2011-09-30, 15:41
Medlem
nvm
Citera
2011-09-30, 19:14
Medlem
Mystiqes avatar
Jag hamnade strid samtidigt med Ottomanerna+alliansen, Portugal+England och blev inte som jag hoppades på, jag var tvungen erövra ett par provinser i England för att få mina Italienska provinser som England hade.
Jag erövrade flertal par Portugal provinser (ex Marocko provinser) samt Azerol ön samt nordafrikanska provinser från dem.
Där vid Marocko har jag lagt stark flotta så att jag kan slå ut inkommande framtida fienders flottor med transport.

Englands provinser i deras ö har jag kvar pga framtida CB med gräns krig samt försvagade hela England genom tvingande dem frigöra flera stater och jag har fått flertal vassaler och allierade =)

Ottomanerna fick helt stryk och jag ockuperade vart enda provins som det gick men pga det går ej ta alla provinser så har jag istället splittrad upp dem i två delar, där Ungern och Muscovy är på dem i norra och jag har siktad på att erövra öst.

Gick på Mamlukerna och ockuperade ända hela vägen till Jerusalem för att få extra prestige.

Jag har ca 17 vasaller (inkl allierad+giftemål) och allierade nu efter jag frigjorde dem från ottomanerna och England.

Savoy har jag inte annekterad pga jag vill ha en bra försvarslinje mot Frankrike samt har Schweiz som min starkaste allians.

Österrike har bara en provins kvar efter de tjafsade med mig och jag har jävlig bra relation så jag har inte blivit mer exkommunicerad efter en gång när jag annekterad Papacy =D

Nu funderar jag på om jag ska sikta ta över fler av Ottomanernas provinser innan de blir för starka eller fortsätta erövra Mamlukerna innan Omen och andra tar över resterande provinser.

Jag sparade min fil och sen loggade jag mig in i Frankrike för att se deras styrka, det ser ut som jag kan slå ut dem då de har 7fiender på sig samt jag har 3ggr mer manpower att offra, vill inte ha Frankrike som framtida fiende. Kanske ska jag sikta krossa Fransmännen som jag gjorde med Österrike, tvinga dem frigöra nationer så de vågar inte möta mig en gång till.

Jag har inte expanderad så stort som möjligt, jag testade vänta med expandera efter 2av mina provinser blev mina egna (Pisa och den andra) men tog över Venice under den tiden...
Samt jag är jävligt dålig på det här att lira Italien, så jag har kvar mycket att lära mig.

http://imageshack.us/photo/my-images/845/eu313italy.jpg/

Märkte en grej, att man borde vänta att forma Italien, för det hindra acceptera andras kulturer lika snabbt som förut, likt som jag gjorde med Scandinavium... rätt eller fel?

mvh M

edit...jag har försökt skapa god relation med Spanien men de vägrar alliera med mig, hade gärna haft dem på min sida för att krossa Frankrike helt =/
Senast redigerad av Mystiqe 2011-09-30 kl. 19:20.
Citera
2011-10-03, 14:03
Medlem
bax88s avatar
Lirar för tillfället so Brandenburg och har som mål att forma tyska riket.

Men hur fan ska man göra för att klara av det? Så fort man annekterar några små kurfurstendömen så rusar ju badboyen iväg pga "unlawfull HRE territorier"

Blir det annars när man formar kungariket Prussien (väntar på en kung med diploskill 7 för tillfället).
Eller måste man helt enkelt gå ur HRE?

Sen, kan man bara bygga en embassy en gång? Efter att området den var i bli en core-provins så försvinner den ju och går inte att bygga någon annan stanns fastän alla krav är gröna? Lite synd om det inte skulle gå nå mer för -0.4 i badboy varje år är ganska skönt.

Samma sak gällande march, förstörde den för jag ville ha den jag byggt på ett mer strategiskt ställe men då går den inte att bygga länge?

Fast mest intresserad är jag hur man ska kunna ta Tyskland utan att få en badboy som skriker anfall mig. Som det blir nu får man bara expandera österut in i Polen och sånna stater.
Citera
2011-10-03, 16:19
Medlem
Krösus Sorks avatar
Du bör bara i undantagsfall erövra provinser i HRE (om du är medlem), nyckeln är diplomati. Vasaller är trevligt, PU:s är bättre. Använd claim throne och fabricate claims.

Du bör också satsa på att ta Poznan och Kalizs, om du som medlem erövrar provinser som är med i HRE (men nationen du ligger i krig med) så får du cores på provinserna. Det är inte ovanligt att TO går in i pommern, då kan du passa på...

Embassies kan byggas fler gånger (men du kan bara ha en åt gången).
Citera
2011-10-03, 20:54
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Du bör bara i undantagsfall erövra provinser i HRE (om du är medlem), nyckeln är diplomati. Vasaller är trevligt, PU:s är bättre. Använd claim throne och fabricate claims.

Jo,kom märkte det, var bara lite konfunderad för om det var i "vanliga" EU3 så genererade en fabricate claim en temporary core på provincen. Men fattade att man var tvungen att smiska landet och göra en union av det och vänta på att ens kung ska dö så man får nå landmassa.

Om man ärver kronan så att säga till det andra landet, får man bara core på deras core-provincer. Så om dom har 2 st provincer som dom ej har core på får man vänta i 50 år då innan man själv får en core där?

