2011-09-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nja. Man tar attrition men i ens hemprovinser så fylls arméerna oftast på snabbare än vad dom dör så det märks inte på antalet soldater. Däremot som du säger så får dom skyhög war exhaustion och dom kan få problem med manpower efter ett tag eftersom dom måste fylla på från den hela tiden.
Står dom 124K i en provins och 5% dör av attrition (standard-ickevinter) så måste drygt 6k tas från deras manpower varje dag för att fylla på den armén.
Jaha, ja. De har över 6 gånger så mycket manpower som jag. Tyckte att jag hade tillräckligt ända fram till det här kriget.

Det känns ju som att det är mer värt att sätta 50k gubbar på att kuva hela Asien än 500k på att spöa tyskjävlarna och få kanske 1-2 provinser som inte ens har hamn. Men är man hämndlysten så är man, de ska ha spö om jag så måste köra sedelpressarna i treskift.
Citera
2011-09-27, 21:20
Medlem
Dalarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Jaha, ja. De har över 6 gånger så mycket manpower som jag. Tyckte att jag hade tillräckligt ända fram till det här kriget.

Det känns ju som att det är mer värt att sätta 50k gubbar på att kuva hela Asien än 500k på att spöa tyskjävlarna och få kanske 1-2 provinser som inte ens har hamn. Men är man hämndlysten så är man, de ska ha spö om jag så måste köra sedelpressarna i treskift.

Se det på den ljusa sidan, det behövs bara ett storkrig för att kollapsa en stormakt för gott!

offtopic: vår lilla tråd fyller 100 sidor

Edit: Förresten, jag har stött på ett problem som Tyskland. Jag började som Brandenburg (alltså en elector till HRE) och formade sedan Preussen, och till sist Tyskland (siktar ej på att forma HRE). Jag drev bort Böhmen och Österrike så de tappade sitt stöd, och så så blev jag kejsare. Jag lämnade HRE när jag fick mina cores, samma år som jag formade Tyskland, men jag är fortfarande en elector!

Efter min kung dog så blev Burgundy kejsaren, och Normandy efter jag gjorde Burgundy till min vassal. Hursomhelst, nu börjar Normandy skicka a formal request till mig hela tiden, och jag kan inte lämna HRE med de 3-5 provinser jag inte har cores på! Jag tittade på kraven att lämna HRE med specifika provinser och det krävdes att ha mindre än 0 i relationer med kejsaren och att huvudstaden inte skulle vara inom HRE, men eftersom jag är en elector så är ju alla provinser inom HRE! Vad gör jag? Det enda jag kan kommer att tänka på är att förklara krig mot Normandy, men det är endast en tillfällig lösning och jag skulle behöva vara i konstant krig för att undvika a formal request (då den inte kan skickas i krig). Krigen i sig är inga problem eftersom jag har alla tyska provinser, preussen, österrike, norditalien och danmark-skåne.
Senast redigerad av Dalaran 2011-09-27 kl. 21:41.
Citera
2011-09-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalaran
Se det på den ljusa sidan, det behövs bara ett storkrig för att kollapsa en stormakt för gott!
Men hur erövrar man dem? Det är ju omöjligt att få bra CB på dem, i alla fall från Iberiska halvön.

Det löste sig ganska bra i alla fall. Av någon anledning bröt Bavaria och Austria alliansen, så då tog jag tillfället i akt och laddade upp ~200k trupper på gränsen till Bavaria, anföll en av deras allierade som jag hade en CB mot, och sen blitzkriegade jag dem. Jag var lite halvhög på infamy efter några kolonialkrig så jag nöjde mig med att bryta upp landet i 5 delar.

Nu börjar det dock kännas som att jag har vunnit, och året är bara 1640. Brukar det gå så illa?
Citera
2011-09-27, 23:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalaran
Bug
Finns ju ett par lösningar där. Enklast är väl att spara när du får requesten och ladda om spelet, då försvinner den.. Annars kan du editera din sparfil också, ta bort dig som elektor.
Citat:
Men hur erövrar man dem? Det är ju omöjligt att få bra CB på dem, i alla fall från Iberiska halvön.

