2019-01-25, 09:19
Medlem
Demokratin i Sverige urholkas, mer och mer. Svenska folket rstar p partiernas program och agenda, efter valet bildar partierna D och nu en D2, man praktar bort valresultatet, vilket kan innebra att man fljer inte folkviljan, utan Socialdemokraterna kommer alltid bilda regering och stadsminister, vad n folk rstar p. Partierna gr en "Annie Lf" efter valet. Och har nu lurat sina vljare 2 val i rad. Om detta fortstter, s har politikerna gjort en statskupp och gjort Sverige till ett enpartisystem, dr den socialdemokratiske stadsministern alltid bildar regering.
Citera
2019-01-30, 11:14
Medlem
MrWins avatar
Makten ver politiken delas mellan media och vljarna.

Media har hand om invandring, feminism och Hbtq. Vljarna har hand om allt det andra.

Sjuklverns politiker har lrt sig att tnka i samma banor som media och tar viss hnsyn till vljarnas nskeml.

Ett parti, SD, har dock haft mage att ta upp invandringsfrgan och har drfr blivit medias och sjuklverns hatobjekt nummer ett.

Nr Lfven talar om att SD inte skall ges inflytande betyder det i klartext att massinvandringen mste fortstta fr det har media bestmt.
Citera
2019-02-26, 17:34
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Makten ver politiken delas mellan media och vljarna.

Nej, s hr ska det st: Makten ver folket, delas mellan politikerna och media.
-------------------------------------
Till media rknas ju ven dom fria nyhetssajterna p webben, och inom politikerklassen r det kommunalpoltikerna som utvar strst makt ver folket.
Citera
2019-02-27, 23:23
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Till media rknas ju ven dom fria nyhetssajterna p webben, och inom politikerklassen r det kommunalpoltikerna som utvar strst makt ver folket.

Att kommunalpolitiker skulle ha mer makt n rikspolitiker hller jag inte med om. De bestmmer fortlpande ver t ex hur skatte- och bidragspolitiken skall vara utformad. n s lnge kan inte media pverka den biten.
Citera
2019-02-28, 01:30
Bannlyst
Citat:

Citat:
Att kommunalpolitiker skulle ha mer makt n rikspolitiker hller jag inte med om. De bestmmer fortlpande ver t ex hur skatte- och bidragspolitiken skall vara utformad. n s lnge kan inte media pverka den biten.

Kommunalpolitiker ska INTE finnas, eftersom kommuner INTE ska finnas. Makten ska centraliseras. D kommer Sverige troligen fungera bttre som demokrati iallafall. Men demokrati r skit.
Citera
2019-02-28, 01:32
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:

Nu bor ju inte jag i Stockholm, s jag pverkas mer av kommunalpolitikerna n majoriteten hr p Flashback. Den stora massan r en omedveten hop, som endast vill vara omtyckta av alla, och viktigast av allt - den stora massan lyder PK-media !

Som fritidspolitiker vet jag tminstone vad svenska folket vill ha. Men dom vgar inte erknna det ppet. (Jimmy kesson kan bertta mer)
Citera
2019-02-28, 01:52
Bannlyst
Citat:
Nu bor ju inte jag i Stockholm, s jag pverkas mer av kommunalpolitikerna n majoriteten hr p Flashback. Den stora massan r en omedveten hop, som endast vill vara omtyckta av alla, och viktigast av allt - den stora massan lyder PK-media !

Som fritidspolitiker vet jag tminstone vad svenska folket vill ha. Men dom vgar inte erknna det ppet. (Jimmy kesson kan bertta mer)

Svenska folket finns INTE. Det finns mnniskor i Sverige, ca 10 miljoner. Alla dessa borde ha vetortt nr det gller politiska beslut i Sverige. D kan man tala om demokrati. Men demokrati r egentligen skit.
Citera
2019-03-10, 11:04
Medlem
Bogomils avatar
Nej, Sverige r inget srskild bra demokrati. Sverige r en demokratur.
Citera
2019-03-10, 11:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Svenska folket finns INTE. Det finns mnniskor i Sverige, ca 10 miljoner. Alla dessa borde ha vetortt nr det gller politiska beslut i Sverige. D kan man tala om demokrati.

Citat:
Men demokrati r egentligen skit.

Och den mera optimala politiska styrelsesform n demokrati kunne tnkes att vara?
Citera
2019-03-11, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Att makthavarna gr vad de vill, och bara ger efter fr invnarnas krav nr de mste. Allts nr uppror nrmar sig.
P det sttet kommer bara politiskt engagerade mnniskors vilja rknas. Och de som bara engagerar sig genom att rsta en gng var fjrde r, de fr sig en tankestllare och brjar antingen engagera sig politiskt eller slutar bry sig helt om politik.
Detta system finns dock redan tillgngligt i hela vrlden, bara det att det INTE utnyttjas fullt ut.
Senast redigerad av a987 2019-03-11 kl. 00:44.
Citera
2019-03-12, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Att makthavarna gr vad de vill, och bara ger efter fr invnarnas krav nr de mste. Allts nr uppror nrmar sig.
P det sttet kommer bara politiskt engagerade mnniskors vilja rknas. Och de som bara engagerar sig genom att rsta en gng var fjrde r, de fr sig en tankestllare och brjar antingen engagera sig politiskt eller slutar bry sig helt om politik.
Detta system finns dock redan tillgngligt i hela vrlden, bara det att det INTE utnyttjas fullt ut.

Aaaah, s den optimala styrelsesformen r en konflikt mellan dom styrande och dom styrde?

Ge mig grna ett kreativt ... eller tminstone ett konstruktivt ... exempel p att detta ledar till ngot annat n ndlsa omvxlande revolutioner och diktaturer.
Citera
2019-03-13, 01:41
Bannlyst
Citat:
Aaaah, s den optimala styrelsesformen r en konflikt mellan dom styrande och dom styrde?

Ge mig grna ett kreativt ... eller tminstone ett konstruktivt ... exempel p att detta ledar till ngot annat n ndlsa omvxlande revolutioner och diktaturer.

Det finns flera exempel. Nr allmn och lika rstrtt infrdes i Sverige 1918, d var det pga rdsla fr revolution:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rst..._lika_rstrtt

"Allmn och lika rstrtt fr bde mn och kvinnor infrdes frst sedan den ryska revolutionen intrffat och pverkat stmningen i Sverige. Rdslan fr en revolution ocks hr ledde till att de konservativa i frsta kammaren 1918 gick med p en rstrttsreform dr bland annat den graderade rstrtten avskaffades och kvinnor fick rstrtt och var valbara i kommunalvalen."

Kompromissvilligheten och rdslan fr krig var allts vldigt stor p den tiden i Sverige, och r troligen s ven idag.
Tyvrr lt de sig p den tiden luras att allmn och lika rstrtt var ngot bra. De borde frsts ha fortsatt hota med revolution, och stllt helt andra krav p de styrande. D hade de kanske faktiskt ftt igenom en massa bra reformer. Istllet sknkte de bort sin styrka till en massa mnniskor som INTE var ett dugg intresserade av politik, allts en stor del av de rstberttigade mnniskorna i Sverige p den tiden.

Och s r det n idag i Sverige - starka politiskt engagerade svenskar, sknker bort sin styrka till politiskt oengagerade svenskar, genom att gilla demokrati och framfr allt gilla allmnna val, istllet fr att anvnda sin styrka till att driva igenom de frndringar som de vill ha, tex en ny statsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in