Citat:
Du bör också satsa på att ta Poznan och Kalizs, om du som medlem erövrar provinser som är med i HRE (men nationen du ligger i krig med) så får du cores på provinserna. Det är inte ovanligt att TO går in i pommern, då kan du passa på...

Kan man göra det som vanlig medlem eller måste man vara kejsare för det? Detta gäller bara för länder som inte är med i HRE va?

Citat:
Embassies kan byggas fler gånger (men du kan bara ha en åt gången).

Jo, det var bara nå som var cp i spelet, efter att jag slog av det och slog på det så funkade det.
Citera
2011-10-04, 00:14
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Jo,kom märkte det, var bara lite konfunderad för om det var i "vanliga" EU3 så genererade en fabricate claim en temporary core på provincen. Men fattade att man var tvungen att smiska landet och göra en union av det och vänta på att ens kung ska dö så man får nå landmassa.

Om man ärver kronan så att säga till det andra landet, får man bara core på deras core-provincer. Så om dom har 2 st provincer som dom ej har core på får man vänta i 50 år då innan man själv får en core där?
Ja, du får bara cores där junior partner har cores.

Citat:
Kan man göra det som vanlig medlem eller måste man vara kejsare för det? Detta gäller bara för länder som inte är med i HRE va?
Alla medlemmar (inkl. kejsaren) får cores, däremot så får kejsaren endast imperial ban casus belli.
Och ja...
Citera
2011-10-04, 01:10
Medlem
Capitán Js avatar
Spelar som Vijaynagar eller hur det stavas.
Första målet är att ta indiska halvön. Men sen då? Behöver tips!
Citera
2011-10-04, 04:56
Medlem
Freddykings avatar
Hur fan gör ni när ni spelar EU3? Jag har spelat det 3 gånger. Fast de 3 gångerna har jag suttit i cirka 18 timmar i sträck och förstört de 3 närmaste dagarna pga dygnsrytm och missat grupparbete i skolan.

Det är sjukt kul att spela. Har spelat very easy hittils och det känns som att saker går lite för lätt. Gamet jag spelar nu har jag satsat mycket på kolonisering(spelar Sverige såklart). Har typ hela öst-nordamerika och har inte haft jätteproblem med några krig hittils. I mina krig som har gått dåligt kommer jag ändå alltid som segrare då mina motståndare får war exhaustion och ger till slut upp.

Något som var fuckat i detta game var att i början när man är i Kalmar unionen så kom Danskarna i krig med England,Castille och Portugal och de lyckades ockupera hela Norge och Danmark men jag stod på mig och hade bara Lappland ockuperat av Engelsmännen.

Tillslut blev de fred och Castille fick 2 provinser i Norge,England fick Fyn,Lappland,Finnmark.

Jag hamnade i ett kolonikrig med Castille där jag vann och fick några provinser i nordamerika samtidigt som norge blev självständigt igen. Tog ända till slutet av 1600 talet för att jag skulle ta hela Norge + Lappland som varit ägt av England från början, fast England blev splittrat efter något krig så Northumberland fick provinsen. Och jag hade aldrig CB på dem plus att de lyckades alltid vara allierade med några så jag pallade inte starta krig.

SJUKT JÄVLA BEROENDEFRAMKALLANDE!! Non-Smoking-Generation släng er i väggen. Här behövs Non-EU3-Generation.
Citera
2011-10-04, 13:36
Medlem
Freddykings avatar
En tanke. Kan man "förinta" HRE?
Citera
2011-10-04, 14:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyking
En tanke. Kan man "förinta" HRE?
Japp. Om du har alla elektorer och kejsaren som vasaller och/eller 100% ockuperade så dyker det upp en knapp i HRE-rutan där du kan plocka ner det. Det kräver ju lite jobb men om man passar på att vasallisera elektorerna när man får chansen så hamnar man förr eller senare i ett läge där man är i krig med den/dom sista elektorerna + kejsaren och då gäller det bara att se till att inte sluta fred med nån av dom förrän man har alltihop under 100% kontroll.
Citera
2011-10-04, 16:10
Medlem
GeneralEttans avatar
Jag köpte nyss Detta spel några tips om nått lätt land att börja med?
Citera
2011-10-04, 16:26
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralEttan
Jag köpte nyss Detta spel några tips om nått lätt land att börja med?

Castille och Portugal var lättaste av alla tyckte jag, då var jag helt nytt till spelet.

Kör du som Portugal ska du alliera dig med Castille och säga upp alliansen med England (som kommer dra åt dig massa onödan krig). Fixa upp snabbt rätt NI och forskning och sikta på kolonisera den nya världen, kolonisera ö-bryggor (t.ex. Azreol hur det stavar och den där Bermuda ön), erövra Azteck och Inka för guld och grymma provinser.
Hjälp till Castille mot t.ex. Marocko (erövra provinser ofc) men undvik ta andra provinser från andra väst-länder, det är Castille för, som ska vara ditt livvakt.

Kör du Castille så förhindra Portugal så snabbt som möjligt (så slipper du en mindre att tävla om kolonisering) och du kan börja sikta på erövra nord-afrikanska länder samt sikta på skapa Spanien.

Dessa 2 nationer gick jävligt lätt...och då var jag helt ny och fattade noll hur spelet funkade.

mvh M

edit.

http://www.paradoxian.org/eu3wiki/Main_Page

Alla nationer har inte blivit uppdaterad de senaste versionerna, men det är en liten väg beskrivning hur man kan göra och om man är nu i spelet...
Senast redigerad av Mystiqe 2011-10-04 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in