Det löste sig ganska bra i alla fall. Av någon anledning bröt Bavaria och Austria alliansen, så då tog jag tillfället i akt och laddade upp ~200k trupper på gränsen till Bavaria, anföll en av deras allierade som jag hade en CB mot, och sen blitzkriegade jag dem. Jag var lite halvhög på infamy efter några kolonialkrig så jag nöjde mig med att bryta upp landet i 5 delar.

Nu börjar det dock kännas som att jag har vunnit, och året är bara 1640. Brukar det gå så illa?
Kort sagt.. Japp. AI:n är så pass kass så att om man har lite koll på vad man sysslar med så kan man vara ostoppbar efter typ 100 år. Jag brukar sätta lite speciella regler och mål för vad jag ska göra under ett spel för att hålla det vid liv lite längre.
Citera
2011-09-28, 01:28
Medlem
Mystiqes avatar
Ang om giftemål, ibland får jag ploppade meddelande att jag står i tur i led att "förena landet" men sen händer inget.
Bohemia, Österrike och de andra, de får samma option och kan få dessa provinser. Det är inte fabricate claime? För jag såg inte de hade krig mot varandra.

Just nu på mitt game:
Jepp Napel har gömt sig en provins mitt i afrikas sahara, så jag kan inte ta deras huvudcore på mitt Italienska landet. Gå igenom fasen genom hela öken (speciell jag vet inte om de gömmer mer än en provins där) och få på på mig andra starka nationer.
Fundera dags att börja ta bort kroatien och Österrike istället.

England har blivit spöad, jag och castille har occuperad vart enda provins, nu funderar jag om jag ska sikta ta Irland och kolonisera Nordamerika, eller sikta på något nytt att erövra runt medelhavet och trycka mig igenom öst-afrika och senare ta över Indien...
Citera
2011-09-28, 05:04
Medlem
Mystiqes avatar
Tänkte på med diplo-annex.

Jag har försökt diplo-annex vassaler med andra kulturer utan framgång (självklart har jag en core bredvid gränsen) men utan framgång.

Så jag testade att fuska genom maxa prestige, max legitacamy, max stability, nolla infamy och ha en högklass diplomat, men fortfarande så får jag svar som "impossible". Ofc har jag 200relation när jag försöker.

Så frågan är, ska jag bara tvångs vassilera andra länders alla provinser vars andra kultur och religion men köra på diplo-annex de som hör samma kultur och religion som mig?

Även en grej som störande, förut kunde jag diplo-annex Savoy men inte längre, jag sparade dem tillsammans med Österrike som barriär mot Frankrike.
Upptäckte Savoy har koloniserad 2provinser i Afrika, kan det vara som problemet?

Jag krossade Österrike och friade en av riket vars har en guldgruva (glömt namnet start nåt med T), fortfarande testade jag fuska för att se om det funkar med nada.

Jag har ingen option för Fabricate claime och det enda som ser ut som jag kan göra vissa av mina vassaler är claim throne.

Obs, alla mina vassaler har jag som allians och giftemål.

tacksam för svar.

mvh M

PS se min andra post, har inte klurat ut än hur jag ska göra DS
Citera
2011-09-28, 13:54
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
text
Vad gäller diplo-annex så är en bra tumregel att ju längre de har varit dina vasaller desto lättare är det att annektera. Vad man också bör jobba på är att få upp "trust", när det gäller vasaller är det en bra grej att aktivt nedkämpa rebeller i deras riken.

Dessutom underlättar en hög diplo-skill och det lättaste sättet att få en sån är att ha en stor sphere of influence.

Slutligen så är det bra att ha mer income, större arméer och större land.
Citera
2011-09-28, 16:47
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vad gäller diplo-annex så är en bra tumregel att ju längre de har varit dina vasaller desto lättare är det att annektera. Vad man också bör jobba på är att få upp "trust", när det gäller vasaller är det en bra grej att aktivt nedkämpa rebeller i deras riken.

