men då skulle jag tjäna mindre än om jag tog över företaget.

Övertyga mig om att jobba vitt Hoppas tråden hamnade rätt.

Mvh

Du ska spara lite mer till din pension och om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
Du är ju inte försäkrad t ex till och från jobbet eller har en fritidsförsäkring från ditt jobb.

Visst låter det bra att du ska ta över företaget i framtiden och förmodligen din pappas bostad också.

Blir lite nyfiken på om du har tänkt bo i ditt pojkrum tills du får företaget och bostaden?

Vill du inte bo själv i egen lägenhet som du själv står på kontraktet för?

Träffa någon och bilda familj med?

Köpa en egen bil?

Finns så många skäl för att tjäna vita pengar och ha ett jobb med bra lön.

Med vita pengar blir man helt självständig och oberoende, man kan köpa vad man vill och göra vad man vill.

Vita pengar är frihet!

De som tjänar mindre än 50k / månad kommer ändå att kunna ta lån och köpa hus / lägenhet, bil, båt, sommarstuga mm medans du inte ens kan flytta till eget boende eller köpa något dyrt då du t ex inte kan köpa en ny bil kontant.
Citera
2018-11-21, 03:47
Medlem
Mullrets avatar
För att svara TS. Hade alla jobbat svart så hade inte samhället haft vägar, sjukhus, skolor, polis med mera.
Så, i princip hade alla medborgare fått bättre ekonomi ifall svartjobben försvunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in