Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-25, 09:19
Medlem
Demokratin i Sverige urholkas, mer och mer. Svenska folket röstar på partiernas program och agenda, efter valet bildar partierna DÖ och nu en DÖ2, man praktar bort valresultatet, vilket kan innebära att man följer inte folkviljan, utan Socialdemokraterna kommer alltid bilda regering och stadsminister, vad än folk röstar på. Partierna gör en "Annie Lööf" efter valet. Och har nu lurat sina väljare 2 val i rad. Om detta fortsätter, så har politikerna gjort en statskupp och gjort Sverige till ett enpartisystem, där den socialdemokratiske stadsministern alltid bildar regering.
Citera
2019-01-30, 11:14
Medlem
MrWins avatar
Makten över politiken delas mellan media och väljarna.

Media har hand om invandring, feminism och Hbtq. Väljarna har hand om allt det andra.

Sjuklöverns politiker har lärt sig att tänka i samma banor som media och tar viss hänsyn till väljarnas önskemål.

Ett parti, SD, har dock haft mage att ta upp invandringsfrågan och har därför blivit medias och sjuklöverns hatobjekt nummer ett.

När Löfven talar om att SD inte skall ges inflytande betyder det i klartext att massinvandringen måste fortsätta för det har media bestämt.
Citera
2019-02-26, 17:34
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Makten över politiken delas mellan media och väljarna.

Nej, så här ska det stå: Makten över folket, delas mellan politikerna och media.
-------------------------------------
Till media räknas ju även dom fria nyhetssajterna på webben, och inom politikerklassen är det kommunalpoltikerna som utövar störst makt över folket.
Citera
2019-02-27, 23:23
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Nej, så här ska det stå: Makten över folket, delas mellan politikerna och media.
Till media räknas ju även dom fria nyhetssajterna på webben, och inom politikerklassen är det kommunalpoltikerna som utövar störst makt över folket.

Att kommunalpolitiker skulle ha mer makt än rikspolitiker håller jag inte med om. De bestämmer fortlöpande över t ex hur skatte- och bidragspolitiken skall vara utformad. Än så länge kan inte media påverka den biten.
Citera
2019-02-28, 01:30
Bannlyst
Citat:

Citat:
Att kommunalpolitiker skulle ha mer makt än rikspolitiker håller jag inte med om. De bestämmer fortlöpande över t ex hur skatte- och bidragspolitiken skall vara utformad. Än så länge kan inte media påverka den biten.

Kommunalpolitiker ska INTE finnas, eftersom kommuner INTE ska finnas. Makten ska centraliseras. Då kommer Sverige troligen fungera bättre som demokrati iallafall. Men demokrati är skit.
Citera
2019-02-28, 01:32
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:

Nu bor ju inte jag i Stockholm, så jag påverkas mer av kommunalpolitikerna än majoriteten här på Flashback. Den stora massan är en omedveten hop, som endast vill vara omtyckta av alla, och viktigast av allt - den stora massan lyder PK-media !

Som fritidspolitiker vet jag åtminstone vad svenska folket vill ha. Men dom vågar inte erkänna det öppet. (Jimmy Åkesson kan berätta mer)
Citera
2019-02-28, 01:52
Bannlyst
Citat:
Nu bor ju inte jag i Stockholm, så jag påverkas mer av kommunalpolitikerna än majoriteten här på Flashback. Den stora massan är en omedveten hop, som endast vill vara omtyckta av alla, och viktigast av allt - den stora massan lyder PK-media !

Som fritidspolitiker vet jag åtminstone vad svenska folket vill ha. Men dom vågar inte erkänna det öppet. (Jimmy Åkesson kan berätta mer)

Svenska folket finns INTE. Det finns människor i Sverige, ca 10 miljoner. Alla dessa borde ha vetorätt när det gäller politiska beslut i Sverige. Då kan man tala om demokrati. Men demokrati är egentligen skit.
Citera
2019-03-10, 11:04
Medlem
Bogomils avatar
Nej, Sverige är inget särskild bra demokrati. Sverige är en demokratur.
Citera
2019-03-10, 11:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Svenska folket finns INTE. Det finns människor i Sverige, ca 10 miljoner. Alla dessa borde ha vetorätt när det gäller politiska beslut i Sverige. Då kan man tala om demokrati.

Citat:
Men demokrati är egentligen skit.

Och den mera optimala politiska styrelsesform än demokrati kunne tänkes att vara?
Citera
2019-03-11, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och den mera optimala politiska styrelsesform än demokrati kunne tänkes att vara?

Att makthavarna gör vad de vill, och bara ger efter för invånarnas krav när de måste. Alltså när uppror närmar sig.
På det sättet kommer bara politiskt engagerade människors vilja räknas. Och de som bara engagerar sig genom att rösta en gång var fjärde år, de får sig en tankeställare och börjar antingen engagera sig politiskt eller slutar bry sig helt om politik.
Detta system finns dock redan tillgängligt i hela världen, bara det att det INTE utnyttjas fullt ut.
Senast redigerad av a987 2019-03-11 kl. 00:44.
Citera
2019-03-12, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Att makthavarna gör vad de vill, och bara ger efter för invånarnas krav när de måste. Alltså när uppror närmar sig.
På det sättet kommer bara politiskt engagerade människors vilja räknas. Och de som bara engagerar sig genom att rösta en gång var fjärde år, de får sig en tankeställare och börjar antingen engagera sig politiskt eller slutar bry sig helt om politik.
Detta system finns dock redan tillgängligt i hela världen, bara det att det INTE utnyttjas fullt ut.

Aaaah, så den optimala styrelsesformen är en konflikt mellan dom styrande och dom styrde?

Ge mig gärna ett kreativt ... eller åtminstone ett konstruktivt ... exempel på att detta ledar till något annat än ändlösa omväxlande revolutioner och diktaturer.
Citera
2019-03-13, 01:41
Bannlyst
Citat:
Aaaah, så den optimala styrelsesformen är en konflikt mellan dom styrande och dom styrde?

Ge mig gärna ett kreativt ... eller åtminstone ett konstruktivt ... exempel på att detta ledar till något annat än ändlösa omväxlande revolutioner och diktaturer.

Det finns flera exempel. När allmän och lika rösträtt infördes i Sverige 1918, då var det pga rädsla för revolution:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rösträttens_utveckling_i_Sverige#Allmän_och_lika_r östrätt

"Allmän och lika rösträtt för både män och kvinnor infördes först sedan den ryska revolutionen inträffat och påverkat stämningen i Sverige. Rädslan för en revolution också här ledde till att de konservativa i första kammaren 1918 gick med på en rösträttsreform där bland annat den graderade rösträtten avskaffades och kvinnor fick rösträtt och var valbara i kommunalvalen."

Kompromissvilligheten och rädslan för krig var alltså väldigt stor på den tiden i Sverige, och är troligen så även idag.
Tyvärr lät de sig på den tiden luras att allmän och lika rösträtt var något bra. De borde förstås ha fortsatt hota med revolution, och ställt helt andra krav på de styrande. Då hade de kanske faktiskt fått igenom en massa bra reformer. Istället skänkte de bort sin styrka till en massa människor som INTE var ett dugg intresserade av politik, alltså en stor del av de röstberättigade människorna i Sverige på den tiden.

Och så är det än idag i Sverige - starka politiskt engagerade svenskar, skänker bort sin styrka till politiskt oengagerade svenskar, genom att gilla demokrati och framför allt gilla allmänna val, istället för att använda sin styrka till att driva igenom de förändringar som de vill ha, tex en ny statsminister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in