Dessutom underlättar en hög diplo-skill och det lättaste sättet att få en sån är att ha en stor sphere of influence.

Slutligen så är det bra att ha mer income, större arméer och större land.

Okey tackar...

Så jag ska göra dessa:

. Influense of sphere med diplomat
. Bekämpa rebeller eller hjälpa dem om de blir anfallna
. Vara större eller starkare än dem
. Ha ingen efterbliven kung och fixa en bra diplomat

Jag har förstått rätt nu?

tack i förhand.

mvh M
Citera
2011-09-28, 17:09
Medlem
Peccavis avatar
Citat:

Ja på tal om det, befinner mig i exakt samma situation själv just nu. Såhär ser mitt rike ut..

http://tinypic.com/view.php?pic=6ezszs&s=7
http://tinypic.com/view.php?pic=2z9jle0&s=7

Och jag började som Bavaria..
Citera
2011-09-30, 00:29
Medlem
connyjonnyronnyochsonnys avatar
Tack alla ni som svarade på mina frågor!!
Tack också för alla tips som jag dock inte tog vara på. Nu spelar jag Sverige på -very easy-
Går tråkigt bra och jag har massa kolonier som ger pengar. Ett par frågor dock, hur fasiken kan man ta vara på guldet man har i provinserna?? Behöver man nå en viss Governmentnivå för att kunna gräva?
Sen undrar jag lite angående Terra Incognita, när man spelar på svårare grader så får man väl inte alla upptäckter serverade på ett fat heller??
Jag valde även den här New Idea som gjorde att man fick använda sig av conquistadorer och det där...men inte fan får jag några sådana!!

Fan också vad pinsamt att jag spelar på den lätta nivån...men det är bara för att lära mig lite, och jag som lirade EU massor när det första kom ut

Tacksam för svar!!!!
Hej
Citera
2011-09-30, 05:55
Medlem
Dalarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av connyjonnyronnyochsonny
Tack alla ni som svarade på mina frågor!!
Tack också för alla tips som jag dock inte tog vara på. Nu spelar jag Sverige på -very easy-
Går tråkigt bra och jag har massa kolonier som ger pengar. Ett par frågor dock, hur fasiken kan man ta vara på guldet man har i provinserna?? Behöver man nå en viss Governmentnivå för att kunna gräva?
Sen undrar jag lite angående Terra Incognita, när man spelar på svårare grader så får man väl inte alla upptäckter serverade på ett fat heller??
Jag valde även den här New Idea som gjorde att man fick använda sig av conquistadorer och det där...men inte fan får jag några sådana!!

Fan också vad pinsamt att jag spelar på den lätta nivån...men det är bara för att lära mig lite, och jag som lirade EU massor när det första kom ut

Tacksam för svar!!!!
Hej

Menar du guld som du har i vissa provinser? Du kan inte "gräva" upp guldet, utan det ger bara provinsen en riktigt höga bonusar och du har en liten chans att få guld rush eventet (400 dukater och 0.1 inflation).

Jag vet faktiskt inte ifall man upptäcker TI snabbare på lättare svårighetsgrader, men om du har "spread of land/sea provinces" på default så borde du upptäcka sånt som andra (inom din teknologi grupp, alltså européer) 50 eller 100 år efter de har gjort det.

Och för att hyra explorers och conquisitadors så går du bara in i tabben där du hyr vanliga generaler. De kostar 1 kolonist styck förresten.
Citera
2011-09-30, 12:17
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av connyjonnyronnyochsonny
Går tråkigt bra och jag har massa kolonier som ger pengar. Ett par frågor dock, hur fasiken kan man ta vara på guldet man har i provinserna??
Guld ger en väldigt hög production-income, så det tas om hand automatiskt. Om det handlar om att du vill få ut pengar för det får du gå in och ändra på treasury slidern, se upp med inflationen bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in