Jag hamnade strid samtidigt med Ottomanerna+alliansen, Portugal+England och blev inte som jag hoppades på, jag var tvungen erövra ett par provinser i England för att få mina Italienska provinser som England hade.
Jag erövrade flertal par Portugal provinser (ex Marocko provinser) samt Azerol ön samt nordafrikanska provinser från dem.
Där vid Marocko har jag lagt stark flotta så att jag kan slå ut inkommande framtida fienders flottor med transport.
Englands provinser i deras ö har jag kvar pga framtida CB med gräns krig samt försvagade hela England genom tvingande dem frigöra flera stater och jag har fått flertal vassaler och allierade =)
Ottomanerna fick helt stryk och jag ockuperade vart enda provins som det gick men pga det går ej ta alla provinser så har jag istället splittrad upp dem i två delar, där Ungern och Muscovy är på dem i norra och jag har siktad på att erövra öst.
Gick på Mamlukerna och ockuperade ända hela vägen till Jerusalem för att få extra prestige.
Jag har ca 17 vasaller (inkl allierad+giftemål) och allierade nu efter jag frigjorde dem från ottomanerna och England.
Savoy har jag inte annekterad pga jag vill ha en bra försvarslinje mot Frankrike samt har Schweiz som min starkaste allians.
Österrike har bara en provins kvar efter de tjafsade med mig och jag har jävlig bra relation så jag har inte blivit mer exkommunicerad efter en gång när jag annekterad Papacy =D
Nu funderar jag på om jag ska sikta ta över fler av Ottomanernas provinser innan de blir för starka eller fortsätta erövra Mamlukerna innan Omen och andra tar över resterande provinser.
Jag sparade min fil och sen loggade jag mig in i Frankrike för att se deras styrka, det ser ut som jag kan slå ut dem då de har 7fiender på sig samt jag har 3ggr mer manpower att offra, vill inte ha Frankrike som framtida fiende. Kanske ska jag sikta krossa Fransmännen som jag gjorde med Österrike, tvinga dem frigöra nationer så de vågar inte möta mig en gång till.
Jag har inte expanderad så stort som möjligt, jag testade vänta med expandera efter 2av mina provinser blev mina egna (Pisa och den andra) men tog över Venice under den tiden...
Samt jag är jävligt dålig på det här att lira Italien, så jag har kvar mycket att lära mig.
http://imageshack.us/photo/my-images/845/eu313italy.jpg/
Märkte en grej, att man borde vänta att forma Italien, för det hindra acceptera andras kulturer lika snabbt som förut, likt som jag gjorde med Scandinavium... rätt eller fel?
mvh M
edit...jag har försökt skapa god relation med Spanien men de vägrar alliera med mig, hade gärna haft dem på min sida för att krossa Frankrike helt =/